Крила у перших птахів спочатку з'явилися для тепла, а не для польоту

22 листопада 2012 в 15:12
Палеонтологи зробили відкриття, яке здивувало їх самих. Виявилося, що крила протоптахів були абсолютно непристосованими для справжнього польоту.
Archaeopteryx.JPG
phys.org
Несподіване з точки зору палеонтології відкриття зробили вчені з Єльського університету в США. Вони з'ясували, що пір'я у птахів спочатку розвивалося не для польоту, а для захисту від перегріву або охолодження.

Крила перших птахів виявилися примітивними і являли собою скоріше перехідні форми, що пов'язують справжніх пернатих і динозаврів.

До такого висновку вчені прийшли, відновивши крило одного з найдавніших протоптахів - археоптерикса (Archaeopteryx lithographica), і пернатого динозавра анхіорніса (Anchiornis huxleyi).

За основу були взяті дві ключових скам'янілості - так званий «берлінський археоптерикс», знайдений у Німеччині в 1880 році, і останки анхіорніса BMNHC PH828, виявлені його першовідкривачами в Китаї у 2009 році.

На подив учених, крила протоптахів і динозавра значно відрізнялося від того, як складені кінцівки їх сучасних родичів. За словами палеонтологів, подібні крила не були придатні для справжнього польоту.

Єдиний доступний для них стиль польоту - інтенсивне махання крилами - був занадто енерговитратним для здійснення тривалих перельотів. Крім того, пернаті рептилії і протоптахи не вміли злітати з місця і повільно літати над землею, економлячи сили, що ще більше обмежувало свободу їхнього руху.

«Археоптерикс мав досить дивні крила, в яких присутні відразу кілька шарів довгого махового пір'я. Крила динозавра анхіорніса складалися з безлічі простого пір'я-смужок, накладеного один на одного. Єдиний птах, оперення якого хоча б віддалено нагадує крила анхіорніса - це пінгвін», - пояснив керівник групи дослідників Ніколас Лонгріч.

На думку вчених, не виключено, що пір'я вперше з'явилося для захисту від перегріву або охолодження. Потім його структура ускладнилася - ймовірно, для приваблення самок або залякування ворогів. Згодом з'ясувалося, що велике пір'я підходять для утримання тіла динозавра у повітрі.

Лонгріч і його колеги вважають, що стародавні протоптахи недовго користувалися такими крилами. За їхніми розрахунками, сучасний варіант крил розвинувся за перші десять мільйонів років еволюції птахів. Їхня форма практично не змінювалася в наступні 130 мільйонів років, переживши вимирання динозаврів і розквіт ссавців.