Астрономи виявили три планети в "зоні життя" біля червоного карлика

Система Gliese 667, що розташована в сузір'ї Скорпіона і віддалена від Землі на 22 світлових роки, складається з трьох невеликих зірок - двох відносно великих помаранчевих і невеликого червоного карлика, Gliese 667C.

Повторний аналіз коливань у спектрі червоного карлика Gliese 667C показав, що навколо цієї зірки обертається не одна, а відразу три кам'янистих планети, на яких може існувати рідка вода, говориться в статті, прийнятій до публікації в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Система Gliese 667, розташована в сузір'ї Скорпіона і віддалена від Землі на 22 світлових роки, складається з трьох невеликих зірок - двох відносно великих помаранчевих і невеликого червоного карлика, Gliese 667C. У 2012 році американські астрономи оголосили про відкриття землеподібної планети Gliese 667Cc, розташованої майже в центрі так званої "зони життя" - області навколо зірки, де на поверхні планети, схожої на Землю, може існувати рідка вода.

Канадський астроном Філіп Грегорі (Philip Gregory) з університету Британської Колумбії у Ванкувері (Канада) з'ясував, що навколо Gliese 667С можуть обертатися відразу три землеподібні планети, проаналізувавши дані, зібрані спектрографом HARPS у складі 3,6-метрового телескопа Європейської південної обсерваторії в Ла- Сіллах (Чилі) під час відкриття Gliese 667Cc.

Як зазначає дослідник, цей інструмент дозволяє фіксувати найменші "коливання" у спектрі зірок, які виникають через взаємодії світила з оточуючими його планетами. Спеціальні комп'ютерні алгоритми дозволяють відрізняти подібні коливання від випадкових змін у спектрі і таким чином визначати кількість планет навколо зірки, їх масу і відстань до світила.

Грегорі розробив нову методику аналізу спектра, що дозволяє виключити більшу частину випадкових змін у характері світіння Gliese 667C. За його розрахунками, навколо Gliese 667C повинні існувати відразу шість планет, тільки дві з яких - потенційно населена Gliese 667Cc і розпечена суперземля Gliese 667Cb - були відомі вченим.

Три з них, з періодами обертання в 28, 31 і 39 днів, найбільше зацікавили Грегорі. Перша - Gliese 667C з масою в 4,8 земних, а дві інші - представляють собою кам'янисті "суперземлі", маса яких перевищує земну в два-три рази. Ці планети знаходяться прямо в центрі "зони життя" навколо Gliese 667C, що робить їх вірогідними "двійниками" Землі з точки зору клімату.

Як відзначає Грегорі, рідка вода з найбільшою часткою ймовірності може існувати на найбільш далекій планеті, Gliese 667Ce, з періодом обертання в 39 днів.

Цьому повинна посприяти відносно невелика вага екзопланети - 2,4 мас Землі, що перешкоджає скупченню гелієво-водневої "шуби", існуючої навколо більш масивних кам'янистих тіл. За словами астронома, подібна маса робить Gliese 667Ce найлегшою і землеподібною екзопланетою, виявленою всередині "зони життя" за весь час спостережень за планетами поза Сонячною системою. !zn