Вертер у камуфляжі

Поділитися
Ідея перекласти тягар війни на плечі «неживих слуг» витала в повітрі впродовж усієї історії людства...

Ідея перекласти тягар війни на плечі «неживих слуг» витала в повітрі впродовж усієї історії людства. Але якщо останні дві тисячі років вона цікавила головно магів та інших любителів «сіяти драконові зуби», то впродовж останніх двох десятиліть з’явились реальні можливості для реалізації цієї мрії — у вигляді матеріалів, джерел енергії, комунікаційних засобів та потужних обчислювальних машин.

Перші масові спроби використання телекерованої техніки в наземному бою були здійснені ще в «нерушимому Союзі». Зокрема під час радянсько-фін­ської війни у складі танкових під­розділів діяло майже сорок телекерованих легких танків ТТ-26. Їхні завдання були вельми небезпечні — прориви мінних полів та «перший удар» у бою. Природно, що втрати серед них були жахливі. Оскільки ж на просторах «однієї шостої суші» матеріальні цінності часто важили більше, ніж людське жит­тя, то танкових екіпажів ніхто не рахував, а самі телекеровані машини оголосили «невдалим досвідом» і забули. Тим більше що натхненного ідеолога «телеармій» маршала Тухачевського на той час уже й на світі не було.

На цей час існує більш ніж півтори сотні дослідних систем, які тією чи іншою мірою можуть бути названі «бойовими роботами», а десяток їх уже встигли «понюхати пороху». Більшість призначена для розвідки, розмінування, транспортування поранених під вогнем. Хоча декотрі бойові роботи взяли у свої руки, чи то пак — маніпулятори вже й великокаліберні кулемети.

Армія США фактично з самого початку іракської кампанії використовувала бойові роботи системи TALON, розроблені компанією Foster-Miller. Механіз­ми вагою 45 кілограмів уміють «бачити» в темряві, пересуватися нерівною місцевістю, підійматися сходами і непогано плавати. Притому максимальна швидкість руху TALONів — 8,5 кілометра на годину.

Попервах ці невеличкі, схожі на броньований іграшковий трактор машини використовувалися головно для розвідки — благо три інфрачервоні камери та фотоапарат із сильним оптичним збільшенням давали для цьо­го широкі можливості. Згодом їхні маніпулятори «навчили­ся» ставити і знімати міни. На цей час на роботів можна кріпити змінні модулі для виконання найрізноманітніших завдань.

Про рівень надійності апарата говорить одна з «історій успіху» на сайті виробника. Коли один із TALONів під час перевезення впав із даху автомобіля, вдарився об опору мосту і впав із чималої висоти в річку, солдатам довелося тільки дістати пульт керування роботом, оцінити обстановку і вивести машину на потрібний берег.

А влітку 2007 року виробники вирішили, що робот «доріс» і до справжнього озброєння. З’явилася модифікація SWORDS, яка може нести, на вибір, три типи кулеметів, 40-міліметровий автоматичний гранатомет або протитанкові ракети. Кількість «робочих» екземплярів цього чи не найпопулярнішого з бойових роботів перевищила кілька сотень.

До речі, окрилений успіхом «малих роботів» виробник уже випробовує прототипи їхнього «старшого брата», системи MAARS (від Modular Advanced Armed Robotic System — вдосконалена модульна збройна робосистема). Він вирізняється більшою вагою (близько 200 кілограмів), вищою швидкістю та вантажопідйомністю, а також, за словами виробника, потенційно невисокою собівартістю.

Проте не всі бойові роботи відзначаються мініатюрністю. Наприклад, «броньований бойовий робот для ведення інженерних робіт», з англійською абревіатурою ACER, важить майже три тонни. Чимала і наглухо закрита в броню машина призначена для усунення перешкод із допомогою циркулярної пили чи бульдозерної лопати, а також для пробивання проходів у мінних полях і евакуації з поля бою пошкоджених механізмів. Оснащений дизельним двигуном, ACER може розвивати швидкість 10 кілометрів на годину і «йти в бій» із десятками різноманітних насадок, включно з чималим, на півтора кубометра, вогнегасником.

Проте як SWORDS, так і ACER потребують для своїх дій зв’язку з оператором. Інша річ — броньовик Crusher, розробка якого завершується в університе­ті Карнегі Меллона у США. Се­митонна машина зі спеціальною підвіскою та шістьма колесами відзначається рекордною прохідністю і великою надійністю (її перші зразки вже проходять польові випробування). Проте головна її особливість не в тому — керує рухом броньовика електронний мозок. Оператор, якщо захоче, може задавати тільки початкову й кінцеву точки подорожі — хоча броньовик не завадить людині за бажання взяти керування на себе. Вочевидь, тут і знайшли застосування технології, напрацьовані під час «безпілотних робогонок по пустелі» на мільйонний приз від Агентства досконалих оборонних досліджень (DARPA), де команда університету Карнегі Меллона нерідко брала призові місця. Виграли вони, до речі, і торішню Urban Challenge на призи того ж таки DARPA, де роботи самостійно вели автомобілі вже не в умовах бездоріжжя, а міськими вулицями — серед автомобілів та пішоходів. Якщо спеціалізацією Crusherа є пересування по дикій місцевості, то не виключено, що найближчим часом може з’явитися і його «міський» аналог.

BEAR приходить на допомогу

Що приємно, роботів вчать і «гуманної» військової спеціалізації. Наприклад, людиноподібний BEAR (від Battlefield Extraction-Assist Robot — робот для виведення з поля бою) призначений для перенесення поранених під вогнем противника. Химерний гуманоїд із гусеницями замість ніг може впродовж години нести «на витягнутих руках» вантаж вагою до 250 кілограмів. Розробляються й «цивільні» варіанти роботів, які зможуть рятувати людей у зонах хімічного та радіаційного забруднення, а також із будинків, нестійких після землетрусу. При цьому виробники передбачають у процесі експлуатації активно вдосконалювати у «Ведмедя» механізми самостійного прийняття рішень і з часом перейти до практично повної автономності роботів.

У довгій галереї колісних та гусеничних шедеврів інженерної думки не можна пропустити химерного чотириногого створіння фірми Boston Dynamics.

BigDog: не більший за маленького мула
BigDog. За словами розробників, це — механічна істота «розміром десь між великою собакою і малим мулом». «Звір» завдовжки один метр і вагою 75 кілограмів може бігати, стрибати й дертися крутими схилами — як виконуючи вказівки оператора, так і самостійно шукаючи шлях між заданими пунктами. Притому чотири ноги адсорбують ударні навантаження, а також дозволяють використовувати енергію від зупинки одного кроку для початку наступного. Бортовий комп’ютер забезпечує контроль над численними параметрами, дотримання яких критично необхідне для «чотириногого» пересування. На даний момент «Вели­кий пес» уміє рухатися зі швидкістю близько 5 кілометрів на годину, без проблем долає схили з крутизною 35 градусів і при цьо­му здатен нести більш ніж 40 кілограмів вантажу. Електрон­ний мозок «Великого пса» убезпечує вантаж від різких струсів та коливань, тому, вочевидь, йому зможуть довірити і перенесення вибухівки та боєприпасів.

Також активно розвивається проект зі створення гуманоїдних робокулеметників «Гладіа­тор», тривають роботи над химерним «суперживучим» розвідником Dragon Runner. Вреш­ті, перерахувати всі проекти зі створення бойових роботів просто нереально. Проте одне можна сказати напевне — еволюція наземних телекерованих бойових машин перейшла у вибухоподібну фазу. Освоюються мільярдні кошти, колективи талановитих дослідників працюють — і не безрезультатно. Те, що донедавна видавалося химерною фантазією, постає втілене в кремнії та броні.

Не в останню чергу розвиток військових роботів підштовхують і виключно економічні важелі. Країни, в яких людське життя хоч і неоціненне, але за його втрату доводиться платити цілком реальні, і дуже немалі гроші родичам покійного, активно шукають способи мінімізації людських втрат під час ведення бойових дій.

Прикро, що на цьому святі тех­нологій ми чужі. Ство­рені під керівницт­вом академіка Глушкова системи розпізнавання зорових образів та самоорганізації машин були унікальними для свого часу — і відкривали перед радянською українською робототехнікою перспективи як­що й не світового лідерст­ва, то повноцінної «участі у процесі». Але вже через десяток-другий років потенціал було втрачено.

Тому тепер нам залишається тільки спостерігати, як «дивний новий світ» поглинає те, що якихось триста-чотириста років тому називали не інакше як «спорт королів».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі