Вчені визначили нейрони, що контролюють швидкий сон

Вчені визначили нейрони, що контролюють швидкий сон Вчені визначили нейрони, що контролюють швидкий сон © Rodrigo Lozano et al./ Biomaterials
Відкриття може допомогти вченим зрозуміти структуру мозкових механізмів швидкого сну.

Група японських учених за допомогою експериментів на мишах змогла визначити те, які нейрони в мозку "включають і відключають" фазу швидкого сну. Виявилося, що ці нейрони в ході ембріонального розвитку мігрують з особливого утворення – ромбічної губи мозку зародка в область, яка потім формує міст мозку. За рядом своїх функцій виявлені нейрони схожі з нейронами, що відповідають за неспання.

Вароліїв міст - відділ головного мозку, що належить мозковому стовбуру, межує з довгастим і середнім мозком. Він складається з безлічі ядер, включаючи блакитну пляму і деякі ядра шва. Ряд попередніх досліджень показав, що всі ці структури в тій чи іншій мірі залучені до регуляції різних стадій сну - швидкого з високою активністю головного мозку і сновидіннями, і деяких стадій повільного сну. Проте в деталях про нейронні механізмах, що що регулюють сон, поки відомо мало.

Вчені помітили, що ряд клітин, які формують мозок, у процесі ембріонального розвитку мігрують з ромбічної дуги. Ці клітини також експресують на 11 день розвитку білок і беруть участь у регуляції неспання. Це дозволило вченим зробити висновок, що саме мігруючі клітини відповідальні за фазу швидкого сну.

Використавши генетичні методи впливу, вчені змогли домогтися контролю над мігруючими нейронами. З'ясувалося, що ці нейрони виділяють нейромедіатор глутамат, і якщо їх активувати, то вони пригнічують швидкий сон і сприяють початку повільного сну. Крім цих клітин в інгібуванні парадоксального сну бере участь ще одна група клітин мосту, що виробляє гальмовий медіатор гамма-аміномасляну кислоту. На думку вчених, їм вдалося ідентифікувати "тонкі" клітинні механізми регуляції швидкого сну і взаємодії різних фаз сну.

Раніше повідомлялося про те, що вченим вдалося виростити мозок людини в лабораторії. Отриманий органоїд за розмірами нагадує горошину, але структурно і функціонально практично ідентичний мозку п'ятитижневого людського плоду. Від нього відходить зародковий спинний мозок і око.