Вчені виявили в клітинах "годинник смерті", що прогнозує рак

Вчені виявили в клітинах "годинник смерті", що прогнозує рак Вчені виявили в клітинах «годинник смерті», що прогнозує рак © New Scientist
Ймовірність розвитку раку визначається з допомогою мутацій ДНК.

Вчені виявили практично у всіх клітинах організму мутації ДНК, з допомогою яких можна визначити ймовірність захворювання на рак. Мова йде про зміни окремих генів, які відбуваються з різною швидкістю. У разі накопичення деяких мутацій вона постійна, що призводить до пошкодження ДНК і в кінцевому підсумку - до раку. Про відкриття вчені повідомили на сторінках журналу Nature.

Майкл Стреттон з Інституту Сенгера у Кембриджі знайшов два типи "годинників", що відзначають темп мутацій, майже у всіх клітинах організму людини. Вчений також визначив швидкість їхнього "ходу" в різних тканинах. Спочатку дослідник вивчив послідовності ДНК пухлин у 10 тисяч пацієнтів, що страждають від раку (36 типів хвороби). Особливий алгоритм дозволив виявити в "ракових" геномах певні структури мутацій, так звані сигнатури. Потім серед цих сигнатур знайшли ті, що відрізняються регулярним характером мутацій, швидкість наростання яких пов'язана з віком людини. Таких знайшлося два, і обидва типи "годинників" починають "цокати" ще в здорових тканинах, підкреслює вчений.

Перший "годинник" Страттон назвав мітохондричним - він відзначає мутації, які виникають внаслідок поділу клітин. За словами вченого, "швидкість мутацій корелює зі швидкістю обороту клітин в тканинах. У майбутньому ми зможемо використовувати це число, щоб зрозуміти, скільки разів клітина ділилася".

Про другий "годинник" науці майже нічого не відомо. Ймовірно, він якось пов'язаний з налагодженням ДНК, точніше, з помилками в роботі механізмів ремонту.

Вчений також зміг визначити швидкість ходу годинника в різних тканинах. Швидше всього мутації накопичувалися в клітинах шлунка і кишечника (близько 23 мутацій на клітку в рік), а найповільніше - в клітинах молочних залоз і яєчників (3-4 мутації в рік). На думку вченого, зміна швидкості мутацій може уповільнити виникнення раку.

Раніше повідомлялося про те, що вчені зафіксували перший випадок "зараження" людини раком. Дослідження вчених показало, що ракові клітини, які виникли в організмі паразита "карликовий ціп'як", перейшли в організм господаря – чоловіка, якого організм був ослаблений ВІЛ-інфекцією.