Вчені створили мініатюрну лампочку нового типу з графена

Вчені створили мініатюрну лампочку нового типу з графена У новій лампочці графен виконує функцію спіралі розжарювання © Wikimedia commons

Вчені створили лампочку, в якій винайдений кілька років тому матеріал графен виконує функцію спіралі розжарювання, розжарюючись до величезної температури і виділяючи яскраве чисте світло, повідомляє Naked science.

Матеріал був винайдений у Великобританії російськими вченими Костянтином Новоселовим та Андрієм Геймом, які отримали за своє відкриття Нобелівську премію.

Графен являє собою моноатомний шар вуглецю у вигляді листа з одного шару атомів цього елемента. В електронному мікроскопі графен нагадує бджолині стільники, де відстань між сусідніми атомами - одна десята мільярдної частки метра. Даний матеріал володіє великою кількістю унікальних властивостей. Зокрема, графен вважається найміцнішим матеріалом на Землі. Крім того, він проводить електричний струм і при цьому практично прозорий.

Графенова лампочка складається з крихітного вуглецевого листа, підвішеного над кремнієвою підкладкою, і пари підведених до нього мікроелектродів. Під дією струму графен моментально розжарюється до температур близько 2500°С і починає випромінювати, причому так інтенсивно, що світло лампи можна побачити і неозброєним оком, незважаючи на її мініатюрні розміри.

Звичайні матеріали в такій конструкції не застосовні - при таких температурах вони нагріли б і розплавили всю систему. При сильному нагріванні теплопровідність графена швидко падає, так що розпеченою в лампочці залишається лише крихітна ділянка графена в центрі, в той час як інші частини системи не пошкоджуються.

Величезною перевагою є також універсальність графенової лампочки. Графен буде випромінювати на різній довжині хвилі в залежності від температури, до якої його розжарять, а також від відстані до кремнієвої підкладки.

Винахід графенової лампочки спричинить сильний вплив на розвиток комп'ютерів і мобільних телефонів. Такі лампочки можуть бути інтегровані мікросхеми, вони прокладають прямий шлях до створення гнучких і прозорих дисплеїв атомарної товщини, а також до розробки оптичних мікрочіпів нового типу.