Вчені розповіли, як міг зберегтися один з найстаріших мозків людини

Вчені розповіли, як міг зберегтися один з найстаріших мозків людини Череп із залишками мозку був знайдений у 2008 році © Naked Science
Череп із залишками мозку був знайдений у 2008 році.

Міжнародна група вчених розповіла про те, яким чином міг зберегтися мозок людини, яка жила у V-VII століттях до нашої ери. Як повідомляє Naked science, на думку дослідників, цьому сприяли природні умови і невідома консервуюча речовина.

Череп людини з залишками мозку був знайдений у 2008 році в графстві Північний Йоркшир. Радіовуглецеве датування показало, що вона жила у V-VII століттях до нашої ери і, швидше за все, була страчена через повішення.

Те, що тканини мозку збереглися, спантеличило вчених, оскільки зазвичай цей орган починає розкладатися одним з перших. Крім того, мозок виявленої людини виявився єдиним уцілілим зразком її м'яких тканин.

У ході нового дослідження вчені вивчили клітинну структуру мозку. На відміну від багатьох інших органів, для головного мозку неймовірно важливі тісні і стабільні міжклітинні зв'язки. Структура, яка забезпечує, - проміжні філаменти, білкові нитки, які є одним з основних компонентів цитоскелета еукаріотичних клітин.

У певних умовах ці філаменти можуть зберігати свою цілісність і структурні особливості досить довгий час після смерті людини. Вивчення "хеслингтонського мозку" показало, що в його філаментах збереглася велика кількість нейронних структур, характерних для астроцитів - нейрогліальних клітин, які підтримують нейрони і поділяють їх на окремі групи. У той же час у зразках збереглося вкрай мало білків, характерних для сірої речовини.

Змоделювавши процеси розкладання і денатурації білків в сучасних зразках мозку, вчені прийшли до висновку, що мозок хеслингтонської людини уцілів завдяки невідомій речовині, яка проникла в тканини ззовні і якимось чином заблокувалв роботу протеаз – ферментів, які руйнують структуру білків, розрізаючи пептидний зв'язок між амінокислотами.

Завдяки цьому невідомому консерванту протеїни тканин мозку утворили стабільні білкові агрегати, які дозволили їм зберігати структуру при відносно високих температурах. Ймовірно, певну роль зіграла також підвищена кислотність грунту - тим не менш, вчені все ще не можуть зрозуміти, чому інші м'які тканини тіла не збереглися.

Раніше вчені встановили, що імунні клітини мозку людей, хворих на шизофренію, які є більш активними, ніж у людей без захворювання, і ця активність з'являється ще до того, як розлад починає розвиватися.