Вчені розкрили таємницю "втраченої" води на гарячих юпітерах

Вчені розкрили таємницю "втраченої" води на гарячих юпітерах Воду на гарячих юпитерах приховують хмари © NASA
У ході дослідження вчені склали найбільший спектроскопічний каталог атмосфер екзопланет.

Астрономи провели дослідження 10 гарячих юпітерів, в рамках якого їм вдалося з'ясувати, чому деякі з цих планет містять менше води, ніж передбачалося спочатку. Про це повідомляється на офіційному сайті NASA.

З більш ніж двох тисяч планет, які обертаються навколо зірок, виділяється особлива група, яка представлена планетами, близькими за розмірами до Юпітера, які знаходяться на близькій відстані від зірки, що робить їх дуже гарячими. Близьке розташування таких планет до зірок робить спостереження за ними надзвичайно важким. Тому вчені змогли дослідити тільки минуле гарячих юпітерів і встановили, що у складі деяких з них знаходиться набагато менше води, ніж передбачалося раніше.

Для того, щоб знайти пояснення цьому феномену, міжнародна група вчених склала найбільший спектроскопічний каталог атмосфер екзопланет. У цьому каталозі орбіти всіх планет були складені таким чином, щоб астрономи могли вивчити планету в момент її знаходження між зіркою і Землею. Під час такого транзиту деякі зірки проходять крізь зовнішню атмосферу планет. Це призводить до того, що атмосфера залишає унікальний слід на випроміненні, яке відходить від зірки і яке потім вчені вивчають після того, як це випромінення доходить до Землі.

Об'єднавши дані телескопів "Хаббл" і "Спітцер", вчені змогли вивчити транзитні спектри 10 різних екзопланет. Спектри поглинання атмосфер планет дозволили вченим визначити хімічний склад, а також наявність хмар в атмосфері. У результаті виявилося, що в атмосфері безхмарних екзопланет спостерігається більш сильне поглинання в інфрачервоній області, що відповідає наявності води, а в атмосфері хмарних це поглинання помітно нижче, оскільки хмари і туман з частинок екранують наявність води.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили екзопланету з "пекельною" атмосферою. Температура повітря на ній перевищує три тисячі градусів, а швидкість вітру сягає тисячі кілометрів на годину. Екзопланета HD189733b знаходиться в сузір'ї Лисички.