Кістка людини, що вважалася втраченою в ході еволюції, почала повертатися - вчені Фабелла вважалася загубленою в ході еволюції © Naked Science
Кістка пов'язана з проблемами коліна і болем, почала зустрічатися все частіше.

Вчені з Імперського коледжу Лондона заявили про те, що фабелла - кістка, пов'язана з проблемами коліна і болем, похована в сухожиллях з заднього боку і рідко зустрічається у людей - почала спостерігатися в три рази частіше. Як повідомляє Naked science, вчені вивчили дані досліджень, пов'язаних з колінними суглобами, за останні 150 років.

Дослідники вивчили 21 676 випадків окремих колін у жителів 27 країн. Найбільш ранні записи відносилися до 1875 року, тоді фабелла зустрічалася у 17,9% населення. Виходячи з цього, дослідники створили статистичну модель, яка передбачала рівень поширеності при контролі країни дослідження та методу збору даних, таких як рентген, анатомічний розтин і МРТ-сканування. Їхній аналіз показав, що у 1918 році фабелли були присутні у 11,2% населення світу, а до 2018-го - у 39%, тобто їхнє поширення збільшилося в 3,5 рази. Вчені не можуть однозначно відповісти на питання про функції цієї кістки, оскільки раніше її ніхто не вивчав.

За словами вчених, фабелла може зменшувати тертя в сухожиллях, перенаправивши м'язові сили, або, як у випадку з колінною чашкою, збільшити механічну силу м'язи. Разом з тим, у наявності фабелли є і недоліки: люди, які страждають від остеоартриту колінного суглоба мають в два рази більшою ймовірністю мати фабеллу, ніж люди без захворювання. Крім того, ця кістка може викликати біль і дискомфорт, а також заважати операціями із заміни колінного суглоба.

"Нас вчать, що людський скелет містить 206 кісток, але наше дослідження ставить це під сумнів. Фабелла - кістка, яка не має видимої функції і викликає у деяких біль і дискомфорт, також може вимагати видалення, якщо вона викликає проблеми. Можливо, скоро фабелла буде відома як "апендицит скелета". У міру того як ми еволюціонували, ми, схоже, втратили потребу в фабеллі. Тепер вона просто викликає проблеми. Цікаве питання в тому, чому вона проявляється знову саме зараз", - заявив провідний автор дослідження Майкл Бертом.

Раніше вчені встановили, що гени неандертальців викликають депресії, нікотинову залежність і захворювання шкіри у сучасних людей.