Астрономи передбачили найяскравіший спалах нової зірки

Астрономи передбачили найяскравіший спалах нової зірки Зірки системи зіллються протягом найближчих десятків років © NASA
До кінця століття V Sge спалахне, ставши однією з найяскравіших зірок на небі.

Команда вчених під керівництвом Бредлі Шефера з Університету Луїзіани заявила про те, що до кінця сторіччя змінна V Sge може спалахнути, ставши на якийсь час однією з найяскравіших зірок на небі. За розрахунками дослідників, це повинно відбутися близько 2083 року, повідомляє Naked science.

Зірка знаходиться в сузір'ї Стріли на відстані 1100 світлових років від Землі. Вона належить до класу катаклізмуючих змінних, періодичні мерехтіння яких пов'язані з перенесенням речовини від невеликої зірки до близького білого карлика. Вона виділяється на загальному тлі незвичайною величиною зірки-компаньйонки, яка у V Sge майже вчетверо масивніша за білий карлик. Як правило, в таких парах карлик важчий за сусідку. Завдяки цьому V Sge відрізняється особливою яскравістю.

У ході дослідження вчені проаналізували дані про поведінку V Sge з архівів Гарвардської обсерваторії, починаючи з 1890 року. Астрономи відзначили, що протягом цього часу яскравість зірки поступово наростала і збільшилася на величину 2,5 - удесятеро в абсолютних величинах.

Дослідники відзначають, що це може бути пов'язано з тим, що компаньйон втрачає експоненціально зростаючу масу, оскільки зірки зближуються по спіральній траєкторії. Якщо це дійсно так, то доля V Sge вирішена – білий карлик буде перетягувати все більше речовини сусідньої зірки. Протягом найближчих десятиліть зірки будуть сходитися все ближче, поки остаточно не зіллються.

V Sge спалахне, перетворюючись на єдиний об'єкт з білим карликом в якості ядра, оточеного шаром водню, в якому на якийсь час стартують термоядерні реакції, - та обширною оболонкою розрідженого газу. Очікувати цього можна у часовому проміжку між 2067 та 2099 роком. Зірка буде сяяти більше місяця і, за оцінками дослідників, стане рекордно яскравою новою за останні десятиліття.

Раніше астрономи за допомогою Дуже великого телескопа виявили біля білого карлика – залишків сонцеподібної зірки – гігантську планету. Планета знаходиться так близько до зірки, що втрачає свою атмосферу, яка утворює навколо зірки газовий диск.