Астрономи-любителі відкрили понад 200 екзопланет

Астрономи-любителі відкрили понад 200 екзопланет Вчені відкрили 213 екзопланет © N+1
10 тисяч добровольців обробили дані, зібрані телескопом "Кеплер".

Астрономи-любителі проаналізували дані, які були зібрані телескопом "Кеплер", і всього за два дні виявили 213 нових екзопланет, повідомляє Naked science.

Дослідники відкрили систему, яка складається з п'яти екзопланет. Вона розташовується на відстані 620 світлових років від Землі в сузір'ї Водолія. Система складається з п'яти суперземель, маса яких у два-три рази перевершує масу нашої планети. Екзопланети системи К2-138 розташовуються дуже близько до зірки, тому рік на них триває всього кілька десятків днів, а температура поверхні унеможливлює існування на них відомих форм життя.

За словами авторів відкриття, воно було зроблено головним чином завдяки цивільним вченим, а саме 10 тисячам людей зі всього світу, які аналізували дані "Кеплера".

У 2013 році несправність одного з бортових апаратів "Кеплера" призвела до позапланового закінчення місії телескопа, проте на наступний рік команді розробників вдалося перезавантажити його стернові двигуни і відновити місію. З тих пір "Кеплер" знову шукає планети біля далеких зірок – правда, дивитися, він не може у будь-яку точку неба, і час фокусування тепер обмежена. Цей період роботи "Кеплера" назвали "місією К2". Дані місії К2 виглядають як графіки світності зірок; якщо графік різко йде вниз, це може означати, що між телескопом і зіркою пройшло темне тіло – можливо, екзопланета.

Якщо дані першої місії "Кеплера" аналізувала команда професійних астрономів, то падіння світності в даних з 2013 року шукали буквально всім світом. Витратити свій час на те, щоб допомогти відкрити нові світи, міг кожен охочий. Для цього потрібно було відвідати сайт проекту Exoplanet Explorers на платформі для цивільної науки Zooniverse і попрацювати з даними про потенційних кандидатів в екзопланети, відібраних алгоритмом. Перш ніж приступити до роботи, добровольці проходили короткий навчальний курс та тест. Якщо 9 з 10 осіб натискали на кнопку "підтвердити", дані про світність зірки відправлялися творцям платформи.

Після того як про Zooniverse розповіло австралійське телебачення, число добровольців зросло до 10 тисяч. За 48 годин ці люди класифікували більше 2 мільйонів зірок. Багато хто з зірок-кандидатів, зазначених астрономами-аматорами, дійсно виявилися центрами планетних систем. Всього цивільні вчені допомогли відкрити 44 планети з масою, приблизно рівній масі Юпітера, 72 екзопланети розміром з Нептун, 44 планети земного типу та 53 суперземлі, в тому числі і п'ять великих і гарячих світів системи K2-138.

Раніше повідомлялося про те, що вчені відкрили екзопланету з орбітою, що суперечить теоретичним моделям. Обертаючись навколо досить невеликої зірки, вона відхилена від площини обертання зірки на 76%. Планета має масу, близьку до маси Юпітера, але розташовується на більш близькій відстані до зірки.