Різдво: розкажіть дітям казку

Поділитися
Спосіб навчання дітей етики, як і основ релігійних уявлень, старий як світ, випробуваний і ніким не запатентований. Це казка.

Різдво - свято, яке "переросло" церкву. Так само, як Святий Миколай зі своїм неодмінним альтер его Санта Клаусом. Санта - дітище "Кока-коли", рекламного бізнесу та споживчої культури в цілому - взагалі зберіг мало спільного зі святим єпископом Мир Лікійських. Буквально днями опублікували "сенсаційні" результати реконструкції зовнішнього вигляду святого Миколая Чудотворця. Сенсація полягала в тому, що зовнішність святого - досить типова для Середземномор'я - не мала нічого спільного із пряничним Сантою на оленях з Лапландії. Ви будете сміятися, але це справді подавали як "сенсацію": Санта кокакольний і Миколай Мирлікійський - люди ще більш різні, ніж "Слава праці" й "Слава КПРС".

Нашій культурі, втім, пощастило: дід Мороз принаймні не кидає тіні ні на кого зі святих угодників. Споживчий дрож - ану ж бо, виймай, що там у тебе в мішку! - та образ святого подвижника зберігають дистанцію. Але реклама незабаром її нівелює, витравить із масової свідомості і Діда Мороза, і Миколая Чудотворця, замінивши обох товстощоким кирпатим Сантою. Свято остаточно зведеться до подарунків, як це вже сталося із заможною частиною світу. Точніше, ні, не до подарунків - еквівалента символічного дарунка. До розпродажів, шопінгу, споживчої лихоманки...

Слідом за галереєю "різдвяних дідів" настає Різдво. Про яке відомо більше, ніж про справжню особу й діяння святого Миколая Чудотворця. Але однаково мало. Різдво, вирване з контексту Священної історії, як Миколай Чудотворець зі свого житія, виявляється просто приємною календарною датою.

Більшість дітей знає про Різдво так само мало, як про християнство в цілому. Ця більшість не ходить до церкви навіть у свята і, звичайно ж, не відвідує недільних шкіл. Хоча навіть там аж ніяк не гарантовано отримаєш адекватне уявлення про християнську доктрину - все дуже сильно залежить від конкретного парафіяльного священика й конкретного катехіта. Але тут у дітей бодай є шанс.

Великі надії покладали на курс "Християнської етики". Чомусь священнослужителі вважали, що це компенсує брак християнської освіти в дітей невоцерковлених батьків. Міністерство освіти не надто переймалося християнською освітою - йому потрібна була "морально орієнтована дисципліна". Компроміс вийшов прикрий. І якщо МОН може, заплющивши очі, поставити "галочку" - є "моральний предмет" і години для вчителів, - то позиція церкви мені до кінця не зрозуміла.

Бо, з погляду християнина, зміст курсу жахливий. Починаючи з того, що це каша з християнського вчення, вишиванок, бандур, елементарних правил поведінки, приправлена солодкавими "ісусиками", "янголятками" і часто відверто поганими з літературної точки зору віршиками. Але це півбіди. Погано те, що саме християнське вчення подається у формі примітивній і школярській. Простенькі перекази біблійних сюжетів без будь-якого осягнення суті. І це зрозуміло. Як пояснити третьокласникові суть гріхопадіння Адама і Єви? Або вивчити на пам'ять Декалог, у якому дитина восьми років не розуміє половини слів? Що таке "кумир"? І чим він відрізняється від "ідола"? Цитується за робочим зошитом для 3-го класу. А що таке "не перелюбствуй"? І ці люди протестують проти гендерного виховання, щоб не будити в безневинних поки що дитячих умах цікавість до статевої сфери! А всунути в зошит третьокласника історію гріхопадіння й "перелюб" - нічого, нормально.

Історія Різдва на цьому тлі, звичайно, видається геть безневинною - адже питання непорочного зачаття обійти навіть легше, ніж історію гріхопадіння. Шкода, що це доводиться робити на тлі тієї каші примітиву й нудьги, до якої зводить шкільний курс "Християнської етики" Священну історію.

А тим часом спосіб навчання дітей етики, як і основ релігійних уявлень, старий як світ, випробуваний і ніким не запатентований. Це казка. Чомусь нікому на думку не спадає починати навчати дітей філософії Платона або релятивістської фізики з першого класу. Перші кроки до цих вершин знань починаються із загальних понять, простих дій, коротких текстів. На цьому етапі немає жодних протиріч між вступом до релігійного вчення і розумінням елементарної етики. Бо і те, й інше починається з визначення понять "добро" і "зло". Навіщо ж винаходити велосипед, адаптуючи - точніше примітивізуючи - християнське вчення для початкової школи, якщо людство достатньо потрудилося над формами, образами й сюжетами, які зрощують у дитячих душах уміння розрізняти добро і зло, вірити в чудесне й надлюдське? Те, що давала і дає нам казка, втілена в будь-якій художній формі - літературі, кіно, театральній постановці або грі.

Це дивно, але багато хто сумнівається в тому, "чи треба годувати дітей небилицями". Практичні дорослі, які впевнені, що "знають життя", передають свої знання дітям. Вони переконані, що "готують їх до реального життя". У якому, як відомо, добро, коли воно без кулаків, має мало шансів проти зла (казки ж навчають протилежному). І навіть більше того - ні добро, ні зло не абсолютні, часто їх не можна розрізнити, а тому ці категорії, як незастосовні, можуть бути відкинуті геть і забуті. Тут немає місця фантазіям, вірі в дива, прекрасним почуттям і благородним учинкам. Вони непрактичні. Доля лузерів.

Спротив казці нерідко зустрічається не тільки серед таких "практиків життя". Він, хай як дивно, спостерігається й у священнослужителів. Причини, зрозуміло, інші. Комусь убачається в казці "язичество". Особливо в чарівній. Згадайте, яку священну війну було організовано проти книжок про "Гаррі Поттера" тільки тому, що там було "про відьом і чаклунів". За цим казковим антуражем багато критиків не спромоглися розгледіти цілком етичний (а може навіть християнський) меседж про вибір між добром і злом, перемогу слабкого, силу любові. Можливо, тільки належність до католицької церкви і професорський авторитет урятували від подібних обвинувачень "батька жанру" Толкіна. Та й Льюїс зі своєю "Нарнією" пройшов лезом ножа, замахнувшись на чарівну казку за мотивами Священної історії.

"Нарнія" - хороша відповідь тим серйозним людям у церкві, які, подібно до своїх світських однодумців (хоча й з інших мотивів), нехтують казками. Християнське вчення - це вам не казочки! Тут усе серйозно. Тут не проходить жодна вільність у поводженні із сюжетами, образами й жанрами. Ці серйозні люди переконані, що на християнські теми можуть писати тільки добре підковані богослови. Для простаків подібні писання - лише спокуса. Ці люди - прихильники формального вчення закону Божого. Так, нехай заучують Декалог з усіма незрозумілими словами. Колись зрозуміють. Питання - чи захочуть? Чи, як будь-яку "паличну" науку, викинуть з голови за першої нагоди?

Один старий мудрий архієрей казав: "Треба годувати дітей ідеалами". Не йшлося про заучування заповідей і взагалі про закон Божий. Ішлося про базові речі - добро і зло, істину і брехню, пошук, шлях, вибір. Про те, що ці ідеали мають бути не заучені й складені на оцінку. Вони мають бути засвоєні, стати частиною натури. Самі діти їх не надто потребують - не надто вже великі їхні діла, провини й помилки. Її потребують дорослі. Але набрати багаж "ідеалізму" можна тільки в дитинстві. Доросле життя не налаштовує на ідеалізм. Це битва за виживання. Час розкидати каміння. Дорослий тільки користується тим, що зібрав у ніжному віці. Щоразу, коли доросла людина робить вибір, вирушає на пошук, стає на якийсь шлях, вона пробуджує в собі дитину - єдину, хто знає відповідь на найголовніше запитання. Точніше, знає, яке запитання має бути поставлене. І в усій його голизні ставить це запитання - про добро і зло.

Різдво й казка близькі. Є дитя-Спаситель, волхви-звіздарі, вісники, лиходії. Тут є небезпека, довга дорога, холодна ніч, зачинені двері, людська черствість і жорстокість. А ще провідна зоря, дарунки й тварини. Цього вечора не метушіться навколо столу, із завзятістю, гідною кращого застосування, доводячи кількість страв до потрібних дванадцяти. Розкажіть дітям казку. Вона їм сподобається. І, можливо, змінить ваше життя.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі