Мінвет: таїнство ненародження? - Соціум - dt.ua

Мінвет: таїнство ненародження?

28 вересня, 2018, 16:54 Роздрукувати Випуск №36, 29 вересня-5 жовтня

Чітко визначеної політики або стратегії з питань ветеранів на п'ятому році війни в країні досі немає. 

© Василь Артюшенко, DT.UA

Про те, що в Україні з'явиться нове Міністерство — у справах ветеранів, активно заговорили цієї весни. 

У лютому, з ініціативи голови комітету у справах ветеранів Олександра Третьякова (БПП), ВР запропонувала Кабміну його створити. А наприкінці березня на засіданні громадської робочої групи, до складу якої увійшли понад 100 представників громадських організацій з усіх регіонів України, уже обговорювалися конкретні пропозиції. Базовою координаційною організацією виступила ГО "Юридична сотня". Для роботи над функціоналом нового міністерства було створено Проектний офіс. 

Очікувалося, що формувати нове міністерство почнуть восени. А от призначення міністра мало відбутися набагато раніше.

За законом, для створення ЦОВВ парламент мав призначити його керівника, кандидатуру якого подає прем'єр-міністр України. Саме міністр протягом трьох днів повинен зареєструвати в Мін'юсті нову юридичну особу. 

Однак кандидатури на посаду міністра до парламенту дотепер не подано. 

Минулого тижня Проектний офіс зі створення Мінвет представив свої напрацювання "у першому наближенні". "Біла книга: аналіз системи державної підтримки ветеранів та їхніх сімей в Україні" — це комплексний аналітичний звіт на 70 сторінках, мета якого дати поглиблене розуміння сфери ветеранських справ в Україні і, зокрема, системи державної підтримки ветеранів та членів їхніх сімей. Важливою частиною документа є доповнення на 400 сторінках, які складаються з соціологічних досліджень, аудиту робочих процесів ЦОВВ, які надають послуги (пільги) ветеранам і членам їхніх сімей, аналітичних статей, інформаційних матеріалів та звітів. 

"Це спроба знайти відповіді на питання, що виникають з приводу ефективності діючої системи соціального забезпечення, і привернути увагу до проблеми інтеграції та соціопсихологічної адаптації військових, які брали участь у бойових діях, — зазначає керівник Проектного офісу зі створення Мінвет і ГО "Юридична сотня" Леся Василенко. — Висновки "Білої книги" ґрунтуються на аналізі законодавчих норм, бюджетних програм і рішень органів місцевої влади, що стосуються здебільшого ветеранів російсько-української війни. Однак запропоновані рекомендації стосуються реформ, необхідних для налаштування механізмів забезпечення державною та суспільною підтримкою для всіх категорій ветеранів усіх воєн". 

"Ми вирішили працювати в кількох напрямках. Основні з них — соціальна підтримка ветеранів, медичне забезпечення, структура і напрямки діяльності (адміністративна частина), вшанування пам'яті та формування образу самих ветеранів", — каже експерт з питань комунікацій Проектного офісу Оксана Гаврилюк.

За п'ять місяців роботи, за словами Лесі Василенко, вдалося: 1) проаналізувати нинішню систему соцзахисту ветеранів і визначити проблемні питання й недоліки (детально проаналізовано принципи та структуру діяльності органів держвлади, які займаються ветеранами); 2) проаналізувати дослідження і міжнародний досвід з метою вивчення досягнень і недоліків роботи міністерств ветеранів у світі; 3) сформувати карти робочих процесів надання послуг ветеранам; 4) розробити модель єдиної інформаційної системи (зокрема реєстр, єдине вікно, персональний кабінет, електронні сервіси) для соцзахисту ветеранів; 5) зробити приблизні фінансово-економічні розрахунки, необхідні для створення та забезпечення роботи міністерства; 6) розробити проект положення міністерства та процедурні документи, необхідні для його створення; 7) узагальнити міжнародний та історичний український досвід щодо героїзації армії, ветеранів, вшанування загиблих героїв. 

Пакет напрацювань містить модель функціонування майбутнього міністерства, структуру та напрямки його діяльності, принципи діяльності територіальних органів, приблизний обсяг фінансування, напрямки та принципи проектного співробітництва з ветеранськими та волонтерськими організаціями.

На сьогодні в Україні майже 1 мільйон 400 тисяч ветеранів, тобто 4% населення. 350 тисяч з них — учасники російсько-української війни. Питання ветеранів перебувають у компетенції Мінсоцполітики. При міністерстві створена і діє Держслужба у справах ветеранів війни та учасників АТО, що є основним органом, уповноваженим реалізовувати політику та надавати послуги ветеранам. При цьому в країні повна неспроможність щодо того, як розуміти потреби ветеранів і як вирішувати їхні проблеми. Чітко визначеної політики або стратегії з питань ветеранів на п'ятому році війни в країні досі немає. 

Саме поняття "ветеран" досить розмите. Ветеран без додатка "війни" в українському контексті не завжди означатиме людину, яка брала участь у захисті Батьківщини або проходила службу в Збройних силах. Є ще ветерани праці і ветерани служби. 

Під категорію "ветеран війни" сьогодні підпадають особи, які мають статус інваліда війни, учасника бойових дій, члена сім'ї загиблого, учасника війни. Тобто це і люди, які брали участь у Другій світовій, у ліквідації Чорнобильської катастрофи, у подіях на Майдані. 

На забезпечення потреб ветеранів АТО спрямовано вісім бюджетних програм, законодавчо зафіксовано 40 пільг, якими можуть користуватися й інші ветерани. Але щоб отримати ці пільги, доведеться докласти зусиль: за їх адміністрування відповідають 22 різні міністерства й відомства, керуючись при цьому 156 нормативно-правовими актами. Через брак коштів та інфраструктури для забезпечення задекларованих гарантій процедури їх оформлення складні, виникають черги, і у ветеранів, і в суспільства загалом складається думка, що держава робить недостатньо для своїх ветеранів. Система державної та недержавної підтримки ветеранів в Україні потребує переформатування. 

"Ми пропонуємо створити єдиний електронний реєстр ветеранів в Україні, що міститиме автоматизовану систему надання адмінпослуг та обліку актуальних проблем ветеранів, чітко визначити в законодавстві статус ветерана. Акселератором реформ має стати Мінвет, яке здатне впорядкувати бюрократичний хаос, відкрити нові фінансові можливості підтримки ветеранів та їхніх родин, дати голос ветеранам в уряді й парламенті", — вважає Леся Василенко. Пропонується також створити дослідний центр у сфері ветеранських справ, завданням якого став би збір і аналітика даних про ветеранів та їхні проблеми, і врегулювати співробітництво з недержавним сектором. 

ветераны Леся Василенко
Леся Василенко

Для подальшої роботи "Білу книгу" передали Кабміну. Однак представники уряду дослідженнями Проектного офісу поки що не зацікавилися. 

У червні на засіданні фракції БПП одноголосно підтримали кандидатуру народного депутата від фракції, голови підкомітету з питань безпеки державних інформаційних систем Комітету з питань національної безпеки і оборони, голови парламентської делегації в ПА НАТО Ірини Фріз на посаду міністра Мінвет. Проте у вересні кандидатуру на посаду міністра у парламент прем'єр-міністр так і не подав. За словами голови ВР Андрія Парубія, "з цього приводу триває обговорення, але подання ще не зареєстроване".

Тим часом, за словами Лесі Василенко, оскільки на кінець вересня кандидатуру на посаду міністра досі не затверджено, "шанси на те, що міністерство з'явиться і повноцінно почне працювати в 2019 році, дорівнюють нулю. І, можливо, говорити про його створення раніше, ніж відбудуться вибори і країна повернеться у стан стабільності, недоцільно". 

У проекті Держбюджету-2019, зареєстрованому у ВР 15 вересня під номером 9000, фінансування Мінвет не передбачено. Разом із тим документом пропонується виділити 161,2 млн грн Держслужбі у справах ветеранів війни та учасників АТО, з яких 110,1 млн грн — на реабілітацію та санаторно-курортне лікування ветеранів, 22,5 млн грн — на фінансову підтримку громадських об'єднань ветеранів, заходи щодо відзначання святкових, пам'ятних та історичних дат.

Буде створено Мінвет чи ні, але напрацювання проектного офісу — фактично функціональне дослідження в одній темі, якого так бракує реформі держуправління загалом. У своєму нещодавньому звіті SIGMA наголосила на спільній для реформаторів проблемі — відсутності аргументованих фінансових розрахунків. 

ветераны Поданчук
gurt.org.ua
Денис Поданчук

— Чи намагалися ви прорахувати, скільки коштуватиме нове міністерство? — поцікавилася я у члена Ради Волонтерів, аналітика Проектного офісу Дениса Поданчука.

— Я особисто робив приблизний фінансовий прорахунок терорганів: скільки потрібно на перший рік, включаючи разові видатки. Виходив з того, що буде хоча б одна людина в районі (що дуже мало) в окремому приміщенні — 608 осіб на Україну. Вийшло 158 мільйонів гривень на перший рік, включно з одноразові витрати. І потім — 135—136 мільйонів в наступні роки. Ще раз скажу, я не економіст і ці розрахунки носять орієнтовний характер.

— По суті, ви провели функціональне експрес-обстеження. Наскільки повне, і скільки для цього знадобилося часу? Адже щоб Мінвет отримав повноваження вирішувати проблеми ветеранів, одночасно з його створенням треба вносити зміни до законів і забирати дублюючі повноваження та паралельні процеси в інших органів. Інакше або нове міністерство, або реформована Держслужба не працюватиме.

— За три з половиною місяці з 48 процесів (їх число коливаються від 44 до 57) дві людини виявили й описали (частково на регіональному рівні) 20 — кожний етап дій співробітника оцінили за часовими і трудовими витратами. Зробити це обов'язково потрібно і для решти 28. Але на першому етапі роботи міністерство навряд чи другими 28-ма процесами зможе зайнятися. Я б зосередився на якісному сетапі і на навчанні регіональних представників. Плюс дуже важливо опрацювати величезну кількість інформації всіх центрів допомоги учасникам АТО, які вели логи спілкування, і на їхній основі написати базові скрипти розмов для контакт-центрів. Грамотно побудований контакт-центр вирішить безліч проблем.

— У світі існують як держоргани, так і недержавні центри, які займаються питаннями ветеранів. Аргументація на користь того, що в Україні це має бути міністерство, оскільки воно матиме голос у Кабміні, — відверто слабка. Приклад — МінТОТ.

— Мені дуже шкода, що нас не запросили до роботи до ухвалення рішення про міністерство. Треба було спочатку проаналізувати причини невдоволення людей, глибокорозібратися як працює система. Можливо, її треба просто реформувати, оцінити можливості цього реформування. Це дуже складна система масового обслуговування. Її ефективність та оптимальну структуру можна прорахувати, у тому числі зважаючи на корупційну складову. Але цього не було зроблено. Ми долучилися в той момент, коли треба було знайти оптимальне рішення у вже існуючій ситуації.

— Чи правильно я розумію, що до ваших напрацювань тепер не виявляють особливого інтересу?

— Скажімо так, я був би радий більшому інтересу.

— У проекті Держбюджету видатків на створення Мінвет не передбачено. Якщо Кабмін найближчим часом так і не подасть кандидатури на посаду міністра, що ви будете робити: покладете свої напрацювання у стіл — чи все ж таки спробуєте створити недержавний центр?

— Основною цінністю нашої роботи я вважаю демонстрацію правильного підходу. Неважливо, що ви створюєте — міністерство чи іншу державну структуру, насамперед треба витратити достатньо часу, виділити необхідні ресурси, провести аналітику. Адже це нонсенс, що ми виявилися першими, хто склав карти бізнес-процесів системи надання послуг ветеранам. Якщо карт робочих процесів не існує, то як можна проводити розрахунки витрат на обсуговування та підвищувати ефективність самої системи?

Про напрацювання Проектного офісу почула досить велика кількість людей. Виявлення і побудова карт робочих процесів — це, у принципі, правильний підхід. Люди бачать, що це працює і докорінно змінює підхід до побудови нормативно-правової бази. Юридичні аспекти побудови нових систем забезпечить "Юридична сотня". У нас є знання, досвід і бажання реформувати систему таким чином, щоб вона добре працювала.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №2, 19 січня-25 січня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво