Бар'єри на шляху до виборчих скриньок, або Які перешкоди виникають у мобільних виборців - Соціум - dt.ua

Бар'єри на шляху до виборчих скриньок, або Які перешкоди виникають у мобільних виборців

15 березня, 16:25 Роздрукувати Випуск №10, 16 березня-22 березня

Які саме бар'єри заважають мобільним всередині країни громадянам дійти до виборчих скриньок на президентських виборах?

27 лютого Криворізька міська рада прийняла рішення звернутися до Центральної виборчої комісії з ініціативою про внесення змін до чинного законодавства України стосовно захисту виборчих прав внутрішньо переміщених осіб.

Депутати міськради звернули увагу ЦВК на проблеми, з якими зіштовхується чимала частина мобільних громадян, і запропонували шляхи полегшення доступу виборців до голосування. Схожі звернення робили і громадські організації, які опікуються правами ВПО, але у відповідь отримали відписку на дві сторінки, що ЦВК не має можливостей врахувати подані пропозиції. Тим часом, згідно із законодавством, до повноважень ЦВК належать розгляд звернень, у яких висловлюються думки, рекомендації, поради щодо вдосконалення законодавства України з питань виборів, а також підготовка пропозицій щодо вдосконалення законів з питань проведення виборів.

Які саме бар'єри заважають мобільним всередині країни громадянам дійти до виборчих скриньок на президентських виборах

На перший погляд — жод-них. Ще у 2012 році, за півтора місяця до парламентських виборів, ЦВК прийняла Постанову №893 "Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси", якою дозволила громадянам голосувати за місцем їхнього перебування, а не за місцем реєстрації. Проте процедура дозволяє змінити місце голосування лише на конкретний день виборів, що примушує виборців у разі призначення другого туру подавати заяву повторно. Крім того, зміна місця голосування дозволена тільки на загальнодержавних виборах.

Щоб змінити місце голосування, виборець мусить не пізніше, ніж за п'ять днів до виборів, звернутися у відділ ведення Державного реєстру виборців (ДРВ) із мотивованою заявою та підтверджуючим документом. Таким документом можуть бути довідка з місця роботи, навчання, лікувального закладу, договір оренди житла чи документи на право власності, відрядження, транспортні документи тощо. Перелік не є вичерпним, і фактично працівники відділів ведення реєстру виборців на власний розсуд приймають рішення, чи обґрунтовує поданий документ необхідність зміни місця голосування. Головне, що ненадання такого документа є підставою для відмови в задоволенні заяви. І це багатьох зупиняє. Не кожен трудовий мігрант має договір оренди житла чи офіційну роботу, наприклад. І хоча кількість таких відмов, може, не дуже й лякає, проте ми розуміємо, що в ДРВ рахують тільки офіційно вручені письмові відмови, а ось на словах "ідіть по довідку" виборці чують набагато частіше. Виборці, звісно, йдуть… і не повертаються. Бо, по-перше, на це потрібно знову витратити час, а по-друге, є люди, котрі на день виборів просто перебуватимуть у своїх рідних у гостях і не зможуть надати жодного документа.

Одним із основних кроків до подолання бар'єрів на шляху до виборчих скриньок може бути дозвіл усім мобільним категоріям громадян, а не лише виборцям із тимчасово окупованої території, не додавати до заяви про тимчасову зміну місця голосування підтверджуючих документів. Адже неважливо, з якої саме причини виборець перебуватиме на день виборів не за місцем своєї "прописки". 

Після початку російської агресії та масштабного переселення населення, 9 квітня 2014 року, ЦВК спростила цю процедуру для виборців із Криму, доповнивши пункт 2.5 Постанови №893 новим абзацом про можливість не додавати до заяви про тимчасову зміну місця голосування жодних документів, крім паспорта. Виборців із Донецької та Луганської областей на той час ці зміни не торкнулися.

А ось на виборах до ВР у жовтні того самого року для виборців із Донеччини та Луганщини діяла окрема Постанова ЦВК від 7 жовтня 2014 року — № 1529 "Про питання тимчасової зміни місця голосування виборцям, виборча адреса яких відноситься до території Донецької чи Луганської області, на період проведення позачергових виборів народних депутатів України 26 жовтня 2014 року", що вже дозволяла не додавати до заяви підтверджуючі документи.

Згодом, 5 вересня 2018 року, ЦВК внесла зміни до Постанови №893 і спростила порядок тимчасової зміни місця голосування для виборців, які мають реєстрацію на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей. Про це йдеться в оновленому пункті 2.5. Постанови.

Отже, ЦВК своїми рішеннями неодноразово змінювала нормативні документи для спрощення доступу до голосування певних груп виборців. При цьому восени 2014 року зазначені зміни стосувалися не лише ВПО і жителів тимчасово окупованих територій, а всіх виборців Донецької та Луганської областей.

З огляду на це, громадські організації просять ЦВК продовжувати й далі лібералізацію процедури зміни місця голосування, що значно підвищить рівень участі у виборах мобільних категорій громадян.

Наприклад, можна забезпечити можливість подання заяви про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси через онлайн-кабінет виборця на сайті ДРВ. У такому варіанті, проблема подачі заяви в разі призначення повторного голосування (другого туру), про яку я писала у статті "Невидимі виборці", була б істотно спрощена. Крім того, це значною мірою допомогло б жителям ТОТ подати заяви, не перетинаючи блокпостів. Навіть виборцям, які живуть на підконтрольній території, але в наближенні до зони бойових дій, проблематично добратися до найближчого відділу ведення ДРВ. Наприклад, щоб доїхати із Золотого до Попаснянської РДА в Луганській області, потрібно витратити 70—100 грн на квиток і бути весь день у дорозі… Однак не так через імовірні технічні складнощі, як із політичних мотивів можливість подачі заяви онлайн навряд чи буде забезпечено найближчим часом.

Є низка проблем, пов'язаних також із відсутністю зареєстрованого місця проживання. На 28 лютого 2019 року майже мільйон виборців (993 181) вибули з ДРВ. Ці громадяни в онлайн-кабінеті виборця отримують інформацію, що про них "наявний запис з такими персональними даними, проте не визначена виборча адреса, що унеможливлює включення до списку виборців та голосування на виборах". Тим часом, згідно зі ст. 70 Конституції України, право голосу на виборах і референдумах мають не визнані судом недієздатними громадяни України, які досягли 18 років. Жодного обмеження у зв'язку із зареєстрованим місцем проживання немає. 

Але у ст.8 Закону "Про Державний реєстр виборців" написано, що саме виборча адреса є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці та що виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстроване його місце проживання, відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні". 

ДРВ — один із найкращих реєстрів, який містить інформацію про громадян України і якому "відомі" багато особистих подій у житті кожної людини (зміна прізвища, переїзд, інвалідність, недієздатність, військова служба, набуття та припинення громадянства, відбування покарання, смерть). Тим часом якщо людина ніколи не мала зареєстрованого місця проживання, то для реєстру виборців її не існує. На хвилі вирішення проблем ВПО це стало більш очевидним. Так, наприклад, внутрішньо переміщені діти, які під час отримання паспорта громадянина України не змогли зареєструвати місця проживання ані за адресою залишеної домівки, ані за місцем фактичного проживання, досягши 18-ліття, не потрапляють до реєстру виборців. Держава досі не вирішила проблему з реєстрацією місця проживання ВПО. Серед майже мільйона громадян, які вибули з реєстру, наприклад, є студенти, котрі зняті з реєстрації за місцем проживання в гуртожитках після закінчення навчального закладу й не змогли повернути попередню реєстрацію місця проживання на ТОТ. Втім, цю проблему можна було б вирішити, змінивши систему реєстрації місця проживання з дозвільної на повідомну, над чим працює, зокрема, Центр інформації про права людини.

Але, незалежно від того, чому люди не мають реєстрації, питання прив'язки виборчої адреси до "прописки" можна і потрібно вирішити. Ще у 2010 році Мін'юст видав роз'яснення стосовно документів, які засвідчують проживання виборця за вказаною ним адресою, та, відповідно, можливості зміни виборчої адреси. У 2017 році експерти Громадянської мережі ОПОРА і Громадського холдингу "ГРУПА ВПЛИВУ" розробили законопроект №6240 "Про внесення змін до деяких законів України (щодо виборчих прав ВПО та інших мобільних всередині країни громадян)", яким також пропонується передбачити, що, за мотивованим зверненням виборця, орган ведення ДРВ може визначити іншу виборчу адресу виборця на підставі документів, які підтверджують фактичне місце проживання.

Але повернімося до перепон на шляху до зміни місця голосування без зміни виборчої адреси.

Якщо виборець подбав про своє право голосу заздалегідь і змінив місце голосування, але потім щось у його плани втрутилося, то скасувати попередню заяву він мусить лише в тому реєстрі ДРВ, в якому її подав. У постанові №893 прописано, що орган ведення ДРВ з'ясовує, чи не було змінене місце голосування заявника на зазначених у заяві виборах. Тобто кожен відділ ДРВ бачить інформацію про зміни місця голосування по всій країні, але не може прийняти заяву про скасування попередньої заяви, видану іншим відділом. Відкликання попередньої заяви в органі ведення ДРВ відбувається лише за місцем її подання. Відповідно, таким виборцям потрібно спочатку поїхати в один ДРВ, написати заяву про скасування, а потім поїхати в інший.

Виборці з інвалідністю, які не можуть самостійно пересуватися, позбавлені законної можливості подати заяву про зміну місця голосування через довірену особу. В Законі про ДРВ зазначається, що виборець, який постійно нездатний пересуватися самостійно, може уповноважити на подання заяви іншу особу. Але це стосується лише заяви про зміну персональних даних. Заява ж про тимчасову зміну місця голосування для людей з інвалідністю ніде не згадується. Отже, на практиці деякі працівники відділів ведення ДРВ вимагають особистої присутності такої особи (особливо якщо в реєстрі щодо такого виборця не містяться дані про постійну нездатність пересуватися самостійно). Деякі працівники "входять у положення" і приймають заяву від довіреної особи. Ми знаємо також випадки, коли працівники ДРВ зголошувалися виїхати до переселенця з інвалідністю додому для отримання заяви про тимчасову зміну місця голосування. У кожному разі, неврегульованість цього процесу ускладнює життя як людям з інвалідністю, так і самим працівникам відділів ДРВ. 

Варто також підкреслити, що виборці з інвалідністю, які змінили місце голосування, після відвідин ДРВ мусять ще звернутися до дільничної виборчої комісії із заявою про бажання голосувати за місцем перебування (вдома) і вказати, за якою саме адресою вони чекатимуть переносну виборчу скриньку в день виборів. На щастя, таку заяву разом з довідкою медичної установи про стан здоров'я можна подати не лише особисто, а поштою або через інших осіб, але не пізніше 20 години останньої п'ятниці перед днем виборів.

Наступна "особливість", про яку теж мало хто говорить, — це можливість подання заяви для виборців з ТОТ тільки в той реєстр, у якому вони перебуватимуть на день виборів. Тобто якщо для трудових мігрантів є дві опції — подати заяву або за місцем реєстрації, або за місцем фактичного перебування, то ВПО, зі зрозумілих причин, не можуть звернутися у свій "рідний" відділ ведення реєстру виборців. Якщо ВПО, приміром, проживає в Києві, а в день виборів перебуватиме не в Києві, то заяву про місце голосування в неї приймуть лише там, де вона перебуватиме в день виборів. Відповідно, таким ВПО потрібно поїхати в місце призначення заздалегідь і встигнути подати заяву до 25 березня. Але ЦВК могла б вирішити це питання, дозволивши таким виборцям звертатися з заявою про тимчасову зміну місця голосування до будь-якого органу ведення реєстру виборців на підконтрольній уряду України території. Такий крок назустріч виборцям уже було зроблено раніше, але щодо зміни персональних даних. У Постанові ЦВК від 6 жовтня 2014 року № 1495 "Про деякі питання забезпечення ведення Державного реєстру виборців стосовно громадян України, виборча адреса яких належить до території Донецької та Луганської областей", зазначається, що такі виборці можуть звернутися до будь-якого органу ведення Реєстру тільки щодо включення до Реєстру або зміни персональних даних (для забезпечення виконання вимог статей 19, 20 Закону України "Про Державний реєстр виборців").

Чи багато таких виборців? Насправді це не має значення. Кожен голос кожного виборця на дільниці важливий, незалежно від того, голос це переселенця, трудового мігранта чи мандрівника. І якщо через технічні перешкоди ми втрачаємо їхні голоси, то про це треба говорити і треба прибирати непотрібні бар'єри.

На 11 березня тимчасовою зміною місця голосування скористалися 64 тис. 967 виборців.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №11, 23 березня-29 березня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво