Той, хто підганяв час

Поділитися
Помер Стів Джобс, засновник Apple, людина, яка вміла зробити ідею реальністю.

Компанія Apple за останнє десятиліття майже на порядок збільшила частку на американському ринку персональних комп’ютерів і відповідає приблизно за чверть продажів. Вона заново винайшла цифрові плеєри, смартфони та планшети і стала їх постачальником-лідером, почала продавати цифрову музику й досі в цьому процвітає. Її інновації в ліпшому разі розбирають на цитати, а в гіршому - їх повністю копіюють конкуренти. Але ні в кого з них немає такої масової армії вірних шанувальників, готових цілодобово чекати в черзі перед магазинами виходу ще однієї новинки.

Улітку 1997 року, за два місяці до повернення в Apple з вигнання, Стів Джобс продав півтора мільйона акцій компанії по 15 доларів за штуку. Нині їхня ціна, попри всі економічні потрясіння останніх років, недалека від 400 доларів, а резерви готівки безпрецедентні й дозволять компанії несутужно прожити кілька років, навіть якщо всі наявні джерела прибутку враз зникнуть.

Минулого місяця, за ринковою капіталізацією, Apple стала найдорожчою компанією у світі. Не найдорожчою електронною компанією, не найдорожчим виробником комп’ютерів, смартфонів чи всіх телефонів разом узятих, а найдорожчою у світі в абсолютному заліку. Це приголомшливе досягнення для компанії без нафтових родовищ, заводів і танкерів, чий головний актив - ім’я, інженери, дизайнери та довіра сотень мільйонів покупців на всій планеті.

1976 року Стів Джобс заснував Apple спільно зі Стівом Возняком. Він брав участь у запуску всіх ключових продуктів, які зробили ім’я компанії. Пішов під тиском ради директорів у 1985-му, щоб повернутися через дванадцять років і врятувати своє дітище, після того як три легендарні виконавчі директори не змогли запобігти кризі, яка поставила Apple на межу банкрутства.

У ніч на 6 жовтня Стів Джобс помер. Але це значно більша трагедія, ніж просто відхід з життя керівника успішної компанії.

Втрата стосується не тільки Apple, а зачіпає кола набагато ширші, ніж її вірні шанувальники, що нескладно помітити з реакції світу на трагічну звістку. Вона нереальна, велична: горе простих людей, жалобні присвяти, відгуки колег і конкурентів, співчуття глав держав порівнянні, можливо, тільки з тим, що ми бачили після смерті Папи Римського Іоанна Павла II. Такого не було з часів великих індустріалістів масштабу Генрі Форда, які змінили світ.

Оце ближче до правильної оцінки Стіва Джобса. Заслуги творця успішної компанії не можна відняти, але геній людини полягає в іншому, і зводити його до економічного успіху означає примітизувати. Секрет Генрі Форда відомий - він впровадив в автомобільну промисловість стандартизацію та масове виробництво. Секрет же успіху Джобса здається таким незбагненним, що конкуренти заснували невеликий культ карго й копіюють часто не сутність продуктів, а зовнішню атрибутику: кольори, форму корпуса, візуальний стиль.

Стів Джобс був провидцем. Це не рідкість у Кремнієвій долині, де набагато більше за ідеї цінується вміння довести їх до етапу відкривання сейфа з отриманими від реалізації задумів дивідендами. У Джобса був повний набір талантів, унікальне їх поєднання для того, щоб пройти шлях до самого кінця.

Секрет успіху насправді простий і вміщається в одному нескладному для запам’ятовування реченні. Він зводиться до трьох принципів: робити просто, робити добре і не випускати продукту до повної готовності. За всієї елементарності об ці принципи спотикається переважна більшість компаній в елект­ронній індустрії (і багатьох інших, якщо дивитися ширше), і нікому ще не вдалося повторити успіх подібного масштабу. Чому так?

Частково на запитання відповів сам Джобс, коли повертався 1997-го з виг­нання. Він прорідив тоді керівництво компанії, закрив деякі проекти й змінив штаб-квартиру, оскільки стара «пропахла корпоративною пихою та жадібністю».

У Кремнієвій долині є звичний механізм перетворення юних стартапів із хорошим потенціалом на великі корпорації. У ключовий момент важливо відсторонити від управління перший склад керівництва, людей, ідеї яких і допомогли компанії «вистрілити». Їм треба знайти правильне місце, пустити творче начало у правильне русло, оцінити можливості для зростання, але відсадити подалі від червоних кнопок, щоб творці не стали руйнівниками, а грошовими справами займалася б управляюча команда з досвідом.

Така пересадка дає компаніям запас міцності. Та, на жаль, її наслідком може стати окостеніння мізків, коли після початкового злету й бурхливого розширення компанія втрачає гнучкість, відкритість мислення й керованість, поступово відходить від оригінальних ідей, які колись виділили її серед суперників, і закінчує роботою за підручником і продуктами, розроблювальними відділом продажів. Щоб побачити останню нерадісну фазу такого перетворення, далеко ходити не треба: приклади RIM, Nokia й Palm перед очима прямо тепер.

У першій половині 1980-х Apple ішла цим шляхом. Щоб капіталізувати зростаючі продажі персонального комп’ютера Apple II, у команду ввели професійний менеджмент. 1983 року сам Джобс, який хотів зробити новий Макінтош справді масовим продуктом, запропонував пост виконавчого директора Джону Скаллі, котрий очолював тоді PepsiCo і мав успіх у боротьбі з гігантом Coca-Cola. Його досвід допоміг у просуванні Макінтоша, але піддав Apple найсерйознішому випробуванню за всю історію.

Принципи Джобса, що дали потім змогу з тріумфом повернутися, сформувалися саме в ті дванадцять років, проведених поза Apple, коли розбіжності зі Скаллі призвели до відходу з власної компанії. У ці роки керівництво намагалося конкурувати з персональними комп’ютерами IBM і потім операційною системою Windows, розширювало асортимент за рахунок десятків пересічних моделей, запускало нові проекти й закривало їх через два-три роки, заощаджувало на якості, забувало про ідеали, які колись зібрали вірну аудиторію. Це був тяжкий, але корисний урок, що дозволив після повернення зробити все навпаки.

Викладаючи історію компанії Apple у контексті внеску Джобса, часто випускають з уваги, що саме він зробив і чого не встиг. Тим часом його шлях вибудовується в пряму й дуже наочну лінію, що йде ще з 1970-х. Два перші комп’ютери компанії, Apple та Apple II, потрібно записувати в заслуги її співзасновникові, геніальному інженеру і невтомному оптимізатору Стівену Возняку. Серія Apple II стала одним з найбільших довгожителів в індустрії: першу модель було представлено в 1977 році, остання зійшла з конвеєра в 1993-му.

На час, коли професійні управляючі заходилися перекроювати команду, Стів Джобс виявився тим небезпечним елементом, якому слід було терміново знайти нове призначення. Технічним керівництвом він поступився Возняку, сам же працював над кількома проектами, поки його не підсадили до Джефа Раскіна, котрий займався проектом під назвою «Макінтош».

Вирішили створити другу гілку комп’ютерів, дружелюбну до користувача. У ті часи комп’ютер, хай яким складним і дорогим він був, залишався чорним ящиком, спілкуванню з яким треба було навчатися або як мінімум прочитати грубезну цеглину посібника. Станції з графічним інтерфейсом розроб­лялися у вигляді прототипів або диковинок, не розрахованих на масовий випуск не в останню чергу через те, що коштували непосильних для звичайного споживача або невеликих компаній грошей.

Ідея Раскіна, підтримана Джобсом, полягала в тому, щоб «подружити» масовий комп’ютер з графічним інтерфейсом, у якому можна було б розібратися інтуїтивно. В ідеалі інструкція мала пояснювати лише базові речі: як умикати пристрій і навіщо потрібна миша. Усього іншого людина мала самонавчатися у процесі роботи.

Різне бачення майбутнього Макінтоша й породило конфлікт між Скаллі і Джобсом, що причинило його відхід, але принцип «робити просто» відтоді був із ним завжди. Це більше, ніж примат дружелюбності техніки, це основ­не запитання, яке слід ставити оцінюючи перспективи майбутнього продукту. Конкуренти прагнуть використати для оцінки емпіричні формули, тоді як треба приміряти продукт на себе, запитуючи, чи достатньо він простий, чи можна зробити його зручнішим, чи можна сказати, що він «просто працює».

Другий наріжний камінь методу Джобса - принцип «робити добре» - універсальний, він не зводиться до якості складання чи добротних матеріалів. Цей принцип охоплює все, від упаковки, увагу якій приділяли ще в
Apple II, та інженерної краси нутрощів до цілісності технічної концепції, візуальної досконалості інтерфейсу та багатьох інших речей. На них дуже прос­то заощаджувати, але якість готового продукту і лояльність клієнтів випаровується з кожною такою поступкою.

Нарешті, принцип абсолютної неприпустимості запуску сирих продуктів - це власний рецепт Джобса. В електронній індустрії прогресує небезпечна хвороба - економія на дослідженнях та перспективних розробках. Навіть керівники корпорацій зі світовим ім’ям, відомих інноваційним внеском у галузь, як IBM і Hewlett-Packard, признаються в тому, що їм непросто виділити на це гроші й не закривати складні проекти.

В Apple розробки могли тривати довгі роки, не показуючись на світ божий і не приводячи в короткостроковій перспективі до реального продукту. Але те, що в підсумку виходило у виробництво, регулярно перевертало уявлення про комп’ютери і плеєри, смартфони і планшети. Деякі ніші не були охоплені, бо вважалися технологічно непідйомними, поки за справу не брався Джобс, своїм баченням, наполегливістю та перфекціонізмом знаходячи ідеальну формулу смартфона з інтерфейсом, точно підігнаним під управління пальцями, або планшета, якому не потрібні перо й клавіатура.

Стів Джобс десятиліттями був обличчям прогресу, задавав зразок і не дозволяв розслабитися конкурентам. Індустрія втратила ключову фігуру й повинна тепер опанувати метод Джобса. Не тільки з поваги до спадщини видатного провидця, а й для страховки від можливих темних часів без лідера.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі