КВІТЕНЬ. КИЇВ

Поділитися
Я досить довго не був у Києві і ось тепер намагаюся зрозуміти: що ж усе таки справило на мене найбільше враження після такої розлуки?..

Я досить довго не був у Києві і ось тепер намагаюся зрозуміти: що ж усе таки справило на мене найбільше враження після такої розлуки? Я почав звично шукати в собі якихось політичних чи соціальних інтонацій, однак раптом зрозумів: найбільшим моїм враженням була — і це, напевно, здивує тих, хто постійно живе в Києві, — Софія, яка після реставрації відкрилася мені абсолютно інакше з просторого майдану. Чомусь здається, що я ніколи її такою не бачив. А може, це тому, що я зайшов на кілька хвилин до давнього приятеля, який тепер мешкає вікнами прямо на собор. Тоді й подумав: ніколи і гадки не мав, що в Києві можна так жити — як на березі моря, бо енергетика цього краєвиду, спокійного й захоплюючого водночас, якась уже навіть не архітектурна, а, швидше, стихійна. Такий сильний «міський» краєвид я останнього разу бачив із вікна квартири моєї тітки в єрусалимському районі Гіло — з гори відкривалося старе місто, всі його квартали, Стіна Плачу і мечеть аль-Акса. І вікно було — як картина. І це, київське вікно, здалося мені картиною: я знову усвідомив, що серце мого міста саме тут, у Софійському соборі, що все інше просто добудовувалося, перебудовувалося і виростало. І що людям, які справді прагнуть збагнути Київ і відчути його, треба все ж таки приходити саме сюди...

Виховання софійською естетикою — сильна річ. Князь Ярослав будував не просто ще один константинопольський собор, він будував ще й «домашню» церкву, сімейну, я б навіть сказав — інтимну, і розміри Софії, грандіозні на свій час, аж ніяк не заважали цьому відчуттю діалогу з собором (християнин, певно, сказав би — діалогу з Богом), яке збереглося на сторіччя. Упродовж свого життя я бачив чимало великих соборів, однак тяжіння до «інтимності» церкви збереглося. Багато церков залишилося у спогадах, у щоденниках та фотоальбомах. Однак у серці — окрім Софії — я зберіг поки що тільки дві церкви. Це православна церква святого Йована в македонському Охриді, у рибальському районі Канео: невеличкий старовинний, ще візантійських часів, храм, вибудуваний на скелі понад озером, у надзвичайно вдалому місті — я міг дивитися на нього годинами й роками спостерігати, як зростають діти в селищі поруч із храмом. І створена ентузіастами два сторіччя тому маленька капела на німецькому острові Рюген, поблизу декоративного — дивно, також рибальського — селища Вітт. Кірха, несподівано схожа своєю стилістикою на українські хати (хоча саме селище вибудуване зовсім інакше), якась дуже «своя» на цьому краю Німеччини — хоча це вже особливість рюгенської цивілізації. І загадка для мене, що я так відразу, без жодних зусиль згадав саме ці дві маленькі церкви, які навряд чи навіть у найсміливіших своїх мріях порівнюють себе із мармуровими соборами європейських столиць, із височенними дзвіницями та капелами, що їх розписували неперевершені майстри. Але це вже секрет «софійського» храмосприйняття...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі