БЕЗПЕЧНЕ АВТО

Поділитися
Завдяки впровадженню технологічних новинок і певному пожорсткішанню правил дорожнього руху смертей на шляхах Америки за останні 30 років поменшало втричі...

Завдяки впровадженню технологічних новинок і певному пожорсткішанню правил дорожнього руху смертей на шляхах Америки за останні 30 років поменшало втричі. І все-таки 1999 року кількість загиблих становила 41 тисячу чоловік. Аналіз свідчить, що багато з них — це молодь віком від 15 до 24 років (33%).

Найбільша у світі автомобільна фірма Дженерал Моторз щороку витрачає на дослідницьку й конструкторську роботу близько 7 мільярдів доларів, причому значна частина цих грошей іде на підвищення надійності й безпечності машин. Майже щодня інженери фірми проводять «роботи з виготовлення металобрухту». Так жартома називають випробування, коли автомобіль із манекенами врізається в бетонну стіну. При цьому численні датчики на манекенах і 23 високошвидкісні відеокамери фіксують усі деталі зіткнення. За секунди удару вимірюється величезна кількість параметрів — від сили прискорення в ділянці грудної клітини манекена й до тиску на кістці його стегна. Отримані результати враховуються при розробці нових моделей.

Незабаром у бамперах, дверях і сидіннях серійних автомашин ставитимуть спеціальні датчики. Разом із мікропроцесором вони дозволять миттєво проаналізувати кут і швидкість зіткнення. А від результатів цього аналізу залежатиме швидкість і рівень наповнення повітряних подушок, які рятують пасажирів від наслідків руйнівного удару. Деякі моделі уже тепер мають вісім подушок. Частину їх розміщено на стелі машини — вони убезпечують пасажирів від ударів у голову, решта містяться біля дверей —захищають при бічних зіткненнях. У найближчому майбутньому з’являться подушки, які захищатимуть ноги.

Форд намагається використовувати повітряні подушки на передньому бампері. Вони спрацьо- вуватимуть, коли спеціальні датчики виявлять перед машиною пішохода. Крім того, Форд запропонував нову систему огляду дороги, яка дозволить водієві фіксувати обстановку навколо машини в межах усіх 360 градусів з допомогою мініатюрних відеокамер.

Розроблено портативні лазери й радари, які виявляють машину, що йде попереду, і визначають відстань до неї та швидкість зближення. При небезпеці зіткнення радар може включити гальмо.

Даймлер Крайслер розробив рукоятку управління, яка схожа на ту, що в літаку. Вона заміняє не лише кермо, а й педалі газу та гальма. При переміщенні ручки вперед машина збільшує швидкість, назад — гальмує. Поворот рукоятки праворуч-ліворуч змінює напрям руху. Конструктори стверджують, що така рукоятка підвищує безпеку, оскільки при екстреному гальмуванні не доводиться переносити ногу з педалі на педаль. При швидкості 160 км/год. це скорочує гальмівний шлях на 10 метрів. Крім того, рукоятка забирає менше місця і її нескладно перенести праворуч для машин із правобічним кермом.

Впроваджуються спеціальні датчики, які визначають занесення машини при гальмуванні. Вони вмикають індивідуальні програми гальмування для кожного колеса, щоб утримати машину на дорозі й не дати їй перекинутись. На задньому бампері ставиться свій датчик, який виявляє людей чи перешкоди при русі заднім ходом і дає водієві попереджуючий сигнал.

Деякі моделі обладнано інфрачервоною камерою, яка вночі виявляє на дорозі машину на відстані вп’ятеро більшій, ніж це дозволяють звичайні фари.

Успішно розробляються пристрої, що дозволяють з допомогою супутникової системи навігації автоматично повідомляти поліцію про аварію та місцезнаходження автомобіля. Більше того, спеціальна відеокамера може передати зображення непритомного водія у найближчий госпіталь, тож лікарі завчасно знатимуть про характер його травм.

Вчені вважають, що з шести мільйонів щорічних автокатастроф на шляхах світу півтора мільйона пов’язані з неуважністю водія. Ось чому особливо важливі системи, які в таких випадках братимуть управління на себе.

У Японії створюється експериментальна «розумна автострада». З допомогою супутникової системи навігації та спеціальних датчиків на полотні дороги вона своєчасно попередить водія про небезпеку на його шляху. Якщо водій знехтує попередженням, то система здатна автоматично здійснити маневр автомобіля чи загальмувати його. Однак запрацює така автострада років через десять.

Навіть незначні вдосконалення можуть підвищити безпеку руху. Приміром, у новому «Ягуарі» радіоприймач, плеєр, кондиціонер і стільниковий телефон реагують на голосові команди водія, тоді як його руки залишаються вільними.

Постає природне запитання, скільки всі ці пристрої коштуватимуть і чи зголосяться автомобілісти на значні додаткові витрати. Як мовиться, час покаже...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі