Гуманітарка як дзеркало проблем Мінсоцполітики

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Гуманітарка як дзеркало проблем Мінсоцполітики «Швидкі» для фронту, які стоять на Львівській митниці
Імена міністра та чиновників Мінсоцполітики змінюються, але тема гуманітарної допомоги залишається вічно проблемною.

Кожна наступна "ротація" Мінсоцполітики починається з гуманітарки.

У рамках боротьби зі "схемами на гуманітарці" Наказом № 3 від 09.01.2020 79 (!) організацій виключено з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги (далі - Реєстр). Причина - неподання звітів про розподіл гуманітарної допомоги. Ніби все правильно: свавільство у сфері "брудної" гуманітарки - очевидне (плюс очевидне розростання ринків "секонду" по всій країні), і справді вимагає дій. Але чомусь серед "схемщиків" опинились і солідні міжнародні організації - Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), Місія Міжнародного комітету Червоного Хреста і авторитетні державні установи (Прикарпатський національний університет імені В.Стефаника, Львівський університет безпеки життєдіяльності, Інститут фізики напівпровідників НАНУ), і ми - добросовісні волонтерські організації.

Чому ж так сталося?

Подивимося, що таке гуманітарна допомога і як вона надходить в Україну. Пересічний громадянин скаже: гуманітарка = секонд-хенд. І матиме рацію - з погляду пересічного громадянина. Ринки "секонду" розповсюджуються країною, наче вірус у метро. Інколи на товарах можна навіть знайти маркування організації-донора, яка передала ці товари безкоштовно. Десятки й сотні мільйонів гривень "просвистують" повз бюджет у чиїсь широкі кишені.

"Треба щось робити", - рішуче заявляє кожне наступне керівництво Мінсоцполітики і починає махати шаблею.

Попередня "ротація" Мінсоцу вимагала нових і нових довідок, а потім - довідок на довідки. Нова команда докладно вивчила Закон "Про гуманітарну допомогу" і (вау!) знайшла фільтр для виявлення шахраїв - звітність. Але технократи трохи не додумали, не дорозбиралися, не доконсультувалися й жахнули з гармати по горобцях. Бо прописаної процедури та затвердженої форми звітності з отриманої гуманітарної допомоги - немає! Її повинен розробити Мінсоцполітики й затвердити Кабмін. Якщо процедури закону не розписані, він залишиться лише декларацією про наміри.

Всі неприбуткові організації обов'язково надають щорічні звіти в податкову (ДФС), існує розписана процедура, є електронна форма, яку зручно заповнювати і куди ми вносимо абсолютно всі дані щодо кожного вантажу та його отримувачів, лікарень або конкретних людей. Нарікань не виникає, бо кожен крок розписаний нормативними документами і затверджений. Усе зрозуміло. В Мінсоцполітики ж є тільки рекомендована форма звіту.

Тобто можемо навіть поштового голуба зі звітом у дзьобі послати, і це буде в правовому полі, бо форма - рекомендована, а процедура - не прописана!

Історія питання

Про порушення у сфері гуманітарки ми кричимо з 2016 року, коли, розмитнюючи волонтерські машини для фронту, отримували вимоги нових і нових довідок та бачили в наказах Мінсоцу десятки тонн піци (!), будівельні матеріали й техніку, сотні тонн секонд-хенду щотижня. Без документів і довідок.

Нагадаю: саме організація ГО "Ініціатива Е+" в далекому 2015 році першою почала розмитнювати автомобілі для АТО, оприлюднила алгоритм розмитнення через Мінсоцполітики, і на сьогодні десятки організацій розмитнили сотні автомобілів для військових.

Саме зіштовхнувшись із діяльністю робочої групи з визнання гуманітарних вантажів, згуртувалася група волонтерських організацій, яка послідовно виступала за прозорість і відкритість гуманітарної сфери. Ми (ГО "Ініціатива Е+", Єдина служба правової допомоги, БФ "СВОЇ", Фонд Св.Покрови, ГО "Народна самооборона Львівщини, ГО "Громадська ініціатива Галичини", БФ "Крила надії" та інші) раз у раз привертали увагу до необхідності створення законних і прозорих процедур у цій сфері: від подання документів на визнання вантажу гуманітарним і до єдиної форми звітності про отриману та передану гуманітарну допомогу.

Ми привертали увагу до проблеми "брудної" гуманітарки, виходили на акції, ми тролили робочу групу та екс-міністра Андрія Реву. Ми ініціювали власне розслідування щодо організацій-"схемщиків", які безперешкодно отримували дозволи від Мінсоцполітики. Ми давали інтерв'ю й виступали на прес-конференціях, зокрема й у Верховній Раді, ініціювали слухання в парламентських комітетах, де фахівці суміжних міністерств визнали обґрунтованість наших вимог доопрацювати нормативно-правову базу щодо гуманітарної допомоги. Було створено Експертну групу з питань гуманітарної допомоги, і навіть відбулося аж одне (!) засідання, на якому вирішили почати прописування процедур та єдиної форми звітності. Але це засідання стало першим і останнім. Бо порядок у сфері гуманітарної допомоги, де крутяться мільйони гривень, невигідний.

Задля справедливості маємо сказати, що результати все ж є: з 2017 року на сайті Мінсоцполітики кожна зацікавлена особа може побачити, які гуманітарні вантажі завезено в Україну, як вони розглядаються і в які медичні заклади їх розподілено. Раніше все це відбувалось утаємничено: інформація про вантажі та їх отримувачів була повністю закрита.

Однак нормативна база так і залишилася нормативно незабезпеченою. ГО та БФ звітують, хто як розуміє. Хтось - раз на рік, хтось - раз на місяць, хтось - за кожен отриманий вантаж. Єдиної ж форми немає…

Виключення з Реєстру

Схоже на те, що Наказ №3 від 9.01.2020 - сирий і готувався нашвидкуруч. За висновками спеціалістів Єдиної служби правової допомоги, він протиправний і підлягає скасуванню. Ну хоча б тому, що чинна постанова Кабміну №39 від 30.01.2013 "Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги", п.7 якого визначено вичерпний перелік підстав для виключення з Реєстру, а саме: "документальне підтвердження факту порушення отримувачем гуманітарної допомоги законодавства про гуманітарну допомогу; подання отримувачем гуманітарної допомоги заяви про виключення його з Реєстру; ліквідація юридичної особи, яка є отримувачем гуманітарної допомоги". Де тут відсутність звіту?

Більше того, складається враження, що організації на виключення відбирали навмання.

Наприклад, ГО "Народна самооборона Львівщини" - потужна організація, яка розмитнює і авто для Міноборони, і гуманітарні вантажі для лікарень та нужденних. Чесно передають, відповідально звітують. Виключено з реєстру, хоча звіти були подані. В результаті, прямо зараз на митниці зупинено два автомобілі швидкої допомоги для військових підрозділів, які стоять у гарячих точках фронту і зазнають втрат.

Ще приклад абсурду: ГО "Громадська ініціатива Галичини" вже два роки не отримує гуманітарних вантажів, відповідно - не здає звітів. Попередні звіти здано бездоганно. Виключено з реєстру. Чому?

Наша ГО "Ініціатива Е+" упродовж шести років отримує гуманітарні вантажі і обов'язково звітує перед ДФС та Мінсоцполітики - щорічно за отримані за рік вантажі. Виключено з реєстру.

При цьому є організації, які отримують гуманітарну допомогу, здають звіти тільки в податкову - і залишаються в реєстрі.

Де ж логіка? В Мінсоці, що зобов'язаний надати нам форми звіту та процедуру звітності, - бардак, а винні організації, котрі не подали щомісячних звітів, форм і процедури подачі яких не існує?

Так зберігаються звіти у відділі гумдопомоги (2018 рік)
Так зберігаються звіти у відділі гумдопомоги (2018 рік)

Не хочеться думати, що поява цього Наказу викликана політичною необхідністю прозвітувати про успіхи й покарання. Напевно серед 79 організацій є і продавці гуманітарки, і фіктивні, і недобросовісні, але гребти всіх під один гребінець, не забезпечивши нормативкою, - очевидний перебір. Та й досвід показує, що саме недобросовісні мають ідеальну, хоч і "липову" звітність. Знаю, що у відділі гуманітарної допомоги працюють троє-п'ятеро людей, котрі ледве впорюються з поданою на розгляд гуманітаркою, і тому Мінсоц просто не має ресурсу для контролю звітності.

Резюме

Доброчесні організації та фонди з нетерпінням чекають від МСП чітких, прозорих і зрозумілих нормативних актів. Ми готові долучитися до їх розробки і чекаємо громадського обговорення зазначених документів. Зі свого боку, ми зробили висновки стосовно щомісячних звітів і чекаємо вже зараз чітких тимчасових інструкцій. Ми хочемо розуміти правила гри і сприймати державні інститути не як непередбачуваний каральний орган, а як партнера в роботі для тих, кому потрібна наша допомога.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі