Вчені створили транзистор з однієї молекули

© borisakunin.livejournal.com
Сфер застосування у молекулярних транзисторів дуже багато - від використання у наноліках, до застосування в мікропроцесорах майбутнього.

Група вчених з декількох університетів створила перший транзистор, що складається всього з однієї молекули. У роботі були зайняті фахівці з Єльського університету у США та інженери з Корейського технологічного університету міста Ганжу. Результати своїх досліджень вони опублікували в останньому номері журналу Nature.

Вчені показали, що молекула бензолу, поміщена на золотий контакт, може поводити себе точнісінько як кремнієвий транзистор. У рамках досліду вченим вдалося маніпулювати різними енергетичними станами єдиної молекули за рахунок зміни обсягів електричної напруги, що подається на золотий контакт. Залежно від того, який обсяг струму проходив через молекулу, змінювалися і її стани.

"Це як піднімати кулю в гору і спускати з неї. Тільки в нашому випадку куля є електричним станом, а сама молекула – горою. У процесі дослідів нам вдалося встановити ідеальні розміри "гори", а також встановити мінімально необхідні параметри електричного струму, що проходить через молекулу-транзистор", – говорить Марк Рід, професор з Інституту прикладних наук при Єльському університеті.

Нова робота вчених базується на розробках професора Ріда 19-річної давності, коли йому одному з перших у світі вдалося керувати за допомогою різних маніпуляторів однією єдиною молекулою. Після цього, місцевим вченим та їх корейським колегам-фізикам вдалося не тільки керувати молекулами, а й "бачити", що відбувається всередині них.

"Той факт, що нам вдалося керувати електричними контактами в таких крихітних масштабах, аж до індивідуальної молекули речовини, говорить про те, що подібні розробки в майбутньому будуть затребувані у промисловості і електроніці. Сфер застосування у молекулярних транзисторів безліч – від використання в наноліках, до застосування в мікропроцесорах майбутнього", – говорить Рід.

Вчені відзначають, що робота з молекулярними транзисторами значно відрізняється від роботи зі звичайними транзисторами, бо навіть сучасні транзистори у десятки або навіть сотні разів більші за молекули. Тим не менше, всі сучасні інженери сходяться на думці, що майбутнє електроніки саме у "молекулярному комп'ютингу".

"Ми зараз працюємо над новим поколінням інтегральних схем, у яких будуть задіяні молекулярні транзистори. Можливо, такі роботи будуть тривати декілька років, але вони вже ведуться", – розповідає професор Рід . !zn