Вчені прийшли до висновку, що високий статус у суспільстві корисний для здоров'я

© Elizabeth Miller/University of Notre Dame

Широко відомо, що хронічний стрес пригнічує імунну систему і негативно позначається на здоров'ї. Але що відбувається з організмом, коли індивід знаходиться на вищій сходинці суспільства і живе, лиха не знавши?

Вчені зі США опублікували дані тридцятирічного дослідження диких бабуїнів. Виявилося, що альфа-самці, незважаючи на підвищений рівень стресу, швидше відновлюються після поранень і хвороб.

Для того щоб встановити зв'язок між соціальним становищем, стресом і здоров'ям мавп вчені з університету Нотр-Дама (University of Notre Dame) і університету Дюка (Duke University) проаналізували дані, зібрані з 1982 по 2009 рік у регіоні Амброселі в Кенії, де проживає велика популяція бабуїнів.

Зазначимо, що бабуїни мають чітку ієрархію. На чолі групи стоїть альфа-самець, який домінує над іншими особинами протягом тривалого часу. При цьому постійна необхідність доводити свою перевагу провокує для нього безліч стресових ситуацій.

Дослідники відзначили 633 випадки захворювань і травм у 166 дорослих самців бабуїнів за 27 років. Найбільш часто хворіли найстаріші особини і самці з низьким статусом, що було очікувано, оскільки підвищений стрес пригнічує їхню імунну систему. Найбільшу кількість травм було відзначено для самців середнього віку та середнього соціального стану. Саме ця категорія тварин веде постійну боротьбу за підвищення статусу.

Досліджуючи вплив стресу на імунну систему бабуїнів, команда вчених проаналізувала темпи видужування у 144 мавп. Біологи виявили, що самцям, які займають нижні щаблі ієрархії, потрібно в середньому 31 день для повного відновлення, тоді як для альфа-самців цей період становить 25 днів.

Оскільки вік і ранг взаємопов'язані (старі бабуїни вже не прагнуть зайняти місце ватажка) вчені ввели поправку на віковий ефект. Так вони виявили, що ранг залишається основним фактором, що впливає на час загоєння ран.

Дослідники також виявили зв'язок між швидкістю загоєння ран і розміром соціальної групи, до якої належить певний бабуїн. Самці великих груп відновлювалися швидше.

У минулому році в журналі Science вчені з Прінстонського університету (Princeton University) опублікували цікаві дані. Вони виявили, що у альфа-самців бабуїнів найвищий рівень гормонів глюкокортикоїдів порівняно з іншими членами групи. Це свідчить про те, що вони схильні до більшого стресу, ніж нижчі за рангом особини.

Користуючись досвідом колег, дослідники з Нотр-Дама і Дюка також визначили вміст гормонів і підтвердили ранні результати. Високий рівень гормонів стресу у альфа-самців, на думку вчених, обумовлений необхідністю долати напругу, для того щоб залишатися на вершині ієрархії.

Втім, останні результати показали, що навіть великий стрес не матиме для альфа-самців бабуїнів серйозних наслідків для здоров'я.

"У людини ми бачимо, мабуть, схожу схему. Хоча люди з високим соціально-економічним статусом переживають стресові ситуації, вони мають більший біологічний ресурс та фізіологічні механізми для їх подолання. На противагу цьому бабуїни і люди нижчого рангу з низьким соціально-економічним статусом відчувають тривалий стрес з малими шансами на безболісне його подолання", - говорить Арчі.

Тим не менше, необхідні подальші дослідження, для того щоб зрозуміти, що первинне: здорові тварини здатні досягти більш високого становища у своїй спільноті, або ж високий ранг зміцнює здоров'я індивідів. !zn