Створено штучний людський яєчник

Співробітникам Університету Брауна і Жіночої та дитячої лікарні Род-Айленда (США) вдалося розробити перший штучний людський яєчник. У ньому вдалося виростити життєздатні яйцеклітини.Цей винахід відкриває нові широкі можливості у лікуванні і профілактиці безпліддя, упевнені вчені «Яєчник складається з трьох основних типів клітин, і це до того ж перший випадок, коли хтось зміг створити тривимірну структуру з живої тканини із використанням потрійної клітинної лінії», - підкреслює Сандра Карсон, професор акушерства і гінекології Медичної школи ім. Уоррена Олперта при Університеті Брауна і директор відділення репродуктивної ендокринології та безпліддя Жіночої та дитячої лікарні. Штучний яєчник - це не лише лабораторія для дослідження фундаментальних питань роботи цього органу, а й тестовий майданчик для нових проблем - як, наприклад, вплив токсинів та інших хімічних речовин на дозрівання і загальний стан яйцеклітини. Найнагальніша вигода від винаходу - це збереження фертильності жінок, що піддаються лікуванню від раку. Незрілі яйцеклітини можуть бути вилучені з тіла пацієнток перед хіміо-і рентгенотерапією, заморожені і у потрібний момент вирощені в штучному яєчнику. Технологію, яка дозволила зробити яєчник не просто клітинною культурою, а функціонуючою тканиною, винайшов Джеффрі Морган, ад'юнкт-професор Університету Брауна. Його так звані тривимірні чашки Петрі виготовлені з пластичного гелю на основі арагози. Саме вони і примушують клітини збиратися у визначену форму. У такі стільники дослідники запустили спочатку тека-клітини, пожертвувані пацієнтками репродуктивного віку (25-46 років). У певний момент за ними пішли зернисті клітини і ооцити. Тека-клітини обгорнули їх всього за пару днів, як це і відбувається у яєчнику. Але найбільшим випробуванням було дозрівання яйцеклітин. Виявилося, система здатна подбати про них, починаючи із самої ранньої стадії антрального фолікула.

За матеріалами Компьюленты