Рослина-хижак винайшла катапульту (ВІДЕО)

© Livescience.com
Росичка підкидає своїх жертв за допомогою спеціальних відростків-щупалець у центр листка, звідки вже дуже складно вибратися. Незважаючи на те, що така поведінка рослини була відома досить давно, ніхто досі не вивчив ці механізм в лабораторії.

Німецькі біологи виявили в австралійської росички Drosera glanduligera швидкісний механізм підкидання комах, що нагадує катапульту. Робота опублікована в журналі PLoS ONE, її короткий зміст наводить ScienceNow.

Як і всі росички, Drosera glanduligera ловить комах за допомогою крапель липучої рідини, які знаходяться на спеціальних відростках рослини. Однак, на відміну від своїх родичів, австралійська рослина активно допомагає комахам загрузнути в краплях. Росичка підкидає своїх жертв за допомогою спеціальних відростків-щупалець у центр листка, звідки вже дуже складно вибратися.

Коли автори публікації встановили мікроскоп і записали на відео рух рослини, виявилося, що катапульта спрацьовує всього за 75 мілісекунд (для порівняння: моргання займає 350 мілісекунд). При цьому рослина розвиває швидкість, що дорівнює 17 сантиметрам на секунду. Пастки іншої відомої хижої рослини - венерина мухоловки - складаються повільніше.

Відростки, що підкидають комах, здатні спрацьовувати тільки один раз. Натомість уже використаний катапульт, рослині доводиться відрощувати нові.

Швидкісний рух відростків пояснюється різкою зміною тиску води між різними клітинами. Втім, як саме це відбувається, учені поки не з'ясували.

Хижі рослини використовують пастки для того, щоб компенсувати таким чином недолік мінеральних речовин, насамперед азоту. Відомі рослини, які поглинають комах, екскременти або навіть кажанів. Деякі комахоїдні рослини навіть вступають в кооперацію з іншими комахами, які допомагають їм поїдати своїх побратимів. !zn