Коричневий сусід

Використовуючи чутливу адаптивну оптику телескопа VLT у Чилі, європейські астрономи намагалися зазирнути в далекі закутки Всесвіту, на тринадцять мільярдів років усередину нашої історії. Проте знайшли цікавий об’єкт досить близько, за космічними мірками, — за 12,7 світлового року від Землі. Це коричневий карлик, причому досить холодний — він прогрівається всього до 750 градусів за Цельсієм. Такі об’єкти не вважаються ні зірками, ні планетами. Він обертається навколо дуже маленької червоної зірки з невеличкою масою під назвою SCR 1845-6357. Відстань між карликом та його сонцем у 4,5 разу більша, ніж відстань між Землею і Сонцем. Поки що вчені можуть оцінити його масу лише приблизно — 9—65 мас Юпітера.

«Виявлений коричневий карлик — неоціненний об’єкт, тому що відстань до нього добре відома, а це дозволяє нам точно визначити його яскравість. Понад те, за його орбітальним рухом ми зможемо оцінити і його масу. А ці властивості дуже важливі для розуміння природи коричневих карликів», — каже учасник досліджень Маркус Каспер із Європейської космічної обсерваторії (ESO).

Хоча карлик розміщений неподалік Сонячної системи, ще ближче до нас астрономи недавно виявили два коричневих карлики поруч із зіркою Epsilon Indi (за 11,8 світлового року від Землі). Проте ми маємо справу з унікальним представником цього роду карликів. «Крім того, що він розміщений дуже близько від Землі, цей об’єкт належить до класу так званих T-карликів — дуже холодних коричневих карликів. До того ж тільки в нього рідна зірка має таку маленьку масу», — зауважила Бет Біллер з університету штату Арізона, автор праці, опублікованої в Astrophysical Journal.