Американські вчені дізналися, коли і де формуються спогади

© rnd-sale.ru
Нейробіологи зі США встановили, коли і де формуються на молекулярному рівні спогади різної тривалості. Їхні висновки опубліковані в матеріалах Американської академії наук.

Відкриття, на думку вчених, дає новий погляд на процеси формування пам'яті і, як наслідок, кращі можливості для лікування її порушень.

"Наші відкриття дають більш глибинне розуміння процесів створення спогадів. Формування пам'яті - це не просто процес включення або виключення молекул, швидше воно відбувається в результаті комплексу часових і просторових відносин в молекулярній взаємодії та русі", - цитуються у повідомленні університету Нью-Йорка слова ведучого дослідника, професора центру нейробіології Томаса Керью.

Нейробіологи раніше відкрили різні аспекти молекулярного сигналізування, що супроводжує формування спогадів. Але менш зрозумілими залишалися просторові взаємини між молекулами і питання, коли вони стають активними у процесі створення спогадів

Щоб відповісти на ці питання, дослідники вивчали нейрони каліфорнійського морського слимака (Aplysia californica), заднежаберного молюска аплізії. В якості об'єкта досліджень аплізія дуже багатообіцяючий організм, бо її нейрони у 10-50 разів довші, ніж у вищих організмів, зокрема, у хребетних. Окрім того ці молюски мають відносно маленьку нейронну мережу, що спрощує відстеження молекулярних сигналів в процесі формування пам'яті. Найважливіше те, що їхній механізм кодування спогадів незмінний в процесі еволюції, що робить його схожим з механізмом у ссавців, що, у свою чергу, робить аплізію прийнятною моделлю для розуміння, як ці процеси працюють у людей.

Вчені зосередили свої зусилля на двох молекулах, MAPK і PKA, відомих раніше як учасники багатьох форм пам'яті і синаптичної пластичності - змін у мозку в результаті нейронної взаємодії. Однак було незрозуміло, як і де ці молекули взаємодіють.

Щоб встановити це, дослідники протестували слимака на чутливість, заподіюючи молюскові біль. При цьому вони фіксували молекулярну активність MAPK і PKA. У результаті, було встановлено, що обидві молекули координують свою активність просторово і темпорально при формуванні спогадів. Зокрема, при формуванні середньострокових спогадів (наприклад, протягом години) і довгострокових (наприклад, протягом декількох днів), активними є обидві молекули, причому MAPK провокує активність PKA. При формуванні короткострокових спогадів (воно зберігається менше 30 хвилин) працює тільки молекула PKA, без залучення MAPK. !zn