Коломойський... Хлопання крилом - Промисловість - dt.ua

Коломойський... Хлопання крилом

18 січня, 2013, 20:35 Роздрукувати Випуск №2, 18 січня-25 січня

Олігарх, який проживає у Швейцарії через алергію на амброзію, вирішив нагадати, що прикритий він не тільки високою посадою у світі єврейства, не тільки рейтинговим каналом "1+1".

Ігор Коломойський полюбляє епатажні вчинки. Добре, якщо він обмежується приїздом у спортивному костюмі на пафосну вечірку олігархів у фраках. А от якщо він починає дресирувати владу, цинічно не беручи до уваги тяготи та поневіряння пасажирів його авіакомпаній, які страждають при цьому, то тут веселого мало.

Кілька тижнів країна спостерігала шоу "банкрутство "Аеросвіту". Тисячі людей, які застрягли в аеропортах України та миру. Злість, сльози, нерви.

За інформацією DT.UA, банкрутство "Аеросвіту", купленого свого часу Ігорем Коломойським з вагомими непогашеними боргами, не повинно було привернути стільки уваги. Після закінчення операції з купівлі "Міжнародних авіаліній України" вся авіаімперія Коломойського мала акуратно злитися в МАУ. Але, по-перше, колишні господарі МАУ, знову-таки, згідно з інформацією в оточенні її нового господаря, проявили велику жадібність... Які господарі, крім Арона Майберга? Цього точно ніхто не знає. Але інформацію з цього приводу можуть мати і Борис Колесніков, і Рінат Ахметов, і, зрозуміло, Олександр Янукович. От і спробували зекономити на поверненні боргів компанії.

По-друге, Коломойський натякнув, що може статися, якщо його інтереси, наприклад, в "Укрнафті" (де він виявляє дива поступливості), активно зневажатимуться. Багато хто розцінив те, що відбувається з "Аеросвітом", як наслідки "наїзду" влади на бізнес Коломойського. Це не так. Просто олігарх, який проживає у Швейцарії через алергію на амброзію, вирішив нагадати, що прикритий він не тільки високою посадою у світі єврейства, не тільки рейтинговим каналом "1+1", а й Приватбанком, в якому українські громадяни розмістили понад чверть своїх депозитів. Після того, що сталося, легше собі уявити, що буде на вулицях країни, якщо громадяни побачать не просто закриті каси авіакомпаній, а й закриті двері тисяч відділень банку...

Вирішення питання скидання боргів зі шкурки вже непотрібної "Української авіаційної групи" проблему пасажирів, які застрягли, винесло навіть не на другий план. Той самий штаб із евакуації вже майже колишня авіакомпанія організувала далеко не відразу, та й то під сильним тиском уряду. Питанням займався аж віце-прем'єр Олександр Вілкул. Сам Микола Азаров співчутливо зауважив, що він віддав би під цю справу свій літак, але той застарий, і прем'єра на ньому перевозити можна, а звичайних громадян — уже небезпечно…

Те, що шрапнельний ефект від загибелі "Аеросвіту" виявився не випадковим, підкреслює й доля двох підприємств "Української авіаційної групи" — "Донбасаеро" і "Дніправіа", які, мирно склавши крила на пузіку, без юрб потерпілих, зникають із ринку.

Однак усе це лише творчий підхід до процесу давно задуманого й лише нині реалізованого: Ігор Коломойський, який досить довго вів переговори щодо придбання МАУ та кілька разів упритул наближався до угоди, нарешті її здійснив.

Основний пакет авіакомпанії перейшов до рук нового власника. Природно, що в реєстрі акціонерів усіх прізвищ колишніх власників не було. Привабливість української системи власності полягає в тому, що власниками практично всіх українських підприємств є купа офшорок. От одна з них тепер збільшила свою частку з 50 до 74% акцій МАУ. Примітно, що вже нинішнього року глава МАУ пан Майберг дав інтерв'ю Forbes, у якому проінформував громадськість про те, що нових людей серед співвласників МАУ не з'явилося. Це чиста правда. Ігор Валерійович там уже й так був, просто мав трохи менше. Більш того, коли сам пан Коломойський стверджує, що не є співвласником МАУ, то теж загалом не обманює — напряму його там справді немає.

Зате все є на Кіпрі, де відбулися безликі перестановки в структурах офшорок. Які мали, втім, низку наслідків, котрі багато хто відчув.

Ще під час переговорів стихла війна між МАУ та "Аеросвітом". Остання стала з похвальним, істинно "приватівським" дружелюбством поступатися конкурентці маршрутами, за які ще недавно запекло билася. А нині розпочався процес передачі МАУ, для обслуговування рейсів, літаків "Аеросвіту". Після одержання контролю над МАУ наявність інших приватівських авіакомпаній стала явно надлишковою. Та й фінансовий стан самої МАУ хоча й краще аеросвітівського, але не блискучий. Нагадаємо також, що придбання контролю над компанією обійшлося в суму, яка зробила Коломойському боляче. Два роки тому ФДМУ розстався з 61,6-відсотковим пакетом МАУ за 36 млн дол. (тоді Коломойський пропонував 57 млн дол.). Сумнівно, що нині все обійшлося дешевше. Хоча про точну суму довідаємося, коли в Лондоні відбудеться черговий суд.

Отже, витрати були великими. Борги не набагато менші. Після чого й розпочалася реструктуризація. 27 грудня вже минулого року "Аеросвіт" і "Донбасаеро" одночасно подали самі себе на банкрутство. "Дніправіа" поки що не "самозбанкрутувала", але заявила про припинення операційної діяльності. Заодно наприкінці грудня минулого року в селі Старі Кодаки з'явилася нова компанія ТОВ "Авіаційна компанія "Авіадніпро", що викликає різні думки.

Суть подібних тілорухів зводиться до того, що старі компанії накопичили цілком пристойні борги. Наприклад, в "Аеросвіту" їх близько 530 млн дол. Щоправда, більшу їхню частину нові власники завинили дружнім структурам — це й лізингова компанія, в якої авіаперевізники орендували літаки та двигуни, і постачальник палива "Укртатнафта", та й сам Приватбанк.

Це дає хороші шанси сформувати "правильну раду" кредиторів, а розпорядник майна вже й так (зрозуміло, чисто випадково) вийде один на дві компанії. Людина цілком досвідчена, раніше відома як арбітражний керуючий ДМЗ ім. Петровського. Принаймні в групи "Приват" претензій до нього точно не було. Тоді з боргами меткомбінату дуже своєрідно попрацювали… Мабуть, і зараз нудно не буде.

Однак державі в особі "АероРуху", аеропортам і громадянам гроші повернути доведеться. Це Олександр Вілкул, на прохання президента, пояснив Коломойському недвозначно. А для більшої переконливості питанням зайнялася Генпрокуратура.

Та якщо держава все-таки може ще поборотися за повернення боргів собі, то перспективи інших кредиторів досить похмурі. Багато хто одержав підвищені шанси пролетіти чи, у найкращому разі, надовго зависнути. Принцип — "борги повертають тільки боягузи" — в Україні широко відомий.

До речі, заява "Аеросвіту" про те, що все, що відбувається, є оздоровленням компанії, безсумнівно, чиста, як сльоза, правда. Так і є — компанія переводить більшу частину боргів із поточних у довгострокові та вже заявила про звільнення 88% співробітників. Частину, безумовно, забере МАУ. А частина, за інформацією DT.UA, уже намагалася зв'язатися з "загарбниками" "Червоного партизана": так би мовити, у рамках придбання передового досвіду.

З більш як півсотні рейсів компанія збирається обслуговувати всього п'ять, включаючи аж два внутрішні. У результаті велика кількість людей, у тому числі адвокат Юлії Тимошенко Сергій Власенко, добиратимуться, наприклад, до Харкова на поїзді. На рейсах, що залишилися, літатимуть літаки, які належать "Дніправіа". А можливо, на внутрішньоукраїнських рейсах ми побачимо й нову авіакомпанію родом зі славного вищезгаданого села.

Що ж до "Донбасаеро", то ця компанія передасть свої машини рідній сестрі в спадщину. Втім, належність компанії Windrose "Привату" антимонопольники свого часу так і не довели.

Ну а сама МАУ стала практично одноособовим лідером українського ринку. "Аеросвіт" обслуговував понад третину авіапасажирів країни, левова частка яких піде тепер до неї. Щоправда, сказати, що майбутнє авіакомпанії зовсім безхмарне, важко. Збитки на перевезеннях, особливо на далеких рейсах, цілком реальні. Понад те, дуже багатьом українцям зовсім не посміхається літати за цінами вищими за європейські з "українською якістю".

Автор торік зустрічався із ситуацією, коли чотири внутрішні рейси благополучно згорнули в один, у результаті чого деякі пасажири полетіли на вісім годин пізніше, а найбільш везучі спізнилися лише на дві. І такі історії авторства українських авіаперевізників уже стали поганою традицією. Але якщо ти монополіст, то можна й на пасажира наплювати, і кінці з кінцями звести. Однак монополіст рівно доти, доки це влаштовує владу, що визначає правила гри у вітчизняному небі. І хто сказав, що воно буде закритим завжди?

Прихід іноземних перевізників, та й своїх у повному сенсі цього слова, власних пасажирів точно не засмутить, а власників таких компаній може й порадувати. Поки що уряд не пускає низькобюджетних авіакомпаній, але навряд чи це триватиме вічно. Утім, це вже проблеми власників і акціонерів МАУ, яка розростається. Зрештою, хто сказав, що дресирування — це односторонній процес?

Отже, людей у підсумку принаймні вивезли. Компанія заплатила компенсації майже двом тисячам пасажирів. Але осад залишився. Причому зовсім не стосовно "Аеросвіту" — репутація цієї компанії може вміститися в епітафію.

Країні показали, на якій тоненькій жердинці вона сидить. Енергійна монополізація ринків уже призвела до того, що великі бізнес-групи можуть легким рухом корпуса розгойдати обстановку в країні.

І якщо питання вивезення кількох тисяч пасажирів можна вирішити зусиллями віце-прем'єра, то існують потенційні проблеми, з якими впоратися буде набагато складніше.

Нещодавно уряд і Нацбанк грою на межі фолу зі складнощами погасили паніку на валютному ринку. Багато в чому завдяки підтримці банків, включаючи Приватбанк. Що станеться у разі, якщо такої підтримки не буде, передбачити неважко…

"Аеросвіт" тягнув третину авіаринку України, на найбільший український банк зав'язані понад чверть вкладників країни. Нині його акціонери тактовно нагадали, що сценарії бувають різні. А є ще й ринок нафтопродуктів, де група Коломойського контролює єдиний працюючий нафтопереробний завод країни — Кременчуцький. І в цій сфері не все можна компенсувати схемами нового "олігарха", який провозить через діру в кордоні від 170 до 300 тис. тонн нафтопродуктів на місяць. Тож натяк вийшов товстий і прозорий. Утім, Ігорю Валерійовичу не слід тішити себе надією: так просто влада не здається. Тому що в неї, як показав досвід, дуже високий болючий поріг. На відміну від постраждалих пасажирів, яких, за великим рахунком, небожителі, обмінюючись ударами, мали на увазі.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Останній Перший Популярні Усього коментарів: 1
  • Liza Liza 19 січня, 14:28 Хтось може пояснити чому за вищих ніж світові цін на авіаквитки Аеросвіту і нижчу набагато якість, ЗП персоналу і т.п. його авіаперевезення збиткові? Особисто я, подорожуючи скотовозами Коломойського, де ноги між рядами навіть ліліпуту ніде діти, жодного разу не бачила порожніх місць у салоні (економ звичайно), зокрема на дальніх маршрутах. згоден 0 не згоден 0 Відповісти Цитувати ДякуємоПоскаржитись
Випуск №1277, 11 січня-17 січня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво