Передвиборні змагання: економіка політичних обіцянок

Поділитися
Нас можна звинуватити в наївності, але як експерти ми серйозно сприймаємо наміри політичних сил і тому вирішили оцінити обсяг необхідних для реалізації відповідних обіцянок коштів...

Аналізувати програми політичних партій для експерта дуже непросто. Експерта завжди цікавлять два питання — як розраховувалися ті чи інші показники та хто є автором тих чи інших економічних складових політичних програм. Відповідь на перше запитання дає можливість оцінити логіку економічного мислення певної політичної сили та реалістичність конкретних обіцянок. Що стосується другого питання, то ім’я експерта може бути як гарантією серйозної професійної роботи, так і свідченням протилежного. На жаль, на перше запитання сьогодні марно шукати відповідь у принципі, тоді як на друге запитання, у кращому разі, можна почути «наші експерти», хоча такі слова сприймаються з великою іронією.

Нас можна звинуватити в наївності, але як експерти ми серйозно сприймаємо наміри політичних сил і тому вирішили оцінити обсяг необхідних для реалізації відповідних обіцянок коштів. При цьому ми також спробували подивитися на окремі наміри політиків із погляду тих кроків, без яких практично неможливо реалізувати поставлені цілі. Одразу зазначимо: поки що політичні сили не оприлюднили економічних обґрунтувань своїх обіцянок та планів, а цей факт, погодьтеся, свідчить не на користь політиків.

Наші розрахунки будуються на поточних даних про стан розвитку економіки України та її окремих сфер (бюджетної, освіти тощо), даних про демографічну ситуацію станом на 2005 рік та на наших прогнозах економічної динаміки. Для спрощення ми не враховували можливих темпів інфляції, тобто припустили, що купівельна спроможність наших громадян не зміниться. Джерелом інформації про наміри політичних сил були їхні програми, а також виступи лідерів партій під час передвиборчих зустрічей.

Ну, а тепер до справи. Ми наведемо наші оцінки та прокоментуємо окремі найцікавіші новації. Одразу відзначимо, що ми намагались утримуватися від оцінок типу «реально-нереально», а тому пропонуємо читачам самостійно зробити висновки із прочитаного. Звертаємо увагу читачів на те, що йдеться, як правило, про додаткові кошти, які треба знайти для фінансування відповідних планів.

Таблиця 1. Скільки коштують плани Партії регіонів
ІніціативаКонкретизація наміруОцінка вартості ініціативи на рік

1. Підвищення виплат при народженні дитини

З 2008 р. родина на першу народжену дитину отримає 11,7 тис. грн., на другу — 25 тис. грн., на третю та кожну наступну дитину — по 50 тис. грн.

Додатково потрібно 8-9 млрд. грн. (Припускаємо, що ці виплати будуть здійснюватися за один рік)

2. Виплати дітям
при досягненні
встановленого віку

При досягненні дитиною 3-річного віку і до 13 років родина отримуватиме омісяця по 100 грн., а з 13 до 18 років — по 200 грн.

Близько 14 млрд. грн.

3. Підвищення
мінімальної зарплати

З 1 січня 2008 року — 505 грн.,
з 1 квітня 2008 року — 515 гривень, з 1 жовтня 2008 року — 565 гривень на місяць

Додатково 6,3-7,4 млрд. грн.

4. Підвищення
стипендій для студентів та учнів

Виплата стипендій студентам вузів I-II ступен в акредитації з 1 січня 2008 р. — 200 грн., з 1 вересня 2008 р. — 400 грн.; III-IV ступенів — з 1 січня 2008 р. — 300 грн., з 1 вересня 2008 р. — 530 грн. ; студентам-сиротам — не менше 1060 грн.

Додатково близько 3-4 млрд. грн.

5. Розвиток сільських територій

У найближчі 3 роки подвоїться обсяг інвестицій у розвиток сільського господарства, соціальної сфери села — на газифікацію, будівництво шкіл, доріг тощо

Подвійне зростання — це близько 26% приросту за рік, тобто у 2008 році обсяг відповідних інвестицій становитиме 11,8 млрд. грн., що потребуватиме додатково 2,5 млрд. грн.

6. Вирішення житлової проблеми

Молоді спеціалісти, які працюватимуть на підприємствах-флагманах, будуть забезпечені житлом під державні гарантії

1 млрд. грн. — розраховано Партією регіонів у програмі

Вчитель, лікар, працівник культури, міліціонер, військовослужбовець (працівники бюджетної сфери) при укладанні трудового контракту на 20 років одержать ключі від квартири. Через 10 років роботи житло може бути викуплене за 50% вартості, через 15 — за 25%, а через 20 років воно стає власністю працівника

1) Близько 12 млрд. грн. (якщо припустити, що близько 1% зайнятих у бюджетній сфері (включно з військовослужбовцями) підпишуть такі контракти, а квартира в середньому коштуватиме 50 тис. дол. США)
2) Близько 156 млрд. грн. (якщо припустити, що вся молодь бюджетної сфери пропонованих категорій у віці 15-34 роки підпише контракти на 20 років і отримає однокімнатну квартиру площею 41 кв.м з вартістю спорудження, прогнозованою Мінрегіонбудом на 2008 рік)

7. Перехід до професійної армії

З 2008 р. втричі збільшаться виплати курсантам і солдатам строкової служби

Близько 0,8 млрд. грн. (при розрахунках,
які стосуються армії, ми виходили з того, що кількість курсантів становить 15 тис. осіб, солдатів строкової служби —
178 тис. осіб)

Грошове утримання молодших офіцерів буде не нижчим 2 тис. грн. на місяць

Близько 3-4 млрд. грн. (кількість офіцерів, які отримуватимуть по 2000 грн. плюс нарахування, — 87 тис. осіб)

Вартість усіх обіцянок

Близько 55 млрд. грн. — якщо розглядати варіант 1) пункту 6 щодо житла, та близько 200 млрд. грн. — якщо розглядати варіант 2) пункту 6 щодо житла

Джерело: partyofregions.org.ua, gska2.rada.gov.ua

Загалом у тій частині, яку можна більш-менш реально оцінити, вартість обіцянок регіоналів — найнижча, хоча, можливо, ми й пропустили якісь важливі моменти. «Найдорожча» обіцянка Партії регіонів — схема забезпечення житлом окремих категорій бюджетників: її ціна може потенційно сягнути 156 млрд. гривень. Впадає в око також досить високий обсяг виплат дітям при досягненні встановленого віку.

Слід відзначити пункт про підвищення державних витрат на розвиток сільських територій, що є кроком у правильному напрямі. Але при цьому хотілося б почути і про наміри партії щодо майбутньої аграрної політики та допомоги аграрному секторові у контексті членства України в СОТ.

У програмі Партії регіонів ми нічого не знайшли про мінімальну заробітну плату, але під час одного з виступів лідер партії Віктор Янукович назвав цифру 500 гривень на 2008 рік, а потім у проекті бюджету на 2008 рік наміри уряду було конкретизовано. За нашими підрахунками, ціна такої «мінімалки» становитиме додатково від 6 до 7 млрд. гривень.

Чесно кажучи, незрозуміла новація щодо забезпечення житлом під державні гарантії «молоді, яка працюватиме на підприємствах-флагманах». Хоча витрати на неї порівняно малі — 1 млрд. грн., але постає запитання, чому платники податків повинні фактично субсидіювати приватні підприємства в частині забезпечення житлом їхніх працівників. Цікаво було б також знати, за яким принципом компанії зараховуватимуться до категорії «підприємство-флагман». Ми вважаємо, що ця новація є фактично запровадженням нової пільгової категорії населення в Україні з усіма відповідними наслідками.

Аналіз пропозицій Партії регіонів, до речі, викликав одне побічне запитання: а, до речі, наскільки ці плани враховані у проекті бюджету на 2008 рік? Тому після остаточного затвердження бюджету цікаво буде проаналізувати, наскільки політичні сили, котрі сформували уряд, дотримуються своїх обіцянок уже після приходу до влади.

Таблиця 2. Скільки коштують плани БЮТ
ІніціативаКонкретизація наміруОцінка вартості ініціативи на рік

1. Підвищення виплат при народженні дитини

При народженні першої дитини — 12 тис. грн., другої дитини — 25 тис. грн. і третьої — 50 тис. грн.

Додатково потрібно близько 9 млрд. грн.

2. Виплати дітям
при досягненні
встановленого віку

Збільшити щомісячні виплати на догляд за дитиною до трьох років на рівні, не нижчому 500 гривень

Додатково потрібно близько 8-9 млрд. грн.

3. Підвищення
стипендій для студентів та учнів

Підвищити стипендії до рівня прожиткового мінімуму

Додатково потрібно 3,5-5 млрд. грн.

4. Повернення
заощаджень

Протягом двох років після приходу до влади повернути всі заморожені вклади колишнього Ощадбанку СРСР

Близько 64 млрд. грн.
(загальна сума — близько 128 млрд. грн.)

5. Перехід до професійної армії

2,5-3% ВВП на фінансування армії та збільшити заробітну плату професійним військовим до 700 доларів (рядовому й сержантському складу в професійній армії), до 1000 доларів — молодшому офіцерському складу і далі — залежно від посади та військового звання

Потрібно близько 13 млрд. грн.

Вартість
усіх обіцянок

Близько 100 млрд. грн.

Джерело: //www.byut.com.ua/

Аналізуючи програму БЮТ, ми звернули увагу на такі моменти. По-перше, БЮТ пропонує встановити пенсію на рівні середньої заробітної плати, яку людина отримувала до виходу на пенсію. Шляхи реалізації цього наміру невідомі, а тому важко оцінити його «вартість» для бюджету. Крім того, незрозуміло як цей намір вписується у процес створення в Україні трирівневої пенсійної системи. По-друге, наслідком повернення знецінених заощаджень в Ощадбанку СРСР протягом двох років у повному обсязі стане інфляційний стрибок в країні.

Для нас програма блоку Тимошенко у частині реформування армії є хорошим прикладом того, як окремі добрі наміри, вирвані з загального соціально-економічного контексту, при наближення до нього являють свою економічну необґрунтованість, оскільки не враховують великої кількості побічних витрат. (Це, до речі, тією чи іншою мірою стосується й інших політичних сил). По-перше, запровадження нових зарплат на рівні 700 та 1000 доларів (з відповідними надбавками) потребує паралельних істотних витрат на військову підготовку, озброєння, техніку, паливо, тощо. Зрозуміло, що професійні військові (та ще з такими зарплатами) мають бути завантажені бойовою підготовкою за повною програмою. Додамо до цього вартість службового житла та різні види матеріального забезпечення. По-друге, збільшення зарплат неминуче приведе до перерахунку військових пенсій. І цей перелік можна продовжувати.

Але є ще одна проблема, яка чомусь залишається поза увагою. Збільшення зарплат «чистим» військовим об’єктивно вимагає перегляду виплат прикордонникам, військовослужбовцям МВС, СБУ, адже соціальні стандарти для людей із «різними погонами» не можуть принципово різнитися. Якщо піти далі, то постає запитання: а як нові «військові зарплати» мають узгоджуватися з рівнем оплати праці вчителів, лікарів та інших бюджетників із погляду соціальної справедливості? Тому насправді повні прямі та побічні витрати, пов’язані з військовою реформою, реально можуть коштувати понад 100 млрд. грн. (що істотно перевищує нашу оцінку витрат на зарплату військовим на рівні 13 млрд. грн.)... Є питання.

Таблиця 3. Скільки коштують плани НУНС
ІніціативаКонкретизація наміруОцінка вартості

1. Підвищення виплат при народженні дитини

Збільшимо у 2008 році допомогу при народженні першої дитини до 12 тис. грн., другої — до 15 тис. грн. і кожної наступної -
до 25 тис. грн.

Близько 6-7 млрд. грн.

2. Виплати на дитину для багатодітних сімей

Для багатодітної сім’ї розмір щомісячної допомоги на дитину віком до 6 років зросте у півтора разу — до 235 грн., від 6 до 18 років — вдвічі, до 298 грн.

Близько 1 млрд. грн.

3. Підвищення
мінімальної зарплати

600 грн.

Додатково близько 12-15 млрд. грн.

4. Зростання зарплат у бюджетній сфері

Зросте на 58%

Додатково близько 31 млрд. грн.

5. Підвищення пенсій

Пенсії збільшаться в середньому на 35%

Додаткові видатки Пенсійного фонду становитимуть близько 20-30 млрд. грн.

6. Вирішення
житлової проблеми
військовослужбовців

До 2010 року не буде черги

Військовослужбовцям потрібно, за даними на початок 2007 року, 45,5 тис. квартир, у 2006 році в Україні було здано 82 тис. квартир. За розрахунками, на ці потреби знадобиться 10,9 млрд.грн., або близько 5,5 млрд. грн. щороку

7. Стипендії для студентів та учнів

1064 грн. для сиріт студентів вузів та ПТУ

0,08 млрд. грн.

8. Фінансування науки

2% ВВП

Додатково близько 12 млрд. грн.

9. Розвиток сільських територій

20000 грн. та соціальне житло для випускників вузів, які працюватимуть у селі не менше 3 років

Близько 4,5 млрд. грн. (якщо припустити, що 5% випускників пропрацюють
на селі 3 роки)

Сільський лікар, вчитель, працівник культури отримають додатково 20% до окладу

Додатково близько 0,7 млрд. грн.

Вартість
усіх обіцянок

Близько 95-105 млрд. грн.

Джерело: razom.org.ua

Серед соціальних ініціатив блоку НУНС слід відзначити збільшення мінімальної зарплати до 600 гривень, а середньої — до 2100 гривень. Чесно кажучи, незрозуміло, як можна планувати зростання середньої зарплати, але залишимо це питання на совісті авторів програми. Поряд із цим, ця політична сила говорить про підвищення зарплати у бюджетній сфері на 58%. При наявній кількості працівників бюджетних установ, реалізація цього наміру потребуватиме додаткового 31 млрд. гривень.

Наміри НУНС підвищити пенсії в середньому на 35% вимагатимуть від Пенсійного фонду додаткових витрат на рівні 20-30 млрд. гривень, тоді як скасування пільгових пенсій для депутатів та міністрів дозволить зекономити кошти і зменшити трансферт із держбюджету до Пенсійного фонду.

Одразу впадає в око, що мінімальна вартість оцінок трьох названих політичних сил приблизно однакова. Ці сили пропонують також схожі стандарти соціальної підтримки окремих категорій населення. Тому постає запитання: чи може це стати запорукою консенсусу цих політичних сил у майбутньому Парламенті щодо змісту та напрямів соціальної політики і показників бюджету на 2008 рік, — чи, навпаки, ми станемо свідками традиційного змагання — «хто більше любить людей», коли соціальні стандарти використовуватимуться як інструмент боротьби з опонентами.

Таблиця 4. Скільки коштують плани КПУ
ІніціативаКонкретизація наміруОцінка вартості

1. Підвищення виплат при народженні дитини

Про допомогу при народженні першої дитини у програмі не сказано нічого, проте ми припускаємо, що вона залишиться такою ж, як і тепер, а при народженні другої та кожної наступної — 18,4 тис. грн.

Близько 6 млрд. грн.

2. Підвищення мінімальної зарплати

792 грн.

Більше 20 млрд. грн.

3. Підвищення пенсій

Мінімальна пенсія — 70% середньої заробітної плати

Додатково бюджет Пенсійного фонду повинен поповнитися більш ніж на 100 млрд. грн.

4. Підвищення стипендій для студентів та учнів

Підвищення стипендій утричі; для студентів-сиріт становитиме 1200 грн.

Додатково потрібно близько
2,4-3,5 млрд. грн.

5. Забезпечення освіти

10% ВВП

Додатково близько 35 млрд. грн.

6. Фінансування науки

3% ВВП

Додатково близько 20 млрд. грн.

7. Повернення заощаджень

За 5 років

Близько 26 млрд. грн. (загальна сума близько 128 млрд. грн.)

8. Розвиток сільських територій

10% ВВП на підтримку сільськогосподарських підприємств

Близько 80 млрд. грн.

Вартість усіх обіцянок

Близько 290 млрд. грн.

Джерело: kpu.net.ua

Одразу зазначимо, що з-поміж сил, які мають найвищі шанси потрапити в новий парламент, вартість обіцянок комуністів найвища. Саме цій політичній силі належить декілька абсолютних рекордів. По-перше, КПУ пропонує витрачати на освіту 10% ВВП. Залежно від прогнозу зростання ВВП на 2008 рік, для цього потрібно додатково близько 34,9 млрд. грн. (прогноз Інституту економічних досліджень та політичних консультацій щодо номінального ВВП у 2008 році становить 785 млрд. грн.), або 37,37 млрд. грн. (прогноз КМУ — 810 млрд. грн.). По-друге, КПУ пропонує збільшити підтримку сільського господарства до 10% ВВП. І, нарешті, комуністи пропонують витрачати на науку 3% ВВП. Таким чином, лише на ці три напрями має витрачатись 23% ВВП щорічно, тоді як у 2008 році в Україні через зведений бюджет планується перерозподілити близько третини ВВП. Як на нас — то коментарі зайві.

Пенсійні новації комуністів досить схожі на пропозиції Блоку Литвина. При незмінній пенсійній системі пропозиція КПУ підвищити рівень мінімальної пенсії до 70% середньої зарплати вимагатиме збільшення бюджету Пенсійного фонду більш ніж на 100 млрд. гривень (зараз бюджет Пенсійного фонду становить 95,6 млрд. грн.).

Забігаючи наперед, відзначимо, що ініціатива Блоку Литвина підвищити пенсії протягом наступних трьох років до 80% від середньої заробітної плати в економіці також вимагатиме від Пенсійного фонду вишукати додатково більш ніж 100 млрд. гривень (див. таблицю 5).

Таблиця 5. Скільки коштують плани Блоку Литвина
ІніціативаКонкретизація наміруОцінка вартості

1. Підвищення виплат при народженні дитини

Створення Фонду майбутнього, з якого на персональний рахунок новонароджених нараховуватиметься 25000 гривень з наступними відсотками та індексацією до досягнення 18-річного віку

Додатково 11 млрд. грн. у перший рік (до наявних видатків 8 млрд. грн.)

2. Підвищення
мінімальної зарплати

Запровадження погодинної оплати праці, яка у 2008 році становитиме 25 гривень за годину зі збереженням 40-годинного робочого тижня

Мінімальна зарплата за місяць становитиме 4400-4500 грн., що призведе до збільшення видатків із держбюджету, щонайменше, на 100 млрд. грн. Крім того, зростуть видатки на оплату праці з місцевих бюджетів — можна очікувати, що приблизно на 300 млрд. грн.

3. Підвищення зарплат у бюджетній сфері

Підвищення зарплат учителям, лікарям, працівникам сфери культури до рівня середньої в економіці

Додатково потрібно близько 20 млрд. грн.

Надання працівникам закладів культури, вчителям і лікарям статусу держслужбовців та додаткового окладу до щорічної відпустки на оздоровлення

Додатково близько 5 млрд. грн.
+ додаткові видатки на майбутнє через вищі пенсії вчителям, лікарям тощо, які виходитимуть на пенсію

4. Підвищення пенсій

Підвищення пенсій з доведенням протягом наступних трьох років їх розміру до 80% від середньої заробітної плати в економіці

Додатково протягом трьох років бюджет Пенсійного фонду повинен зрости більш ніж на 100 млрд. грн. Припустимо, що за рік на 30 млрд. грн.

5. Підвищення стипендій для студентів та учнів

Збільшення розміру стипендії до рівня середньо? зарплати

Близько 20-25 млрд. грн.

Вартість усіх обіцянок

Близько 185-190 млрд. грн. (це без урахування
300 млрд. грн., що лягають на плечі місцевих бюджетів, якщо виходити на запропонований Блоком Литвина рівень мінімальної заробітної плати)

Джерело: narodna.org.ua

Блок Литвина — абсолютний рекордсмен за «вартістю» обіцяного, якщо врахувати вартість його ініціатив для місцевих бюджетів.

Блок Литвина вирізняється з-поміж усіх політичних сил тим, що найбільше любить студентів: запропоноване ним підвищення стипендії до рівня середньої заробітної плати коштує 20-25 млрд. грн. Слід зауважити, що тепер стипендії для учнів та студентів становлять 20-30% від прожиткового мінімуму, тобто 100-150 грн.

Цікаві новації Блоку Литвина щодо зарплати. Пропонується встановити мінімальну погодинну зарплату на рівні 25 грн. за годину при збереженні 40-годинного робочого тижня, що коштуватиме додатково близько 100 млрд. грн.

Також блок планує підвищити зарплату певним категоріям працівників бюджетної сфери (вчителям, лікарям, працівникам сфери культури) до рівня середньої в економіці та на додачу надати їм статус держслужбовця з виплатою додаткового окладу до відпустки на оздоровлення. При незмінній кількості відповідних працівників для підвищення зарплати до середнього в економіці рівня необхідно вишукати понад 20 млрд. гривень. Виплати додаткового окладу коштуватимуть додатково ще 5 млрд. гривень. До речі, Блок Литвина не каже, скільки ці новації потім коштуватимуть Пенсійному фонду.

До речі, у сфері оплати праці Блок Литвина запропонував ще одну вельми цікаву ініціативу — збільшити частку оплати праці у виробничій галузі з 8 до 30% собівартості продукції. З цього приводу можна зауважити лише таке. Частка зарплати у собівартості може зрости тільки у двох випадках: якщо запровадити такі технології виробництва, котрі базуються на інтенсивному використанні праці, а не капіталу, або якщо досить різко зросте якість праці, що й викличе зростання її ціни, тобто зарплати. За будь-яких умов спроби примусово встановити структуру собівартості приречені на провал, оскільки в кінцевому підсумку вартість товарів визначається в результаті складної взаємодії попиту і пропонування.

Замість післямови. Дохідна частина зведеного бюджету на 2007 рік становить 205 млрд. гривень. Далі кожен сам може додати до цієї цифри вартість обіцянок і зробити висновок щодо їх реалістичності. До зустрічі у 2008 році.

Розрахунки наведено на сайті Інституту ier.kiev.uа

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі