Микола Салагор: «Я готовий підтвердити в суді обвинувачення Зінченка щодо митниці»!

Поділитися
Скандал навколо керівництва української митниці став одним із каталізаторів кризи влади в Україні...

Скандал навколо керівництва української митниці став одним із каталізаторів кризи влади в Україні. Приклади корупції в держапараті держсекретар Олександр Зінченко та глава Служби безпеки Олександр Турчинов шукали насамперед саме в Державній митній службі. У минулому номері «ДТ» ми вже торкалися причин і характеру боротьби за владу на митниці. Анонсоване інтерв’ю з головою ДМС (уже екс-головою) Володимиром Скомаровським із цього приводу ми підготуємо пізніше, оскільки Володимир Володимирович був цього тижня у відрядженні. А от інтерв’ю з екс-першим заступником голови ДМС паном Салагором виявилося дуже актуальним. Адже саме його викриття стали основою обвинувачень Зінченка, його матеріали, відіслані до СБУ, призвели до порушення кримінальної справи проти Скомаровського й відставки теперішнього голови ДМС разом із низкою високопосадовців митниці.

— Миколо Михайловичу, складається враження, що боротьба за владу на митниці була спричинена системними помилками вищого політичного керівництва. Політичні повноваження на призначення керівництва ДМС дістав Петро Порошенко, тоді як формально узгодження кандидатур керівників регіональних митниць було покладено на держсекретаря Олександра Зінченка. Унаслідок конфлікту інтересів Порошенко виступив на боці Скомаровського, вас підтримали Зінченко й Тимошенко. Вас не дивує результат?

— Я політикою не займаюся, ніяких політичних оцінок давати не можу й не хочу. Узгодження кандидатур на призначення начальників митниць, відповідно до закону, було покладене на адміністрацію президента, а нині — на державний секретаріат. Щомісяця я письмово інформував державного секретаря про стан справ у відомстві. Проте, всупереч закону, чомусь Рада національної безпеки та оборони забажала погоджувати з ним усі призначення. Я виступив проти такого узгодження, не передбаченого законами України, та домігся скасування цієї практики. Проте керівників митниць почали регулярно викликати для якихось бесід до РНБО із різних загальних питань. Навіщо? Я здогадуюся, але казати поки не буду. Коли я пішов з ДМС, Скомаровський узгоджував кандидатури начальників митниць виключно з РНБО. Взагалі, коли Зінченко говорив про «приватизацію митниці», він мав дуже серйозні підстави.

— Чи є якісь підстави твердити, що П.Порошенко міг бути безпосередньо причетним до певних протиправних діянь?

— Я з Порошенком особисто не знайомий. Мені відома тільки роль пана Скомаровського та його оточення. Я стверджував і стверджую, що він був і залишається контрабандистом, він увів в оману президента Ющенка й причетний до багатьох незаконних дій. Я передав усі ці матеріали до Служби безпеки, й вони лягли в основу кримінальної справи проти Скомаровського.

— Чим ви пояснюєте те, що керівні посади в ДМС зайняли вихідці з Вінниці, наближені до Порошенка?

— Я не можу стверджувати, що вони наближені до Порошенка. Вони усі так чи інакше пов’язані зі Скомаровським. Гадаю, коли до керівництва державного відомства голова набирає своїх приятелів і земляків, жоден із яких не має фахової підготовки, неминуче постає питання — а за які заслуги? Я підтримую рішення президента, який відправив у відставку не лише Скомаровського, а й трьох його співробітників. Більше того, впевнений, що ці відставки — не останні. Адже дійшло до абсурду: сам голова, його перший заступник і три заступники — із Вінниці. Департамент митної варти очолює брат народного депутата Сокирка — із Вінниці. Глава департаменту бухгалтерського обліку Черевко — із Вінниці. Права рука Скомаровського — Вовк, якого вже відправили у відставку, є тим самим слідчим вінницького СБУ, що 99-го чомусь закрив справу проти Скомаровського про контрабанду, а тепер став його найкращим другом і кумом. Директор департаменту податків і зборів Жигалов — колишній начальник вінницької податкової адміністрації. Вінниця нині із контрабандно-автомобільної перетворилася на митну столицю України. Через неї проходять основні канали ввезення багатьох видів товарів, насамперед дорогих автомобілів. Я також передав до СБУ матеріали, що свідчать про те, яка величезна кількість машин за заниженою митною вартістю завозиться в Україну вінницькими фірмами, контрольованими Скомаровським. У нього там усе під контролем. Тому що нині начальник вінницької податкової адміністрації Дец — колишній помічник народного депутата Скомаровського, який допоміг фірмам Скомаровського списати борги перед бюджетом (понад 9 мільйонів гривень). Про рівень команди Скомаровського свідчить і те, що на роботу брали абсолютно непідготовлених людей. На найважливішу посаду заступника голови ДМС узяли Ганжу — фахового брокера, який працював у структурах концерну «Укрпромінвест». Гадаю, коли правоохоронні органи розберуться в цій схемі, вони дійдуть висновку, чи є ознаки корупції в діяльності цього вінницького земляцтва.

— Ви даватимете свідчення в суді, якщо кримінальна справа проти Скомаровського або справа проти Порошенка набудуть розвитку?

— Я готовий давати свідчення де завгодно. Уже два місяці я «даю свідчення» газетам і наводжу конкретні документи, що свідчать про протиправну діяльність Скомаровського та компанії. Я прямо називаю на підставі фактів Скомаровського контрабандистом. Я подав проти нього позов, а він боїться суду, й два місяці удавав, ніби мої обвинувачення несуттєві. Я вимагаю, щоб він відповідав за свої слова й дії.

Проти мене на колегії митної служби в присутності президента сфабрикували неправдиві обвинувачення, проте ніякої кримінальної справи не порушили. Скомаровський відповідатиме за цю брехню, за те, що він увів в оману президента. Рішення Віктора Ющенка про мою відставку було прийняте на емоційному тлі. Тепер час усе розставив по місцях. Обвинувачення проти мене остаточно луснули, а Скомаровський перебуває під слідством. Йому доведеться відповісти за ті оборудки, якими він займався разом зі своїм братом. Брат голови митної служби Анатолій Скомаровський, прикриваючись родинними зв’язками, відкрито завозить за безцінь дорогі машини, а всіх митників, які намагаються припинити безчинства, звільняють зі служби.

— Ви кажете, що показники роботи митниці погіршуються, Скомаровський ваші висновки спростовує офіційною статистикою. Як визначити істину?

— У Скомаровського власна статистика. А про падіння митних платежів свідчать офіційні дані Міністерства фінансів. Я стверджую: на наших кордонах існують величезні діри, через які величезні потоки контрабанди безконтрольно переправляються до України. І в цих потоків є конкретні господарі. На останній колегії президент вимагав, аби митниця перекрила контрабанду з Придністров’я. Жодних заходів для розв’язання цієї проблеми не розпочали. Але ж за офіційними відомостями, середній житель Придністров’я напрочуд ненажерливий. Придністровці їдять і п’ють набагато більше, ніж може з’їсти звичайна людина. Тому що імпорт продовольства й інших товарів у Придністров’я чималий. А звідти люди, у яких у Тирасполі великі зв’язки, давно налагодили контрабандний канал постачань в Україну. Таких дір на митному кордоні багато. Достатньо проаналізувати, який гігантський товарообіг приймають українські порти, зі скількох реально вантажних контейнерів збирається мито й на яку суму оформляється вантаж. Я підтверджую, що якби мені з колегами дозволили продовжити роботу за програмою «Контрабанда — стоп!», митні відрахування до бюджету не падали б, як тепер, а постійно зростали. Оскільки відчутна частина товарообігу в Україні досі в тіні.

— Чому ви заговорили про проблему корупції на митниці тільки тепер? Це скидається на елементарну боротьбу за владу.

— Нині я не є посадовою особою, а свого часу я в законному порядку й дуже докладно ознайомив із відповідними матеріалами й держсекретаря Зінченка, й СБУ.

— Мабуть, В.Скомаровський теж когось із подібними даними ознайомлює?

— Судячи з усього, проблема корупції Скомаровського не турбує. Він удвічі скоротив штати департаменту митниці із боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил. Жодної справи за фактом контрабанди на суму понад мільйон гривень він не порушив.

— А виконуючи обов’язки глави ДМС, ви з корупцією боролися успішніше?

— При мені щомісяця зростали платежі до бюджету, при Скомаровському — щомісяця падали. Робіть самі висновок, хто боровся з контрабандою, а хто ні. Звісно, я не можу стверджувати, що корупції при мені не було. Але ж вона існує в усіх державних органах. Ця система будувалася багато років, причому механізми боротьби з корупцією дуже неефективні. Проблема у відсутності базового закону про митну службу, що визначав би статус митниці. А на підставі цього закону треба прийняти дисциплінарний статут. Я вважаю неефективним дисциплінарний статут, який ухвалили декілька днів тому на основі Кодексу законів про працю і який нічого не міняє. Нам треба «розрулити» ситуацію й набрати людей за фаховими ознаками, на основі здорової кар’єрної конкуренції. Я цей варіант відстоював, але Скомаровський пішов іншим шляхом. На митниці працюють люди, яких уже по десять разів звільняли з роботи, а вони через суд відновляються, й нічого з ними не вдієш. Я навіть не міг провести ротацію по регіонах. А це дуже важливо, щоб працівники регіональних митниць не сиділи на одному місці. Не можна давати можливості місцевому нелегальному бізнесу налагоджувати контакти з митниками. От і сидять багато людей на одному місці по п’ятнадцять років, допомагають землякам. Кругова порука на всіх рівнях. Я особисто за час служби пережив 13 переїздів.

— Тоді у ваших повноваженнях було припинити багато контрабандних схем.

— Усі проблеми розв’язати одночасно не можна. У рамках програми «Контрабанда — стоп!» ми добилися різкого підвищення відрахувань до бюджету, й уряд неодноразово відзначав ефективність нашої роботи.

— Ваші опоненти кажуть, що ви теж причетні до комерційної діяльності структур, близьких до Олександра Зінченка та Богдана Губського.

— У нас одна різниця — вони десь комусь щось кажуть, а я відкрито показую документи. Були б у мене якісь незаконні зв’язки, вже давно б усе на світло вивернули.

— Якою є ваша позиція — наскільки прозоро нині працює ринок митних перевізників? Можливо, державі варто відмовитися від практики залучення приватних фірм до забезпечення транзитних перевезень?

— Моя позиція проста: ринок перевізників має бути максимально конкурентним. Чим більше фірм тут працюватиме — тим краще. Причому в усіх мають бути рівні умови для конкуренції. Не можна допустити приватизації цього ринку якоюсь однією структурою.

— Очевидно, митна служба потребує глибокого реформування, хоча керівництво країни ці реформи проводити не поспішає. Ваше бачення стратегії цих реформ?

— На мій погляд, насамперед держава зобов’язана переглянути статус Державної митної служби. Положення, на підставі яких ми працюємо, — це архаїзм. Митниця повинна одержати ефективний закон про свою діяльність. Поки такого закону немає — на радість багатьом ділкам, які мають вплив і зв’язки. Поки статус митниці регулюється Законом «Про митну справу» зразка 1991 року, нинішня система дозволяє застосовувати найрізноманітніші легальні схеми обману держави, спрощує контрабанду. Організація митної служби повинна сприяти припиненню корупції в наших лавах. А сьогодні корупція заохочується. Я впевнений, що митна вартість товару має визначатися тільки законом. А Скомаровський мав повноваження визначати митну вартість відомчим наказом. Гадаю, розслідування покаже, яких збитків ці накази завдали бюджету.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі