Фіговий листопад

Поділитися
Близькість і лояльність до влади плюс гроші — ось основні критерії, за якими сьогодні триває відбір кандидатів у депутати та голови населених пунктів політсил, котрі напевно пройдуть у ВР Криму...

Близькість і лояльність до влади плюс гроші — ось основні критерії, за якими сьогодні триває відбір кандидатів у депутати та голови населених пунктів політсил, котрі напевно пройдуть у ВР Криму. Причому гроші найчастіше треба ставити на перше місце. Особливість нинішніх виборів — практично неприкритий продаж місць у списках. Якщо так і далі піде — до наступних виборів розцінки вивішуватимуть на партійних сайтах. Саме з цих «внесків» формуватиметься виборчий фонд — офіційний і основний, він же — тіньовий. За їх рахунок кампанію проводитимуть і місцеві партійні вожді, і спеціально запрошені прикраси списків — впізнавані обличчя. За право потрапити у прохідну частину списку основних учасників забігу за мандатами парламенту Криму платять від 150 до 250 тисяч доларів. Кампанія на мажоритарному окрузі, за даними від різних джерел, коштуватиме кандидатам у депутати автономії від 50 тисяч доларів (якщо сам кандидат — капітал) до 250 і навіть 300 тисяч. Найдорожчі депутатські місця в міськрадах — Сімферополі та Ялті, від 100 тисяч доларів. Деякі охочі потрапити у списки створюють певні пули — збирають гроші під себе, а потім уже просувають пайовиків у списки на ради нижчі. За даними джерел в різних кримських штабах, частка місць на продаж у списках коливається від 30 відсотків у «ідеологічних» партій до 60 — у тих, кого заведено називати «третьою силою».

Ресурсів на всіх не вистачає — ні людських, ні фінансових. Тому носії більш-менш відомого імені та наповненої барсетки курсують між штабами, доки не сторгуються. Частково з цієї причини списки висуванців основних суперників кримських виборів усе не сформуються. В деяких — навіть у межах першої п’ятірки. «Сильній Україні» для прориву довелося делегувати в Крим Олександру Кужель, яка за тиждень проінспектувала осередки на всьому півострові й ошелешила місцевих партійців бажанням особисто очолити список до ВР Криму. Підтверджуючи «ДТ» це особисте рішення, яке виникло в неї після зустрічей у Криму, О.Кужель також повідомила, що в неї «є намір не тільки очолити партійний список, а й залишитися в Криму працювати».

Сезонний попит у ці вибори — і на цілі партії, точніше — належним чином оформлені від партійних організацій документи на кандидатів у члени виборчкомів. Висуванці від партій, назв яких ніхто раніше не чув, беруть участь у жеребкуванні на додаткові місця членів виборчкомів, виділені для парламентських партій. Один кримський лідер, кажуть, таким чином «зарядив» 12 партій, правда, пощастило тільки двом. До того ж фортуна чомусь явно благоволила під час формування кримських ТВК «Сильній Україні» та партії «Союз», лояльним до влади. Першим жереб випав 12 разів, другим — 10, і це на 25 комісій! Причому удача випала вдруге — саме цим партіям також чудово пощастило потрапити на додаткові місця до виборчої комісії АРК. Серед щасливчиків і висуванці Партії захисників батьківщини, про яку в Криму трохи пам’ятали всі ці роки завдяки парадоксові: полум’яний борець із корупцією Юрій Кармазін доручив керівництво кримською організацією екс-прем’єрові Криму, а ще раніше — екс-главі Фонду майна АРК часів первинного накопичення капіталу Валерію Горбатову. Оскільки у ВК Криму цей партосередок отримав аж три місця (включно з секретарем), місцеві спостерігачі цікавляться: Горбатов напередодні виборів продав депутату О.Мельнику, який ще місцями зберігає впливовість, тільки телекомпанію, чи ще й партійний бренд? Додамо, що опозиції — «Батьківщині» та комуністам — у виборчкомі Криму дісталося, відповідно, одне й три місця.

Але не все вирішують гроші, багато залежить і від людей. Ось у кого повернувся б язик сказати, що кримська організація ПРУ — бідна? Настільки, що навіть не в змозі заплатити за зовнішню політичну рекламу, у тому числі — страшно навіть вимовити — із зображенням Віктора Януковича. Пропозиція операторам укласти договори за ціною 1 (одна) гривня на місяць за білборди з постерами ПР, тоді як реальна ціна — від півтори до трьох тисяч гривень, а то й нахабне, без пояснень і попереджень, переклеювання чужої комерційної реклами — це не від бідності, а від жадібності і впевненості, що ніхто не наважиться сказати «ні»? І що характерно — після того, як цю інформацію було озвучено в заяві Асоціації зовнішньої реклами України, за словами її голови Артема Біденка, з операторами уклали правильні договори. Тобто заплатили.

Звісно, бажання заощадити випливає з того, що багато претендентів на мандати і крісла мерів ідуть за свої. Це не президентські й не парламентські вибори, коли на місцях могли ще й добре заробити, правильно розпорядившись вмістом партійної тумбочки. Тепер туди ще покласти треба — на загальні витрати.

Та головна розбіжність із президентською кампанією в тому, що тема публічності фінансування кампаній, яка тільки-но стає звичною, контроль суспільства і ЗМІ за фінансуванням політиків та політичних процесів, застосуванням адмінресурсу, який тільки-но зароджується, — цього разу зводиться до нуля. Причому законодавчо.

По-перше, закон тепер дозволяє чиновникам, які балотуються в депутати чи голови, агітувати в робочий час. Стаття 53, якою вводяться обмеження на агітацію, містить істотне уточнення. Як і раніше, заборона на ведення агітації поширюється на іноземних громадян, правоохоронні органи, суди, органи державної влади та місцевого самоврядування. Заборона стосується і їхніх посадових осіб «у робочий час», але — «крім випадків, коли відповідна посадова або службова особа є кандидатом у депутати або кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови». Те саме — стосовно батьків-командирів та їхніх заступників, якщо вони є кандидатами. Тобто те, що заведено було називати лайливим словом «адмінресурс» і що вважалося одним із найгрубіших порушень, тепер дозволено.

По-друге, є побоювання, що до закону внесуть поправку, яка відкине країну в антикорупційному русі на багато років назад. У ВР України зареєстровано вже два законопроекти, якими пропонується вилучити з обов’язкового переліку документів, котрі кандидат подає для реєстрації, декларацію про доходи. Попри те, що проекти нібито альтернативні, різняться вони мало. У проекті М.Чечетова пропонується звільнити від подачі декларації всіх кандидатів, крім претендентів на мандати обласних рад. А законопроект народного депутата від «НУ—НС» Олександра Чорноволенка, крім іншого, пропонує звільнити від цього обов’язку і охочих отримати мандат облради. Аргументи в пояснювальних записках обох проектів — ідентичні: з урахуванням скорочення терміну виборчої кампанії до 50 днів і з метою зменшення навантаження на роботу членів виборчкомів. На словах виходить цікавіше. В інтерв’ю УНІАН М.Чечетов розповів, що, побувавши в регіонах, він вияснив: люди в селах бояться балотуватися в депутати через необхідність подавати декларації про доходи. «Це просто відлякує наших потенційних кандидатів від участі у виборах, тому що люди бояться, щоб потім у них ще й землю і будинки не відібрали», — сказав Чечетов. (Жаль, немає уточнення: кого саме бояться потенційні кандидати від ПРУ, від кого чекають віроломства з відбиранням землі і нажитого непосильною селянською працею?)

На погоджувальній раді лідерів фракцій минулого понеділка підтримав законопроект М.Чечетова і спікер В.Литвин. Володимир Михайлович вирішив поборотися з бюрократією. За його словами, якщо ознайомитися з переліком документів, які необхідно подавати кандидатам у депутати, то можна дійти висновку, що «ми продовжуємо жити за старою схемою: що вища людина, тим більше паперів» (цитується за ІА «Інтерфакс-Україна»).

У цілому, спікер запропонував «не мучити людей цим питанням» і підтримати такі зміни, при цьому про негативні висновки Головного науково-експертного управління не згадували. А вони, крім нагадування про те, що декларування доходів осіб, які претендують на виборні посади, має антикорупційну спрямованість, також гласять: «Відповідно до чинного Закону України «Про боротьбу з корупцією» депутати місцевих рад і посадові особи місцевого самоврядування є суб’єктами корупційних діянь (п. «в, п. «г» ст.2), а їхній фінансовий стан підлягає фінансовому контролю та щорічному декларуванню (ст.6). Аналогічні норми (ст.ст.1, 10) містяться в новому Законі України «Про принципи запобігання та протидії корупції», який вводиться в дію з 1 січня 2011 р.

Таким чином, відмова від декларування доходів кандидатами на виборні посади не відповідає загальній тенденції законодавства з посилення боротьби з корупцією. Крім того, відмова від декларування майна та доходів кандидатів на виборну посаду не дозволить компетентним органам у майбутньому оцінити, чи зріс добробут особи після її обрання на виборну посаду».

Немає сумніву, що і автори законопроектів, їхні соратники, і спікер усе це чудово усвідомлюють. Проте всі також знають, що нинішні вибори — це суцільний потік тіньових грошей. Вибори місцеві — найближчі до людей. І якщо члени комісії побачать у декларації місцевого князька велосипед і порожній гараж — через півгодини все село знатиме. То навіщо ж «палити» потрібних людей?! Крім того, у базових для ПРУ регіонах до влади йде влада — люди, які багато років, а то й десятиліття займають чиновницькі місця. І повинні жити на саму зарплату. (Бюджети на округи та місця у списках див. вище.) Але найбільше побоювання викликає інше — щоб дух законотворчої ініціативи М.Чечетова, підтриманий В.Литвином і, слід розуміти, іншими членами коаліції, не поширився й на інші антикорупційні норми законодавства. Наскільки пам’ятаємо, набрання чинності законом «Про принципи запобігання і протидії корупції» було відсунуте на початок наступного року. Чи не повториться з ним та сама історія, яку ми спостерігаємо з мораторієм на продаж землі сільгосппризначення?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі