«Дурні ігри» навколо законопроекту про держзакупівлі

Поділитися
Історія повторюється двічі: спочатку у вигляді трагедії, потім — у вигляді фарсу. Цей вислів Гегеля незримо витав навколо подій з оприлюднення законопроекту про держзакупівлі, схваленого Верховною Радою 19 червня ц.р...

Історія повторюється двічі: спочатку у вигляді трагедії, потім - у вигляді фарсу. Цей вислів Гегеля незримо витав навколо подій з оприлюднення законопроекту про держзакупівлі, схваленого Верховною Радою 19 червня ц.р.

Старт чехарді «захоплень», заяв, обвинувачень і спростувань було дано ще 5 липня. Олександр Мороз попросив президента Вік­тора Ющенка «прискорити» набрання чинності законопроектом, уже підписаним спікером. О.Мороз зазначив, що у разі непід­писання закону «він вважатиметься схваленим президентом і має бути офіційно опублікованим».

Уже наступного дня, у п’ятни­цю, 6 липня, події поскакали галопом. Призупинивши дію ще кучмівського указу 1997 року, президент фактично позбавляє Верховну Раду можливості публікувати свої нормативні акти в «Голосі України» і «Урядовому кур’єрі». О.Мороз називає такі дії грубим порушенням Консти­туції. Проте повідомлення прес-служби ВР має несподівано миролюбну кінцівку: «З метою ознайомлення громадськості... вважаємо за необхідне розмістити фотокопії тексту закону в засобах масової інформації».

Тендерна палата України за один день одержує ухвалу судді Господарського суду м.Києва Мудрого С.М., якою забороняється вищезгаданим виданням оприлюднювати закон. Далі було «захоплення» київського видавництва «Преса України» за участю С.Осики, офіцера СБУ на ім’я «Бойко» і зупинка друкування «Урядового кур’єра». Втім, Тендерна палата стверджує, що перша поява працівників правоохоронних органів відбулася напередодні - у редакції «Урядового кур’єра»...

Ці події дуже нагадували ситуацію осені 2004 року з оприлюдненням ЦВК результатів голосування на президентських виборах. Щоправда, тоді за блокування їхнього опублікування вболівали мільйони простих громадян по всій країні. Спроби ж завадити публікації законопроекту від 19 червня ц.р. хвилювали хіба що десяток далеко не простих українців...

Що відбувалося насправді - розбиратимуться МВС, Мін’юст і Генпрокуратура, до чого її вже закликали Микола Азаров, президентський секретаріат і Тендерна палата.

У дуже урізаному тиражі «Урядового кур’єра» були опубліковані фотокопії закону, а також інформація прес-служби Верховної Ради. У номері «Голосу України» також було опубліковано повідомлення прес-служби ВР, текст закону з підписом О.Мороза, а в лівому верхньому кутку сторінки дрібним шрифтом було додано: «Фотокопії тексту закону».

Набагато цікавішим і важливішим є запитання про те, чи вважати закон таким, що набув чинності. Як ми писали в попередньому номері «ДТ», хоча схвалений законопроект і лишає незмінними ключові елементи «монопольної пастки» на ринку держзакупівель, він усе ж таки може полегшити життя держпідприємствам, обмежити тендерне «рейдерство» і повернути якусь частину підприємців на ринок держзакупівель.

Президентський секретаріат очікувано заявив, що «неуповноважений орган не може приймати закони, тим більше їх публікувати...» Позиція О.Мороза виявилися дуже своєрідною: опубліковані фотокопії є лише «пропозицією Віктору Ющенку підписати цей закон і ввести його в дію».

Перший віце-прем’єр Микола Азаров уперто твердив, що закон справді вступив у силу: «Президент пропонує механізм: давайте зберемо РНБО, зробимо рентгенівський знімок цієї корупційної картини і ухвалимо указ. Я поставлю просте запитання: який указ? Нам треба скасувати закон, який діє зараз?.. Указом можна скасувати закон? Не можна указом скасувати закон - дурню зрозуміло, так!? То я в дурні ігри не граю. Я президенту відразу сказав, що ніяка РНБО не призупинить ніяким указом закон!»

У незавидному становищі опинилася Раїса Богатирьова. Вранці 11 липня на сайті Тендерної палати (ТПУ) з’являється повідомлення, в якому від її імені спростовується твердження про набрання чинності законом, а також критикуються коментар М.Азарова й О.Мороза. Проте невдовзі на сайті Партії регіонів з’являється спростування достовірності цих даних. Незважаючи на це, прес-служба ТПУ негайно заявляє, що «на офіційному сайті ТПУ розміщується лише достовірна і перевірена інформація».

Наступного дня ТПУ знову підтвердила, що заява прийшла саме від Р.Богатирьової. Нарешті увечері поширюється заява Раїси Василівни, в якій вона повідомляє про складання із себе повноважень почесного президента ТПУ. На її думку, «відповідний закон, який було прийнято майже консенсусом у парламенті за участі всіх політичних сил... не створив плідних умов для ефективної і прозорої діяльності всіх суб’єктів, які мають стосунок до організації і проведення тендерів. Мої спроби як почесного президента Тендерної палати України розпочати серйозну реформу в цій сфері наразилися спочатку на нерозуміння, а потім і на опір, який не припиняється і понині».

Пані Богатирьова розцінила появу спірної заяви як спробу «створити політичний конфлікт усередині Партії регіонів»...

Ми спробували дізнатися думку незалежних юристів з приводу чергової правової колізії. Загалом, коментарі, отримані в компаніях «Ілляшев та Партнери» (М.Копейчиков) і «Правовий консалтинг і практика» (В.Крат), відповідають аргументації тих, хто вважає, що здійснена публікація закону не означає його вступу в силу.

Перша група аргументів стосується правомочності Верховної Ради України на момент прийняття закону 19 червня. Друга - указу В.Ющенка про призупинення дії Порядку оприлюднення офіційних документів Ради. Третя - того, яким чином було опубліковано текст закону («фотокопії», із позначкою «для ознайомлення громадськості»). Четверта - рішення Господарського суду м.Києва. Тощо...

Викликає деякий подив, що протягом цього напруженого тижня зберігала мовчання стосовно теми держзакупівель Юлія Тимошенко. Під час прес-конференції Ю.Тимошенко уникла відповіді на запитання кореспондента proUA про те, чи правда, що номером 79 у списку БЮТ є Антон Володимирович Яценко, який до серпня 2006 року був першим віце-президентом ТПУ. Його батько - Володимир Порфирійович Яценко - значиться серед власників «Європейського консалтингового агентства», за даними Держкомстату...

Пані Тимошенко лише зазначила, що на з’їзді 2 серпня будуть оголошені резюме всіх членів списку. І, схоже, дала зрозуміти, в який спосіб вона «експлуатуватиме» тему держзакупівель: «Я хочу нагадати, що очолює ТПУ, до якої сьогодні багато претензій, Раїса Богатирьова - член Партії регіонів. Усі запитання треба ставити до керівництва».

Тим часом, сила ключових компонентів «монопольної пастки», описаних у минулому номері «ДТ», постала у повній красі. Укотре Міжвідомча комісія не надала Антимонопольному комітету дозволу на створення державного веб-порталу. За інформацією «ЛігаБізнесІнформ», проти його видачі проголосували все ті ж особи - народні депутати Олександр Ткаченко (КПУ), Михайло Мельничук (СПУ), а також представник Рахункової палати Лариса Хабіна і голова правління Тендерної палати України Володимир Лаба. Але найцікавіше в тому, що МВС офіційно повідомило комітет, що у компанії, знайденої АМК, «відсутні патенти на винаходи в сфері державних закупівель, необхідні для створення інформаційної системи в мережі Інтернет». Очевидно, що лише в «Європейського консалтингового агентства», власника сайта www.zakupivli.com, такі патенти є...

І, нарешті, 12 липня ТПУ публікує на своєму сайті висновок щодо питань державних закупівель № 22371 від 10.07.07. ТПУ вважає, що «закон від 19 червня не набрав сили» і що «застосування замовниками-розпорядниками державних коштів у своїй діяльності фотокопії закону є протиправним (sic!) і має ознаки злочинів (sic!), передбачених статтями 365, 367 Кримінального кодексу України». Загалом, не треба цій країні ні Конституційного суду, ні прокуратури, ні президента...

ТПУ зробила цей «висновок» відповідно до чинного закону - стаття 17-3, пункт 2: «Тендерна палата безплатно... надає висновки з питань дер­жавних закупівель». Який характер має цей висновок - рекомендація, яку можна проігнорувати? Рішення, обов’язкове для виконання всіма органами влади? Саме таким способом ТПУ визнала сайт «Європейського консалтингового агентства» єдиним, що відповідає вимогам закону!

Підіб’ємо підсумки тижня. З погляду передвиборної кампанії, рахунок вочевидь на користь Партії регіонів - завдяки наполегливості М.Азарова в негайному знаходженні виходу з кризи. Бо замовникам абсолютно байдуже, хто яку норму Конституції порушив, у них відпочинок для дітей або виробництво «горить»...

Через пасивність президентський табір у явному програші. До того ж багато хто замислився - а чи не приглянувся комусь із ющенківців такий «цікавий» інструмент, як Тендерна палата? О.Мороз теж втратив: його позиція дуже нагадала анекдот про Л.Кравчука, котрий біжить «між крапельками». Ю.Тимошенко поки що залишилася при своїх «інтересах» - і ТПУ під контролем голови Ревізійної комісії С.Осики, і особа, наближена до «тендерної схеми», схоже, у передвиборному списку...

А от із погляду державних інтересів... Україна ще на один крок наблизилася до групи неспроможних - випадкових - держав. Цей рух можна легко продовжити. Через наближення виборів доцільним видається створення Виборчої палати. Слід звернути також пильну увагу на ідею суспільних Податкової і Оборонної палат. Перша «абсолютно прозоро» вирішуватиме, кому від­шкодовувати ПДВ, а «громадські контролери» з другої займуться закупівлею озброєнь для української армії...

До речі, глава держави Віктор Ющенко відбув на відпочинок-лікування до Швейцарії. Він обіцяв повернутися 21-22 липня. Проте, за словами О.Шлапака, до вівторка президент планує підписати указ із механізмом урегулювання ситуації з держзакупівлями. Як повідомив О.Шлапак, «указ матиме швидше рекомендаційний характер, ніж норморегулюючий». Текст указу вже в індивідуальному порядку погоджується з усіма членами РНБОУ.

У п’ятницю, коли верстався номер, указ №64/2007 «Про рішення РНБОУ від 12 липня 2007 року «Про заходи щодо підвищення ефективності системи закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти» з’явився на офіційному сайті президента України. Найперші висновки: ні замовникам, ні учасникам, схоже, на варто очікувати оперативного розв’язання їхніх проблем.

Здається, треба терміново думати про створення ще однієї - суспільної президентської - палати. Вона точно доможеться, щоб її кожне апчхи вважалося рішенням, обов’язковим для виконання всіма органами влади, включно з президентом.

...Дехто додає до слів Гегеля - «для дурних історія повторюється тричі», не уточнюючи, правда, що буде втретє: трагедія, фарс, водевіль або середньовічний dance macabre (танок смерті). Втім, про те, що може статися в Україні, натякає ще один відомий мислитель Арнольд Тойнбі: «Найактивніший рух часто спостерігається у глухих кутах історії».

Петро АНДРЄЄВ: «Ненормально, коли держава перед купкою ділків стає безсилою!»

Керівник ГоловКРУ поділився з «ДТ» не тільки емоціями, а й деякими документами щодо тендерних «нюансів» в Україні

- Петре Петровичу, як би ви оцінили те, що відбувається з держзакупівлями в Україні? Віктор Янукович каже про катастрофічну ситуацію, президент - що закон про держзакупівлі криміналізує наш діловий світ...

- Я згодний з оцінкою, яку дав прем’єр-міністр. Я розглядав би те, що відбувається, навіть гостріше. Ця ситуація призводить до кризи не тільки в економічній, а й у соціальній системі. Надходять тисячі скарг, телефонних дзвінків. Мерії міст не можуть провести жодного тендера. Лікарні не можуть тендерів провести - що тепер, зупинити їдальню та не годувати хворих? Ліків не закуповувати? Бюджетні організації мають давити на учасників торгів, щоб ті заплатили гроші різним комерційним фірмам...

Втягнули державні підприємства, які раніше не потрапляли під сферу дії закону. Навіщо це робилося, зрозуміло - щоб збільшити дивіденди тих, хто стоїть за цією корумпованою схемою. А як бути підприємству, яке не може півроку купити комплектуючі? А ми дивуємося: начебто умови створені для розвитку економіки, а платежі до бюджету падають.

Нещодавно в мене була зустріч із міністром, який відає будівельною галуззю. До нього звернувся директор будівельного науково-дослідного інституту: «Нам висунули умови, ми маємо заплатити таку-то суму фізичній особі, дайте дозвіл, щоб ми, як підприємство державної форми власності, заплатили... Якщо ми не заплатимо 6% від суми закупівлі, то втратимо контракт на 12 мільйонів...»

Міністр написав - «заборонити»! Проте вони звернулися до міністра після того, як заплатили! Їхній юрист порушив проблему: «Це незаконне відволікання бюджетних ресурсів. Переказали якійсь фізичній особі, потім ці гроші зняли, перевели в готівку, і цю особу не знайдеш». Вони почали шукати... Приходять за адресою - такої структури немає, на дверях напис «Переїхали туди-то». Вони по місту відвідали вісім місць - ніде цієї структури немає, а на останньому місці довідалися номер телефону. Вони набирають, а там відразу попереджають: майте на увазі, що хвилина розмови за цим номером коштує десять гривень...

Країну ввергли в такий хаос.... Тричі був на прийомі мер Запоріжжя Карташов. Він каже: «Я півроку не можу провести тендер, залатати ями, покласти асфальт, лампочки поміняти, на світлофори тендери провести».

Ми нині вивчаємо ситуацію, коли люди, пов’язані з ТПУ, зареєстрували безліч підприємств, які навіть не є учасниками торгів, але які пишуть скарги. Тендерні процедури займають два місяці, потім на них пишуть скаргу, торги припиняють, і все затягується... Замкнуте коло.

Оцінка обсягу тендерних закупівель в Україні - близько 150 млрд. грн. на рік. Комерційна структура є оператором бюджетних ресурсів у таких величезних обсягах?! Вони кажуть - мовляв, чиновники наживаються. Зачекайте, йдеться про бюджетні гроші, держава зобов’язана бути головною у сфері державних закупівель. Тому що держслужбовці, як ніхто інший, несуть відповідальність - за законами про державну службу, про боротьбу з корупцією. А громадська організація в особі Тендерної палати, під яку писався цей закон...

Усі знають, як ходили залою Верховної Ради й вирішували питання за кожний голос...

Ми з цим боремося... На нас «замовняк» публікують. Телефонували моїй дружині, погрожували, казали, щоб подумали про сім’ю та дітей...

Політики порушили цю проблему, її можна використовувати, аби розхитати основи під тією або іншою політичною силою. Усі намагаються перевести стрілки на Кабінет міністрів. Проте Кабмін першим відкрито заговорив про цю проблему. Чомусь коли була Тимошенко, ніхто про це не казав, і так гостро цю проблему не піднімали. Коли був Єхануров - те саме. Так важко Азаров боровся, вісім разів ставив законопроект, щоб його проголосували... І на нього купу бруду вилили за те, що він обстоює державницьку позицію.

Президент законопроект не підписав, він вважає, що Верховна Рада нелегітимна. Тоді Віктор Федорович звернувся до президента: давайте розглянемо це питання на засіданні Ради безпеки. Проте з Банкової йдуть різні відгуки: «Це не питання засідання Ради безпеки, це зов­сім інша сфера...» Розглядати на засіданні РНБОУ повернення ПДВ - це вважають проблемою. А те, що сьогодні паралізована і криміналізована вся країна тільки через те, що існує такий закон, - це не проблема?!

Я переконаний, що прем’єр і президент дійдуть узгодженого рішення. Якщо Рада національної безпеки вважатиме, що цей закон може призвести до загрози економічній безпеці країни, то можна призупинити чинність закону й випустити указ... Можна призупинити тільки ті статті, що призводять до цієї корупції.

- Чи є у вас пропозиції щодо розвитку системи держзакупівель?

- Так, ми подали їх до Кабміну. Потрібно розглянути питання про створення Державного департаменту з питань держзакупівель як самостійної одиниці. Не прив’язувати його до того чи іншого міністерства, з огляду на значущість держзакупівель для країни. Сьогодні підприємства держсектора економіки забезпечують наповнення державного бюджету на 70%. І ми ставимо все це під загрозу?

При цьому департаменті - безплатний веб-портал. Держава оплачуватиме його роботу. І це буде в сотні й тисячі разів дешевше, ніж сьогоднішня ситуація.

Ми чудово розуміємо, що проплати, які нині йдуть у комерційні структури, - з них ніхто податків не сплачує, фірми фіктивні, ніхто не може їх знайти, це звичайнісінькі «конверти».

Крім того, ми відпрацювали ще одну модель із Державним комітетом по цінах. Він надаватиме інформацію про ціни на тих чи інших ринках...

- Які ваші пропозиції щодо громадського контролю в сфері держзакупівель, по Тендерній палаті?

- А чому лише одна Тендерна палата має здійснювати громадський контроль? Нехай сотні й тисячі інших громадських організацій теж контролюють прозорість закупівель! Ми вважаємо, що якщо підемо таким шляхом, тоді це буде прозорий механізм.

- Чи передбачається у ваших пропозиціях, що будь-хто зможе безплатно ознайомитися на такому веб-порталі, хто й що купив?

- Звісно. Вся інформація буде відкритою.

Кабінет міністрів прийняв постанову, щоб при Антимонопольному комітеті було створено безплатний державний веб-портал для держзакупівель. Вони оголошують тендер, а «Європейське консалтингове агентство» не публікує оголошення. Виносять на Міжвідомчу комісію узгодження закупівлі в одного виконавця, а представники Тендерної палати блокують. Практично три місяці постанова Кабінету міністрів не виконується.

Це ненормально, коли дер­жава перед купкою ділків стає безсилою! Мені як громадянину вже страшно.

- Петре Петровичу, чи передавали ви цю інформацію у відповідні органи: ДПАУ, СБУ, МВС, Держфінпослуг?

- Так, звісно. Ми спрямовували інформацію, можемо надати вам копії цих матеріалів. Ви - вільна преса і можете з ними ознайомитися.

- Чи не знаєте ви, на якій стадії перебуває розслідування в цих органах?

- Я був присутній на останньому засіданні, яке проводив віце-прем’єр Кузьмук. Генеральна прокуратура доповідала, що вони намагалися увійти на перевірку в Тендерну палату. Їх не пропустили.

- Не зрозумів. Не пустила охорона?

- Ну так, охорона ... А подивімося на ситуацію, коли приїхав пан Осика у зв’язку з опублікуванням останнього закону і призупинив його... Він зателефонував по мобільному, і приїхала Служба безпеки України. Хіба це функція Служби безпеки?

- СБУ таки приїжджала?

- Так, СБУ приїжджала. Але чому вона приїжджала саме за дзвінком Осики? Ця ситуація корумпувала практично всі верстви.

- Які сфери в законодавстві про держзакупівлі (крім забезпечення справжньої прозорості) потрібно поліпшити, щоб зменшити корупційні лазівки?

- Слід посилити на кілька порядків відповідальність керівників державних підприємств, відомств, установ за порушення у сфері державних закупівель. Ми пропонуємо прирівняти порушення в сфері держзакупівель до розкрадання бюджетних ресурсів. Тоді, на мою думку, йтиметься про позбавлення волі на термін від п’яти до восьми років. Не просто адміністративний штраф. Тоді людина усвідомлюватиме: я порушую закон і одержую якісь дивіденди сьогодні, а завтра я сидітиму на нарах...

- Як би ви оцінили ті збитки бюджету, які завдаються за нинішніх умов?

- Є різні дані. Від півтора-двох до шести відсотків... Навіть якщо взяти середні 2% від 150 млрд., то це десь три мільярди. Зрозуміло, що за такі гроші можна купити будь-які державні структури і потім розповідати, яке благо несе Тендерна палата...

- На вашу думку, яке місце має займати ГоловКРУ в системі держзакупівель?

- Коли звернули увагу на цю проблему, то з’ясувалося, що ця сфера взагалі не підконтрольна нікому. І навесні депутати до наших функцій додали контроль у сфері держзакупівель. Зараз напрацьовуємо досвід, людей навчаємо, відпрацьовуємо нормативну базу. У Мін’юсті узгоджується Порядок проведення перевірок.

Усе це відбувається з великим скрипом. Ми постійно відчуваємо протидію з іншого боку. Ми розуміємо, з якого... Проте ми рухаємося вперед. Цікаво було б подивитися - із чого це все починалося, хто стояв за законом, хто його лобіює і хто є куратором...

- Тема вибухова...

- Так, тема вибухова. Вона покаже реальну ситуацію, і тоді люди побачать, яка політична сила за цим стоїть. Справа в тому, що багато хто сьогодні починає розповідати, що от, мовляв, Богатирьова - президент ТПУ. Якщо вона там «весільним генералом», то це абсолютно нічого не означає. Але найкращий помічник і права рука Єханурова - Ляпіна - теж у Тендерній палаті сидить. І Осика з БЮТ...

Однак я усе ж таки вважаю, що здоровий глузд візьме гору. Об’єднаються політичні сили і почнуть наводити лад. Так далі тривати не може. Або виникне загальне обурення і змете всі політичні сили. І, можливо, прийдуть на їхнє місце нові. Або ми наведемо порядок усі разом.

P. S. ГоловКРУ люб’язно надало редакції тексти листів, які протягом останнього часу служба направила в МВС (лист № 08-17/995-2007 від 09.07.07), СБУ (№ 08-17/939-2007 від 27.06.07), Держкомітет фінансового моніторингу (№08-14/938-2007 від 27.06.07) і ДПАУ (№ 08-14/984-2007 від 06.07.07).

Як сказано в цих листах, «відповідно до аналізу, проведеного фахівцями ГоловКРУ, прогнозована загальна сума коштів, виплачених учасниками тендерних процедур на користь консалтингових компаній, може становити у першому півріччі 2007 року близько 930 млн. грн.».

«Ставки на консалтингові послуги залежать від очікуваної вартості торгів і мають тенденцію до постійного збільшення. При проведенні торгів на 100 тис. гривень на користь приватних структур виплачується до 20% від суми закупівлі».

Усього під час перевірок ГоловКРУ встановило 79 консультантів, із якими учасники торгів уклали договори або на рахунки яких учасники торгів переказували кошти. З них 17 - це фізичні особи-підприємці.

На думку ГоловКРУ, «вбачаються ознаки налагодженої системи збирання цих коштів і зв’язку засновників цих компаній із ТОВ «Європейське консалтингове агентство».

«Серед компаній - одержувачів коштів найчастіше зустрічалися: ТОВ «Європейське консалтингове агентство», ТОВ «Центр тендерних процедур», ТОВ «Центр тендерних процедур - міжрегіональний», ТОВ «Агентство інвестиційного розвитку», ТОВ «Індустріально-промисловий центр», ТОВ «Портал державні закупівлі України».

ГоловКРУ також звертає увагу відповідних органів, що «серед засновників компаній можуть бути громадяни України (або їхні близькі родичі) Осика Сергій Григорович, Яценко Антон Володимирович, Врублевський Володимир Станіславович, котрі безпосередньо беруть участь у процесі прийняття рішень Тендерною палатою України».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі