ДБАТИ НЕ ЛИШЕ ПРО ІНТЕРЕС СВОЄЇ ПАРТІЇ, АЛЕ Й ПРО БЛАГО ВСІЄЇ КРАЇНИ

Поділитися
— Завдяки чому політичним елітам Польщі вдалося забезпечити вихід суспільства на якісно новий рівень розвитку?..

— Завдяки чому політичним елітам Польщі вдалося забезпечити вихід суспільства на якісно новий рівень розвитку?

— Відповідь на це питання я почав би від 1980 р., від виникнення «Солідарності». До цього відбувалися різні виступи, і таке було відчуття, що в 1968 р. комуністичній владі вдалося посіяти ворожнечу між робітниками та студентами, а в 1970 р. та 1976 р. інтелігенція, інтелектуали байдуже спостерігали за придушенням робітничих бунтів. Таке відчуття було. І саме 1980 рік став тим моментом, коли до страйку на Гданському суднобудівному заводі (Stoczniа Gdanskа) приєдналася інтелігенція, інтелектуали... Я та інші особи були там у якості експертів, які робили все для того, щоб цей страйк не закінчився криваво та щоб постали незалежні робітничі спілки. Отже, мені здається, що це була власне перша подія, з якої почалося становлення новітніх політичних еліт у Польщі.

A «круглий стіл»1 був виявом незгоди як робітничих кіл, так і кіл інтелігенції з тим, щоб «Солідарність» стала лише історією — ми вимагали від влади відновлення легальної діяльності «Солідарності», — це і сталося при «круглому столі». А потім були вибори, що принесли «Солідарності» велику перемогу та скликання мого уряду.

Отже, я думаю, що в цьому процесі еліти зіграли роль. Натомість пізніше настали поділи — «Солідарність» була масовим рухом з дуже широким спектром політичної орієнтації. Ці відмінності мусили вийти на перший план, коли закінчилася боротьба проти спільного противника. Почалися поділи, а часом не лише поділи, але й сварки. Мушу зазначити, що схильність до політичних чвар є дуже негативною рисою еліт і, поза сумнівом, негативно позначилися на розвитку ситуації.

Крім того, якщо йдеться про еліти взагалі, то, наприклад, люди культури потрапили в зовсім нову для них ситуацію ринкової економіки, що відбилася на справах культури, науки, і їм нелегко було визначитися в цій новій ситуації.

— Які якості мають бути притаманними політичним елітам для досягнення цієї мети?

— Здатність до порозуміння, до діалогу, щоб такі діалог і порозуміння були можливими. Політичні відмінності є річчю природною, і їх не можна усунути, але здатність домовлятися є дуже важливою. А крім того, еліти не повинні бути корумпованими. Не повинно бути надто великих і шкідливих зв’язків на перетині політики та бізнесу.

Зрештою, можемо говорити про еліти політичні, еліти економічні, еліти культурні, і кожна з цих груп є в дещо іншій ситуації і повинна мати дещо різні риси. Якщо ж ідеться про політичні еліти, то саме їх стосується те, що я сказав вище. Крім того, політичні еліти повинні керуватися певними принципами, а не вважати, що політика — це їх гра.

— Чи володіли такими рисами політичні еліти в Польщі після
1989 р.?

Бувало різне. Певною мірою володіли, але, мабуть, недостатньою. I ті сварки були — повторю — фактом негативним. Дуже важко так узагальнювати. По-різному виглядало в різних фазах, і тому я б дуже уникав узагальнень та поширення їх на весь той час і на всі еліти. Це так, як тепер прийнято погано говорити про політиків — що є власне поганим явищем, оскільки є різні політики — є політики чесні і є нечесні. Але, поза тим, негативні елементи, негативні риси були і в нас...

— Які орієнтири розвитку та моральні цінності запропонували суспільству політичні еліти Польщі та чи були вони підтримані суспільством?

Визначення «політичні еліти» є тут також певним узагальненням, адже в цих елітах були різні прошарки. Дуже важко так загально відповісти, але якщо виокремлювати «генеральні» проблеми, то це, насамперед: проблема суверенності Польщі; зміни державного устрою на демократичний; вільних виборів, відродження самоуправління, вільної освіти та зміни навчальних програм, зокрема в частині новітньої історії — що мало дуже велике значення. І, звичайно, проведення глибокої реформи — і економічної, і всіх сфер життя. Старий устрій був неспроможним і марнотратним. Я вважаю (а можу говорити лише те, що сам відчував тоді, в 1989 р., коли був прем’єром), що можна стверджувати: головний напрям був суспільством схвалений.

Не було, так би мовити, референдуму з цього питання чи якоїсь іншої акції, але головний напрям був підтриманий.

Ми не припускали, що трансформація буде аж такою важкою і такою високою буде її соціальна ціна. Ми не передбачили цього, і напевне тому потім настала фаза глибокого суспільного розчарування. Але водночас ніхто не пропонував якоїсь іншої моделі, ніж впровадження ринкової економіки, що є тривалим і дуже важким процесом. I що викликало згодом різні негативні суспільні явища. Але без цього країна не змогла б перейти від того неефективного господарювання до сучасної розвинутої економіки. Хоча це і має різні відгуки в суспільстві — як розуміння, так і нарікання.

— Чи можна сказати так: те, що жодна політична сила в Польщі не змогла правити двічі поспіль, означає, що політична пропозиція як правих, так і лівих не є достатньо привабливою для суспільства? Чи вдалося в Польщі досягти консенсусу еліт?

За демократичного устрою такі зміни є природними. Це правда, що жодна партія не була при владі два терміни поспіль. Але часто бувало так, що в момент виборів більше було обіцяно та більше очікувалося, ніж потім здійснювалося. І тут потрібно відрізняти об’єктивні труднощі, особливо коли йдеться про економіку, від помилок, особливо якщо йдеться про колотнечу на політичній сцені — саме це переважною мірою знеохочувало людей.

Водночас існували певні напрями, визнані беззаперечними. Ніхто не припинив економічні реформи, хоча вони й були дуже важкими, оскільки всі визнавали, що ми мусимо рухатися у напрямі ринкової економіки. Ніхто не припинив прямування країни до НАТО та не змінив наше прагнення Європейського Союзу, оскільки і перше, і друге більшістю (не всіма, бо були й противники) вважалося певними всенародними прагненнями, що є понад партійними уявленнями.

Але негативним явищем, якого слід уникати, було прагнення розставити на керівні посади лише людей зі своєї партії. Недостатньо розвинулася також дуже важлива ідея державної служби — щоб базовий корпус службовців залишався аполітичним, щоб функціонував незалежно від зміни урядів. Цього нам усе ще не вдалося досягти достатньою мірою. Так само, як і не вдалося достатньою мірою деполітизувати телебачення.

Натомість напевно, вдалися такі речі, як Конституційний трибунал, що має загальне визнання з огляду на його надполітичну позицію; гадаю, що також Рада грошової політики — як певний охоронець фінансової політики країни — теж відповідає своєму призначенню. Хоча навколо цього виникає чимало суперечностей, але демократія і полягає в постійному поборюванні суперечностей. Проблема лише в стилі цього поборювання, в тому, яким чином воно досягається і чи викликає цей стиль довіру людей, чи відштовхує їх від політики. Гадаю, що цей процес є постійним навчанням і набуттям досвіду, і ми маємо досвід як позитивний, так і негативний. Цей негативний досвід призвів до появи деяких популістських рухів і партій, що є явищем напевно негативним, — але і в країнах із «старшою» демократією такі партії теж існують. Інший наш досвід є позитивним, але вимагає постійного навчання політичної культури.

— Чи існує сьогодні в Польщі потреба в порозумінні між політичними елітами?

На мою думку, так. І підготовка до референдуму з питання вступу Польщі до Європейського Союзу показала, що таке порозуміння, навіть не лише порозуміння, а й одностайні дії, є можливими, — оскільки більшість партій (як опозиційних, так і провладних) висловилися за вступ Польщі до ЄС. Напевне є справи, що вимагають надпартійного мислення. І політична мудрість полягає в тому, щоб і люди, і партійні лідери були здатними дбати не лише про інтерес своєї партії, але й про благо всієї країни.

1 У лютому–квітні 1989 р. відбувалися засідання «круглого столу» політичних сил Польщі, в яких взяли участь представники правлячої коаліції (у т.ч. Польська об’єднана робітнича партія — ПОРП), профспілки «Солідарність», Загальнонаціонального об’єднання профспілок і Римо-католицької церкви.

У результаті переговорів був досягнутий компроміс між різними політичними силами стосовно стратегічного напряму розвитку країни та вирішене питання про проведення виборів.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі