Чи потрібен Запоріжжю мостовий референдум?

Поділитися
Питання будівництва в Запоріжжі мостового переходу через Дніпро, на додачу до двох наявних (гребл...

Питання будівництва в Запоріжжі мостового переходу через Дніпро, на додачу до двох наявних (гребля Дніпрогесу і міст Преображенського), набуло актуальності ще в роки так званого розвиненого соціалізму, коли розпочалася інтенсивна забудова правобережної території. Нині її населення становить приблизно 300 тисяч чоловік. Проте перманентні спроби влади розв’язати проблему не були підтримані центром. І лише наприкінці 80-х років минулого століття на суд громадськості винесли проект будівництва нової транспортної магістралі, яку планувалося прокласти через острів Хортиця. Проте, оскільки історики й екологи зустріли цю ідею в багнети, про неї забули. Багато хто вирішив, що назавжди. Але, як виявилося, — на певний час.

2002 року з подачі тодішніх голови обладміністрації Карташова та міського голови Олександра Поляка ідею запорізького містобудування реанімували. Говорячи про необхідність будівництва, Є.Карташов підкреслював, що «принципова позиція обласної й міської влади, як і 99 відсотків запоріжців, залишається незмінною — мости необхідно будувати».

Наскільки це висловлювання відповідає дійсності, можна судити з даних телефонного опитування запоріжців, проведеного на замовлення «ДТ» соціологічною службою Центру Разумкова з 4 по 7 липня ц.р. Методом випадкової вибірки було опитано 816 городян, які відбивають соціально-демографічну структуру Запоріжжя за статтю й віком.

На запитання «Як ви вважаєте, для розв’язання проблеми транспортного сполучення між двома частинами міста і транзитного вантажопотоку необхідно будувати новий міст через Дніпро чи достатньо реконструкції діючих мостів?» 90,1 відсотка респондентів відповіли: «Необхідно будувати новий міст». Противників спорудження було небагато: 6,6 відсотка переконані в тому, що «достатньо реконструкції діючих мостів». І лише 0,7 відсотка вважають: «Достатньо пропускної здатності діючих мостів навіть без їх реконструкції». У 2,6 відсотка респондентів, як виявилося, конкретної думки з цього приводу немає.

Така чітко виражена громадська думка цілком передбачувана, коли врахувати, що проблема транспортного сполучення двох частин міста справді гостра й наболіла. Проте для її розв’язання необхідні кошти. Причому чималі. За попередніми оцінками місцевої влади, найдешевший варіант будівництва тягнув на близько 1,4 млрд. грн. Потім кошторис збільшився майже на 400 млн. А в жовтні торік, відповідно до затвердженого Кабміном нового титулу будівництва мостових переходів через Дніпро, вартість реалізації проекту вже перевищила 1,9 млрд. грн.

Зрозуміло, для місцевого бюджету така сума просто астрономічна. І, судячи з результатів опитування разумковців, більшість запоріжців це чудово розуміє. Відповідаючи на запитання «Як, на вашу думку, має фінансуватися будівництво нового моста?», 68,2 відсотка респондентів зійшлися на думці, що «на кошти державного бюджету». Приблизно порівну (5,7 і 5,2 відсотка) розділилися відповіді тих, хто вважає, що будівництво має вестися «на кошти міського бюджету» або «на кошти приватних інвесторів». Інші джерела фінансування маряться 17 відсоткам опитаних, 3,9 відсотка — вагалися з відповіддю.

Схильністю більшості респондентів вважати, що мостовий перехід у Запоріжжі повинна спорудити держава, пояснюється й відповідь на запитання «Користування новим мостовим переходом має бути платним чи безплатним?». За платне користування висловилися 21,1 відсотка городян, за безплатне — 72,5. Однозначно відповісти не змогли
6,4 відсотка.

Торік запорізька влада прийняла остаточне рішення на користь будівництва мостів. Восени на лівому березі Дніпра розпочалося закладання бетону під першу із семи опор вантового моста завдовжки 660 м, що має стати частиною транспортної магістралі завдовжки 9,1 км. Відповідно до проекту, вона повинна з’єднати правий і лівий береги через острів Хортицю. Але, паралельно з початком будівництва, новий імпульс отримала давня дискусія між прибічниками і противниками прокладання транспортної магістралі через Хортицю, яка має статус національного заповідника. Рівень її гостроти цілком наочно засвідчують дані опитування.

«Як ви вважаєте, який варіант будівництва моста найприйнятніший для міста?». За те, щоб транспортна магістраль проходила через острів Хортицю, висловилася більшість — 53,5 відсотка опитаних. До думки, що міст потрібно будувати «вище греблі Дніпрогесу на місці колишнього Кічкаського моста», схиляються 14,1 відсотка респондентів. «Нижче острова Хортиця» — 15,6 відсотка. А майже кожен п’ятий (16,8 відсотка учасників опитування) не має на це запитання чіткої відповіді.

При цьому думка міського керівництва залишається незмінною. «Так, нам потрібен об’їзний міст. Дай Боже, аби через 70 років його почали будувати. А тепер треба споруджувати саме цей міст», — вважає міський голова Запоріжжя Є.Карташов, зізнаючись при цьому, що ідея будівництва наштовхується на потужний опір: «На жаль, певні кола так званих захисників Хортиці, використовуючи національну ідею, займаються політичною спекуляцією. Адже витрати на будівництво моста в обхід острова збільшать кошторис утричі».

Про те, наскільки така різка заява насправді відповідає громадській думці Запоріжжя, значною мірою можна судити з відповіді на запитання «Як ви вважаєте, хто повинен бути «господарем» на Хортиці?» Із запропонованих варіантів відповідей думки респондентів розділилися так. «Міністерство культури, якому підпорядковується адміністрація заповідника», — 23,9 відсотка. «Міська громада в особі Запорізької міськради» — 41,8 відсотка. «Козацькі організації» — 16 відсотків. Когось іншого в ролі господаря острова бачать 5,6 відсотка респондентів, а 12,7 відсотка їх вагалися з відповіддю.

Більш однозначними виявилися й відповіді на запитання «Президент України Віктор Ющенко виступив проти вже розпочатого будівництва нового моста через Дніпро, який має пролягти через Національний заповідник «Хортиця». Чи підтримуєте ви таку позицію Президента?» Солідарність із думкою гаранта Конституції виявили тільки 25,8 відсотка респондентів. А більшість їх — 62,4 відсотка — висловили незгоду з такою позицією. Вагалися з відповіддю — 11,8 відсотка.

Чим закінчиться мостобудівна епопея в Запоріжжі, передбачити важко. Однак безсумнівно, що з кожним днем ситуація набуває дедалі чіткіших ознак глухого кута. З одного боку, у будівництво вже вкладено мільйони коштів. З іншого — група противників його продовження на знак протесту оголосила сухе голодування. Чия позиція візьме гору — невідомо. Президент, що має свою чітку позицію, створив робочу групу під керівництвом І.Васюника — заступника держсекретаря — з метою знайти правильний вихід із ситуації. Можливо, остаточну крапку в цій історії все-таки має поставити запорізька громадськість? Принаймні, судячи з результатів опитування, такий варіант розв’язання проблеми цілком прийнятний. На запитання «Чи вважаєте ви доцільним проведення міського референдуму про місце будівництва нового моста?» 64,7 відсотка респондентів відповіли ствердно, 30,7 — негативно. Вагалися з відповіддю 4,6 відсотка учасників соцопитування.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі