У боротьбі з корупцією Україна балансує між американськими стандартами й місцевими реаліями

Поділитися
У боротьбі з корупцією Україна балансує між американськими стандартами й місцевими реаліями
Боротьба з корупцією є одним із ключових напрямів для програм міжнародного фінансування, яке Україна одержує із США, ЄС і Канади. От тільки навіть дуже ретельний контроль витрачання виділених коштів не гарантує досягнення запланованих цілей проекту.

Боротьба з корупцією є одним із ключових напрямів для програм міжнародного фінансування, яке Україна одержує із США, ЄС і Канади. Кошти надходять на конкретні проекти з реформування законодавства, підвищення прозорості державної діяльності, створення антикорупційних інституцій. Багато які з них реалізовуються за програмами безоплатної міжнародної технічної допомоги (МТП).

Перші такі програми стартували в Україні в середині 90-х років минулого століття, і за цей час, за оцінками експертів, на них було виділено понад 500 млн дол. Основними спонсорами боротьби з корупцією виступають державні агентства США - Держдеп, Агентство з міжнародного розвитку (USAID) і Корпорація "Виклики тисячоліття" (Millennium Challenge Corporation, MCC). Одним з успішних прикладів МТП стала програма Threshold, завдяки якій в Україні з'явилася система зовнішнього незалежного оцінювання, покликана знизити корупцію при вступі до ВНЗ. На її впровадження USAID протягом 2006–2009 рр. виділило 45 млн дол.

Сьогодні флагманом міжнародної підтримки боротьби з корупцією в Україні є програма TAPAS - "Прозорість і підзвітність у державному адмініструванні та послугах". Цей проект триватиме з 2016-го по 2021 р. Його основними донорами є все ті ж самі USAID і UK aid (Департамент міжнародного розвитку Великобританії). За п'ять років на боротьбу з корупцією при наданні держпослуг Україна одержить 19 млн дол.

Сама програма TAPAS не така відома, як один з її основних напрямів - переведення держзакупівель по всій країні в електронну форму. Для цього на регулярній основі проводяться тренінги, що готують держслужбовців до використання при держзакупівлях автоматизованих процедур. Іншим інструментом є підтримка платформи електронних державних закупівель ProZorro, яка стала обов'язковою до застосування для всіх державних замовників при закупівлях товарів від 200 тис. грн і послуг від 1,5 млн грн. До слова, у США, що фінансують переведення держзакупівель у Мережу, система онлайн-тендерів використовується на всі закупівлі понад 150 тис. дол. А закупівлі починаючи з 3,5 тис. дол. уже потребують дотримання скрупульозної процедури відбору постачальника.

Наступним кроком міжнародної технічної допомоги Україні в боротьбі з корупцією стане проект підтримки соціальних інститутів, які лідирують у цій сфері. На сприяння державним і недержавним інститутам, що продемонстрували свою прихильність боротьбі з корупцією, іноземні донори попередньо виділяють 20 млн дол. Зараз відбувається відбір виконавця цього проекту.

І тут дуже важливо не помилитися з вибором. Оскільки програми американської міжнародної допомоги передбачають повернення всієї суми, витраченої в нецільовий спосіб, у разі виявлення нецільового використання коштів. Під це визначення в Америці підпадають деякі необхідні, на наш погляд, витрати. Наприклад, табу є придбання будь-якого алкоголю. І зовсім неважливо, з якою метою він купувався - нехай навіть для святкування успішних результатів проекту. Сюди ж належать будь-які подарунки та всі витрати, які можна класифікувати як витрачання коштів в особистих цілях. Навіть коробка цукерок за два долари підрядникові, з яким проект працює, або хімчистка костюма керівника перед важливою зустріччю є порушенням. Особливу увагу приділяють можливим конфліктам інтересів при закупівлях. Будь-яке особисте знайомство замовника з підрядником, навіть якщо воно принесло знижку, вважається неприйнятним.

Механізм відбору сам по собі є ефективним інструментом контролю. Виконавці проектів американської техдопомоги, що одержують понад 750 тис. дол., мають щороку проходити аудит за стандартами США. Тому проекти найчастіше дістаються саме американським і міжнародним некомерційним організаціям, а не місцевим НУО або держорганам країни-реципієнта.

От тільки навіть дуже ретельний контроль витрачання виділених коштів не гарантує досягнення запланованих цілей проекту. Для тих же електронних закупівель можна придбати необхідне програмне забезпечення, вибравши найкращу систему за найбільш чесною ціною. Але де гарантія, що держслужбовці зможуть і будуть її використовувати? У рамках проекту для чиновників можна організувати тренінги без алкоголю й надмірностей. Але чи означає це, що всі держслужбовці прийдуть на тренінг і будуть його слухати?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі