ЯКЩО СУД НЕПРАВИЙ — ОТЖЕ, ВІН «ЛІВИЙ»

Поділитися
Відтоді як Вищий арбітражний суд України став Вищим господарським судом, із ним щось трапилося. Н...

Відтоді як Вищий арбітражний суд України став Вищим господарським судом, із ним щось трапилося. Ні, серйозного, звісно, нічого не сталося — просто замість захисту платників податків старший арбітраж (котрий уже ніби й не арбітраж) почав їх чомусь ретельно «підставляти». Принаймні складається саме таке дивне враження.

А щоб не бути зовсім голослівними, подивимося, що накоїв у нас ВАС, перейменований у ВГС, за будь-які (навмання узяті) два дні — скажімо, за 25 і 26 липня. Ну коли ж іще обговорити все, що наробили влітку, як не восени?

I. 25 липня

Отже, у перший із цих випадково взятих днів пленум ВГС ухвалив постанову, гідну ввійти в арбітражно-господарську історію найчорнішою її сторінкою. А починається чорне там, де бере початок великий і багатопідпунктний пункт 7 ухвали від 25 липня.

СП

Підпунктом 7.1 липневий (2002 р.) пленум ВГС у черговий раз підтвердив курс Української держави на припинення іноземних інвестицій у вітчизняну економіку. Пленум зазначив: якщо колишні судові рішення чомусь ігнорували виданий після них (!) закон, то вони можуть бути переглянуті... за нововідкритими обставинами!

Історія така. Коли держава, досхочу наївшись інвестицій (особливо — якщо хто пам’ятає — «кваліфікаційних»), раптово і різко вирішила скасувати всі свої гарантії, пов’язані з неоподаткуванням створених СП, деякі нахабні інвестори насмілилися відсудити собі ці гарантії назад. Законодавець, звісно, відповів цим нахабам гідно — уніс ще восени 99-го такі поправки в декрет «Про акцизний збір», що ті, хто відсудив, опинилися в ще гіршому становищі, аніж звичайні платники: їх зробили «податковими агентами» із набагато мерзенно-гидотнішим статусом, аніж у нормальних.

Однак державний натяк зрозуміли не всі. Для тих, хто не вгамувався, і було у лютому 2000-го прийнято спецзакон (№ 1457-III) щодо недискримінації вітчизняних виробників пільгами для СП. Закон цей заднім числом (!) скасував не лише пільги, а й ті документи, із яких вони прийшли.

Виникла лише одна заковика: як виконати вимоги поправки, що увійшла до тексту цього закону в грудні 2001 року і зобов’язувала не виконувати колишні судові рішення в тій їхній частині, котра стала суперечити закону? Як бачимо, ВГС із заковикою впорався чудово — вказавши, що ухвали судів можуть бути просто-напросто переглянуті з тих самих «нововідкритих обставин», якими, вочевидь, вважає Закон, котрий заднім числом усе поміняв.

Можна було, між іншим, так і написати: «за нововідкритим законом». Тільки не треба потім ремствувати, що Україна перебуває у світовому рейтинг-листі інвестиційної привабливості десь у середині восьмого десятку, поступаючись за обсягом інвестицій навіть В’єтнаму, причому в кілька разів. Та й ті інвестори, котрі чомусь залишилися, — настільки ж дивні, як і їхні інвестиції. Зате — ніякої дискримінації вітчизняних...

Суперечне

Підпункт 7.3 ухвали пленуму присвячено «суперечним угодам», тобто таким, що — за термінологією статті 49 чинного (!) Цивільного кодексу України — укладено «із метою, явно суперечною інтересам соціалістичної (!) держави і суспільства». Зверніть увагу: у ЦК не сказано, що ця держава — Україна. Виходить, коли деяка угода суперечить інтересам хоч би якої соціалістичної держави, наприклад Північної Кореї, то вона може бути визнана недійсною — із стягненням у бюджет усього по ній отриманого — за статтею 49 ЦК (поміняти яку, як і самий ЦК, депутатам за 10 років не було часу). Отже, будь-яка «несоціалістична» (тобто підприємницька) угода може виявитися «суперечною».

Як же високий суд обходить цей делікатний момент? І знову ж — простіше від простого: викидає при розлапкованому цитуванні слово «соціалістичної» — і все гаразд! А далі — за текстом, у якому ВГС уже від себе додає, що мова, виявляється, йде про існуючий суспільний лад. Одне з двох: або існуючий у нас зараз лад — соціалістичний (а все інше нам просто здається), або ВГС трошки витлумачив ЦК (щоб не сказати інакше), розуміючи, що депутати до нього (Кодексу, а не ВГС) доберуться ще не швидко.

Воно, безумовно, чудово і прекрасно, ось тільки чому б державі не ініціювати все ж поправки до самого Кодексу? Адже коли визнати, що, підправивши його самостійно, ВГС вчинив добре і законно, то як ми зможемо тоді заперечувати проти інших ВГСівських тлумачень — настільки ж «законних», але при цьому ще й поганих?

Чи не привчає нас ВГС просто не звертати на законодавство уваги? Але як далеко ми в такому разі зайдемо, якщо дурні закони-кодекси не змінювати станемо, а ігнорувати?!

Адмінарешт

По приклади ж іронічного ставлення ВГС до законності далеко ходити не треба. Нещодавно «на підставі законодавства» він відзначав неможливість розгляду справ про продовження строку адмінарешту активів платників податків (не плутати з арештом самих платників!). Та ось у рішеннях липневого (2002 р.) пленуму зазначається — це ми вже про підпункт 7.4, — що розглядати ці справи (відповідно до того ж законодавства!) госпсуди, виявляється, усе ж можуть! Але — аби при цьому суд встиг укластися у 48 годин.

Ось вже й вирішення кревної — для платника! — справи залежить не від її суті, а від того, чи (не) встигне суддя за 48 годин... Чи не пов’язано це (випадково) із проблемами недостатнього фінансування суддівського корпуса — у сенсі переведення судів на такий легесенький госпрозрахунок?

Ні, не хочеться припускати поганого. Певне, просто між листом і пленумом у ВГС помінявся погляд на законодавство. І, зрозуміло, не лише з цього питання.

Непрямі методи

Підпункт 7.5 тієї ж постанови наказує нижчестоящим судам керуватися непрямими методами оподаткування (тобто такими, що використовують все, окрім податкової звітності), коли платник не подає суду доказів, що підтверджують звітність.

А ось закон «Про порядок погашення...» (відомий ще як № 2181), усвідомлюючи рекетирсько-варварський характер запроваджених ним же — як виняток — непрямих методів, наказує в підпунктах 4.2.3 і 19.3.6 вимагати на етапі судового розгляду доказів не від платника податків, а саме від податківців, які застосували непрямі методи.

При прочитанні ж «7.5» від ВГС складається враження, що непрямими методами мають керуватися не податківці, зобов’язані доводити в суді слушність застосування цих методів, а безпосередньо самі судді! Виходить, ВГС непрямо (а то й прямо!) провокує «непряме» беззаконня?!

Конфлікт інтересів

Втім, у підпункті 7.6 ВГС «здав» платників ще крутіше. Він прямо написав, що правило про «конфлікт інтересів» (п/п. 4.4.1 того ж закону № 2181), відповідно до котрого за будь-яких протиріч у нормативних актах платник — подібно покупцю — завжди правий, господарськими судами застосовуватися не повинен! Мовляв, це правило — лише для податківців, а не для суддів! Разюче, але постанова, у якій така протизаконна ахінея міститься, називається «Про заходи щодо забезпечення однакового і правильного застосування законодавства про податки». І що ж буде однаковим, якщо податківці мусять захищати платників, а суди — податківців? Чи просто усі захищатимуть один одного? А навіщо тоді ходити позиватися?

Закон же справді однаковий і для податкових органів, і для судових, не розуміючи судову однаковість як щось окреме від однаковості податкової. А тому він говорить про застосування правила «конфлікту інтересів» при будь-якому апеляційному узгодженні — тобто як при адміністративному оскарженні (податківцям на податківців), так і при судовому. Але закон говорить одне, а ВГС пише зовсім інше, кидаючи платників напризволяще.

І де ж тоді шукати правду? А вже така дика позиція ВГС гірше від усіх незаконних наказів і листів ДПАУ, разом узятих! Бо робота ДПАУ — грубо кажучи, «дерти», а робота судів — об’єктивно захищати від несправедливості. А якщо ДПАУ свою роботу виконує і навіть перевиконує, суди ж від захисту ухиляються, то чого тоді очікувати в системі взаємин «держава — платники»?!

Нещасні курсові

На цьому тлі вже не дивно, що в підпункті 7.8 усе тієї ж страшної постанови пленум відійшов від старої позиції ВГС з відбивання курсових різниць, що набігли на заборгованості, які не потрапили в податковий облік (наприклад, за кредитами). Тепер ВГС, як і ДПАУ, вважає, що таким курсовим різницям вже нема місця у витратах, які зменшують податок із прибутку.

Добре, що перш ніж поміняти свою позицію (яка, до речі, висловлювалася протягом двох років!), ВГС устиг переконати в слушності свого старого (правильного) підходу Конституційний суд. Тож чергова крапка, яку у цій справі поставив ВГС, дасть Бог, не остання.

І не треба запитувати, а «із коли» діє «новий порядок». Адже ВГС не нову норму вводить, а роз’ясняє стару! Отже, усе воно і раніше так було, просто ми про це не знали. Як, утім, і ВГС.

Кримінал

Ну а про те, що господарські суди припиняють провадження, коли податкові міліціонери встигли порушити кримінальну справу, ми знаємо вже давно. ВГС у підпункті 7.9 лише у черговий раз це підтвердив. Отож, якщо міліція поквапиться, то ніякий госпарбітраж нам уже не допоможе: він чекатиме, чим закінчиться розгляд карний.

А платники, дурненькі, сподіваються, що спочатку їхню правоту доведе господарський суд, і тоді, мовляв, карний розгляд стане безглуздим. На великий жаль, ВГС розсудив навпаки: рятувати платників при відкритій кримінальній справі він не збирається, «здаючи» всіх на милість Кримінального кодексу й тих, хто з ним пов’язаний. І вже від Кримінального кодексу відбитися (заперечуючи слідчому) буде набагато складніше, аніж доводити очевидне «господарникам».

Такий ось у головного перейменованого арбітражу вийшов документик від 25 липня. Прямо скажемо — ...

Ні, прямо не скажемо. Навіщо? Краще перейдемо до другого з довільно обраних днів — до 26 липня.

II. 26 липня

Цей день видався у ВГС так собі. Усього лише одна маленька провокація (вільна або мимовільна — питання окреме), та й то — не нова, а стара, і до того ж не вперше повторена.

$ та ін.

Із завзяттям, гідним кращого застосування, ВГС не помічає постанови Кабміну від 18.12.98 р. № 1998, котра запам’ятовується дуже просто: номер і рік — збігаються!

У цій постанові уряд заборонив використовувати у внутрішньоукраїнських розрахунках негривневі ціни. Мовляв, «$» — немає такої літери! А ВГС каже — є! Бо заборони він не помітив і нічого про неї не знає. От ВГС і пише, що законодавством така заборона не встановлена. Але ж кабмінівські постанови — хоч і не закони, але в законодавство усе ж входять! Тож плювати на них держоргану не годиться. Чесніше вже було б сказати, що законодавство в нас велике і чого в ньому немає, а що є — ВГС просто не пам’ятає.

Так ні, знову — листом від 26 липня № 01-8/870 (п. 1) — суд підштовхує народ до порушень, щоб потім було за що штрафувати!

Між іншим, Держінспекція з контролю за цінами на запити відповідає в тому ключі, що оштрафує за повною програмою, хоч би які листи ВГС показували ціновим інспекторам. Постанова ж Кабміну ніким не скасовувалася!

Найцікавіше, що у разі чого підтримають інспекцію і господарські суди: навряд чи хтось із них наважиться прийняти рішення, що урядова постанова не діє, оскільки ВГС про неї не знає!

До речі, якщо комусь цікаво, а що, власне, за «повна програма» загрожує тим, хто послухається «доброго» ВГС, нагадаємо: за статтею 14 закону «Про ціни і ціноутворення» весь необгрунтовано отриманий виторг вилучається в бюджет, причому з дворазовим (!) штрафом. У результаті, таким чином, при вилученні відбувається множення на 3. Що ж саме буде множитися — усе, що отримано в «екв. у.о.», чи тільки «курсова різниця» (останнє, зрозуміло, законніше) — це вже як на кого подивляться...

А ось чи спеціально ВГС усіх «підставляє» — питання, звісно, цікаве. Може, й не спеціально.

А що, це набагато краще?

Резюме

Між іншим, у голову лізуть недобрі думки. Дивіться самі. Спочатку держава обіцяє: шалені пільги іноземним інвесторам; торжество законності; нерозгляд справ про продовження адмінарешту активів; презумпцію невинуватості платника при використанні непрямих методів; винесення при законодавчих протиріччях найсприятливіших для платників рішень; включення у витрати будь-яких курсових різниць із відповідним зменшенням податку з прибутку; захист у госпсудах від несправедливості; відсутність покарання — усупереч волі Кабміну — за ВКВшні ціни.

Природно, підприємці цьому всьому вірять і — кличуть іноземних співзасновників; сподіваються на правову державу; не остерігаються продовження адмінарешту активів; відмовляються визнавати опосередковані донарахування; впевнені у своїй правоті, попри протиріччя одне одному (і самим собі!) нормативних актів; включають у витрати курсові різниці, зменшуючи оподатковуваний прибуток; покладаються на захист у господарському суді; спокійно виставляють, анітрохи не вагаючись, ціни в у.о.

А вже тільки потім держава роз’яснює, що її, виявляється, не так зрозуміли і насправді вона мала на увазі, що: вічні пільги — дуже короткострокові; законність застосовується іноді так, як коли б була протилежною; адмінарешти активів можуть подовжуватися госпсудами; гарантії, пов’язані з захистом прав при опосередкованих донарахуваннях, дуже умовні; правило про «конфлікт інтересів» судами взагалі не застосовується; курсові різниці відносяться на витрати далеко не завжди; госпсуди пасують перед судами «нормальними»; ціни в у.о. таки заборонені і ведуть до триразового вилучення (причому не цінника, а «неправильного» виторгу).

Воно, може, якоюсь мірою пояснюється тим, що обіцяли інколи не ті гілки влади, які згодом ці обіцянки «роз’ясняли». Та якщо свідомої провокації й не було, то все одно: як, скажіть, вести бізнес у країні, де держава не може розібратися з усіма своїми гілками?!

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі