Віталій Шевчук: Я просто роблю те, що мені цікаво - Інтерв'ю - dt.ua

Віталій Шевчук: "Я просто роблю те, що мені цікаво"

29 березня, 16:26 Роздрукувати Випуск №12, 30 березня-5 квітня

Як учитель фізики створив науково-популярний канал.

© rivne1.tv

Відео YouTube-каналу "Цікава наука" здобуває дедалі більше прихильників. 

Школярі і тати з мамами, міністри і вчителі поширюють короткі дотепні ролики, що просто й яскраво пояснюють складні наукові теми. У серпні 2016 року канал мав лише трьох підписників, а на сьогодні — вже тридцять три з половиною тисячі прихильників, і ще сорок сім тисяч — на Facebook-сторінці. 

Про секрети успіху і про те, як усе це починалося, DT.UA розпитало натхненника і засновника "Цікавої науки" — вчителя фізики й астрономії з Рівного Віталія Шевчука.

— Віталію, як виникла ідея "Цікавої науки"? Учителі часто скаржаться, що навіть на власну сім'ю немає часу, а тут такий масштабний проект. 

— Ідея проекту народилася просто на уроці, коли вже вкотре переглядав із дітьми відео, яке стосувалося теми уроку. Зазвичай мені доводилося використовувати ролики російською або англійською. Як учитель фізики, англійську знав не дуже добре, але іншого виходу не бачив, бо, на жаль, українською мовою практично нічого не було. Ну хіба що документальні фільми, але вони тривають годину, а ми не можемо весь урок тільки фільм дивитися, це ж не кінотеатр. Потрібне щось коротеньке й якісне, щоб мати час обговорити і пояснити матеріал. Так виникла ідея створити в YouTube канал для науково-популярних відео "Цікава наука". Я запитав про це в дітей прямо на уроці, і вони підтримали. Був кінець навчального року, і на канікулах я майже не згадував про ідею. А в серпні, незадовго до 1 вересня, згадав. Поділився планами з колегами, але ніхто не зацікавився, тож і підтримки не знайшов.

— Тому що це важко?

— Якщо говорити про вчителів, то вони всі різні: хтось товаришує з технікою, а хтось узагалі її не використовує. Більшість просто байдужа, адже вчитель — це одна з небагатьох професій, яка попри дуже низьку зарплатню є стабільною. Потрібно мати бажання, час, внутрішню мотивацію. 

— У вас є і час, і мотивація і бажання? 

— Так. Але я не робив і не роблю "Цікаву науку" для школи чи для якогось конкретного предмета, і взагалі почав із того, що перекладав відеоролики з біології. Просто я роблю те, що мені цікаво, хочу створити базу науково-популярних роликів.

Теми обираю сам, а ще їх підказують глядачі. Я завжди йду назустріч, коли це щось цікаве. Наші ролики — це звичайна популяризація науки, суто освітньої мети в мене не було і немає. Звісно, популяризація науки — це якоюсь мірою теж освіта, але вона неформальна, невимушена і часто не пов'язана зі шкільним курсом. 

— Зазвичай популяризацією науки найбільше опікуються самі науковці. Ви науковець? 

— Ні. Спочатку я працював у школі, потім пішов викладати в університет (читав лекції майбутнім учителям фізики і хімії). Потім повернувся до школи. Закінчив аспірантуру, але дисертації не захищав, бо зрозумів, що мені це не потрібно.

— Більшість відео на каналі "Цікава наука" — це переклад англомовних роликів. З яких ресурсів ви їх берете? 

— На каналі "Цікава наука" приблизно 250 роликів. Самі ми зробили чотири відео, а інші не є нашим продуктом, їх просто перекладено й озвучено українською. Найбільше роликів беремо з потужного освітнього ресурсу ТЕd-Ed. Команда цього ресурсу робить короткі відео тривалістю від трьох до семи хвилин на різні теми.

Щоправда, головна проблема для нас — це авторські права. YouTube працює за американськими законами, а не за українськими, не можна перезаливати чуже відео, навіть з іншим озвученням. Але YouTube іде назустріч авторам каналів, якщо виконано всі умови добросовісного використання, тобто є всі посилання — на авторів та інші; публікацію зроблено з освітньою метою; відсутня монетизація (через розміщення будь-якої реклами). Останнє — найважливіше, адже якщо хоча б одному відео я зроблю навіть мінімальну рекламу, то канал можуть закрити з видаленням усіх відео. Тому "Цікава наука" відкидає всі пропозиції реклами, навіть із чималими коштами.

— А де берете їх на ваш проект? 

— Я зробив сторінку "Цікавої науки" на американському ресурсі patreon.com. Там реєструються творчі проекти, і всі охочі підтримують їх. Наш канал має від доброчинців регулярну підтримку. 

Дуже приємно, коли навколо каналу гуртуються люди, яким не байдуже. Це, напевно, найдорожче. Нас об'єднує не просто канал, не просто контент, а сам процес роботи і спільнота, що сформувалася.

— Хто вам робить переклад з англійської? 

— Починав я сам. Я не фахівець з англійської і не філолог, тому на початку користувався допомогою інших людей. Та зрештою зрозумів, що мені простіше самостійно перекладати й редагувати тексти. Наукова точність для мене важливіша, ніж милозвучність. Жодних додавань чи вилучень, які могли би спотворити зміст.

— Ваші ролики показують на конференціях, на уроках у школі, на Facebook. Нещодавно ролик про імунітет поширювала на своїй сторінці в.о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун. У вас широкий спектр тем із природничих наук. А гуманітарні?

— Так, у нас майже всі відео природничого спрямування. Роликів гуманітарного спрямування, як-от з філософії, історії чи психології, практично немає.

виталий шевчук
rivne1.tv

— Ви в тренді. Нині якраз приділяється посилена увага природничій освіті, яка вже давно в кризі. Для всіх випускників запровадять обов'язкове ЗНО з математики. Спеціальностям, пов'язаним із природничими науками, надаватиметься особлива підтримка. 

— Коли в 2004 році я закінчив університет, нас, фізиків, випустили, здається, вісімдесят осіб. Цього року в цьому ж університеті — близько десяти. Декларовані заходи щодо підвищення престижності природничо-математичної освіти втілюються не лише зі значним запізненням, а й занадто повільно. Як на мене, краще впроваджувати рішучі зміни, навіть якщо вони призведуть до тимчасового погіршення, але це буде серйозний крок. Фізика і хімія справді в занепаді, але ще є можливість усе виправити.

— Я знаю, що ви читаєте відгуки про ролики "Цікавої науки" на вашому каналі й сторінці у Facebook. За що вас найбільше хвалять глядачі?

— Зараз я рідко читаю коментарі, нечасто відповідаю на них. Але запам'ятався один. Глядачка написала, що її діти на вихідних цілими днями дивляться ролики на "Цікавій науці", а зазвичай їх важко зацікавити навчанням. Відео діти знайшли самі, їх ніхто не примушував дивитися, просто їм було дуже цікаво.

— Кажуть, що "Цікава наука" ламає стереотипи. Ви із цим згодні?

— Так. Я думаю, найголовніший стереотип, що його зруйнував наш канал, стосується українського YouTube — мовляв, у нього немає перспектив, він не розвивається, ні на що не здатний, це найсумніший YouTube у світі (із цього приводу поширювали безліч мемів). Навіть мої учні переконували мене робити канал російською, бо так буде більше переглядів. Але я сказав: "Ні, це принципово, ми робимо всі відео тільки українською".

Чудово, що нині з'явилося досить багато хороших проектів, які стосуються популяризації науки й освіти. Серед них — команда NEED, яка робить короткі анімовані відео хорошої якості; науково-популярний журнал "Куншт", теж надзвичайно якісний і цікавий. А ще — канал "Клятий раціоналіст", у чиїх роликах розвінчують міфи про науку, та багато інших науково-популярних проектів, які варті уваги: "Довколаботаніка", "Мікробія", "Наукові пікніки", "Дні науки" тощо. Також є чимало науковців, які в різний спосіб популяризують науку, і роблять вони це справді круто.

Тобто український YouTube поступово розвивається. І мені буде приємно, коли через десять років хтось казатиме, що вигадав і зробив щось класне своє після того, як подивився "Цікаву науку". 

Мені здається, що вдається зламати ще один стереотип — про те, що хороша онлайн-освіта має бути російською. Ви, можливо, чули про одеського вчителя фізики Павла Віктора, який знімає свої уроки, і ці відео набирають багато переглядів. Але ми орієнтуємося виключно на українськомовного глядача.

Я знаю, що багато хто намагався відкрити науково-популярний українськомовний канал у YouTube, але результати були дуже сумні — кілька тисяч підписників за багато років. Як на мене, річ тут не в мові, а в якості.

— Напевно, ви зламали й стереотип про те, що наука — це нудні тексти в підручниках. Ви довели, що це може бути захопливо. Що наукою можна цікавитися не для ЗНО чи контрольної, не для мами чи тата, а для себе. 

Так. Але я не сказав би, що підручники нудні. Це не так. Та для зацікавлення широкої аудиторії формат коротких відео підходить якнайкраще.

— Чому ви дозволяєте, щоб ваші відеоролики використовували в будь-якому вигляді, навіть без посилання на ваш канал у YouTube? 

— Ви знаєте, я не сприймаю це як щось своє. Знання мають належати всім. Наприклад, ми не ставимо свого копірайту на звукову доріжку чи на субтитри. Кожен, хто хоче, може користуватися, але обов'язково дотримуватися всіх вимог щодо власників авторських прав.

— Які плани на майбутнє, як розвиватиметься канал?

— Загалом мрія — покінчити з перекладами і перейти на власне виробництво. А для цього потрібна команда. Мені допомагають різні люди, спілкуємося телефоном або в соцмережах. Але тут, у Рівному, я сам-один. Наче й устигаю все робити, але потребую однодумців, які критикуватимуть, підштовхуватимуть, і не по телефону, не в коментарях, а просто тут, на місці. Не вистачає команди, не віртуальної, а реальної, живої. 

Бажаю кожному, хто наважиться почати популяризувати науку і зробити власний внесок у розвиток української освіти, стати професіоналом цієї нелегкої, але вкрай потрібної справи.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №15, 20 квітня-25 квітня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво