Бйорн Гельдхоф: Молоді художники шукають ідентичність - Інтерв'ю - dt.ua

Бйорн Гельдхоф: "Молоді художники шукають ідентичність"

8 лютого, 15:42 Роздрукувати Випуск №5, 9 лютого-15 лютого

У PinchukArtCentre розгорнуто виставку номінантів на здобуття Премії Future Generation Art Prize 2019.

© Сергій Ільїн / Pinchuk Atr Center

В експозиції представлено нові або недавно створені роботи 21 молодого художника з 17 країн світу. Цьогоріч премія відзначає ювілей — десятиліття від дня заснування. Адже першу міжнародну премію Фонд Віктора Пінчука започаткував ще у 2009 році. Теперішня виставка триватиме до 7 квітня.

В інтерв'ю DT.UA Бйорн Гельдхоф — арт-директор PinchukArtCentre і куратор виставки номінантів — розповів про особливості преміального забігу та загальні тенденції, тренди, які несуть саме ці молоді художники.

Бйорн Гельдхоф
Олександр Пілюгін / Pinchuk Art Center
Бйорн Гельдхоф

— Цьогоріч премія Future Generation Art Prize 2019 відзначає десятиріччя. Чим це десятиріччя знакове — як для вашої фундації, так і для художників, котрі стали переможцями премії?

— Від самого початку ідея Віктора Пінчука започаткувати Future Generations Art Prize була, в певному сенсі, революційною. Аналогічних премій не існувало. Цей конкурс абсолютно демократичний — тобто відкритий для всіх. Будь-хто у світі може подати заявку на участь, і це абсолютно безкоштовно. Наша премія дала можливість тисячам художників показати свої роботи по-справжньому потужному журі та відбірковій комісії. 

Крім того, ця премія багатьом відкрила, як саме працює світ мистецтва. Скажу, що для самих художників це був унікальний досвід. Перш за все, премія створила для них спільноту Future Generations Art Prize, до якої входять понад сто художників. 

Переможці ж, крім премії, отримували й очевидний поштовх для своєї кар'єри: ця премія приносила їм популярність, вони починали більше виставлятися. Адже ми експонуємо цих художників не лише в Києві, і промо вони здобувають не лише завдяки головній премії. Світ дізнається про них і завдяки виставці Future Generations Art Prize, представленій у Венеції. Це є додатковою премією для всіх художників-номінантів, яких, нагадаю, двадцять один. 

— Хто з переможців наразі найактивніше себе позиціює в сучасному арт-світі? 

— На мою думку, сказати, хто найактивніший, неможливо. Я гадаю, що всі художники або принаймні більшість їх просто продовжують бути активними. І ми можемо бачити, що принаймні 80% художників зі списку домінантів відбулися. І відбулися по-справжньому. Навіть якщо ще до участі в цьому конкурсі вони не могли такого самі про себе сказати . Отже, ця премія допомогла їм або розвинути, або розпочати власну кар'єру на міжнародному рівні.

— Виставка презентує 21 номінанта на здобуття премії. Якщо можна, кілька слів про географію (тобто країни, з яких прибудуть митці) та вікові рамки— від наймолодшого до найстаршого?

— Ми отримали понад 5800 заявок, які надійшли зі 158 різних країн світу. Отже, це по-справжньому міжнародна премія, у буквальному значенні слова. А далі вже була справа відбіркової комісії та її місії — вибрати номінантів. Отож 21 художник-номінант, які представлені сьогодні в PinchukArtCentre, — це вибір відбіркової комісії. У конкурсі 2019-го представлені 17 різних країн. Це демонструє, що навіть коли немає єдиного центру, з якого походять усі художники, все ж є глобальний рух, який привертає увагу і який є актуальним для такої відбіркової комісії, як у нас. 

— Чи можна наразі визначити певні тенденції, тренди, концепти, які несуть саме ці молоді художники, що представлені в рамках премії?

— Звісно, конкурс не виходить із певної теми. В ньому немає якоїсь єдиної ідеї, яка б об'єднувала всіх художників. Насамперед ми прагнемо обирати художників, виходячи з їхніх робіт та їхньої практики. А вже на основі відібраного ми, як куратори премії, дивимося, чи є щось, що природно їх об'єднує. Але навіть у побудові виставки це не головна ідея, що впливає на нашу кураторську практику. Проте, з іншого боку, справді, є певні тенденції, які можна виокремити, виходячи з робіт цих 21 художника. 

Одна з тенденцій — і звісно, вона не нова — це ідентичність. Ідентичність як індивідуальний пошук, так і спосіб позиціювання традицій у глобалізованому світі, що швидко змінюється. А друга тема, — на мою думку, це дуже цікавий і можливо, новий підхід, — "археологія майбутнього". Саме так ми могли б це назвати. Цим шляхом ідуть художники, що використовують високі технології, аби спрогнозувати, яким може бути світ через сто або тисячу років. Отже, це зацікавлення митців нашим спадком, віддаленим на сотні років від нашого сьогодення. Саме цю тенденцію ми відкрили для себе в рамках премії. 

— Як, узагалі, за десять років видозмінювалася географія премії, тобто які країни, можливо, вперше потрапили в цей престижний преміальний пасьянс? 

— Завжди є країна, котра з'являється в нашому конкурсі вперше. Знову ж таки, це залежить від відбіркової комісії. Єдине, що ми можемо бачити, — що заявки надходять з дуже великої кількості країн, і ця кількість постійно зростає завдяки нашим партнерським платформам, нашим кореспондентам, які просувають премію по всьому світу. Тобто працюють над тим, аби всі художники знали про премію.

— Чи з'явиться хтось на відкритті виставки з переможців минулих років. Якщо так, то хто саме?

— Щодо переможців — не впевнений… На відкритті буде володар спеціальної премії 2014 року — це Микита Кадан. Адже він з України, і він прийде на відкриття. Але в нас немає традиції запрошувати переможців на відкриття виставок. Проте часто трапляється так, що лауреатів нашої премії ми бачимо на презентації у Венеції. Оскільки вони або представляють свої національні павільйони, або увійшли до шорт-листів кураторських виставок, номінованих головним куратором. І, таким чином, вони дуже часто приходять на відкриття нашої виставки у Венеції. 

никита кадан
Сергій Ільїн / Pinchuk Atr Center
Микита Кадан

Деталі

До шорт-листа премії Future Generation Art Prize 2019 увійшли художники та мистецькі групи з усіх континентів, відібрані з-поміж більш як 5800 заявок, що надійшли зі 158 країн світу.

Ще восени минулого року PinchukArtCentre оголосив імена номінантів на премію. Україну в конкурсі представляє 32-річна художниця Анна Звягінцева — лауреат Спеціальної премії PinchukArtCentre-2015 і фіналістка премії PinchukArtCentre 2017-го.

До шорт-листа художників увійшли: Алія Фарід (33 — Кувейт), Моніра Аль Кадірі (35 — Сенегал), Ю Аракі (33 — Японія), Коракріт Арунанондчаі (31 — Таїланд), Медісон Байкрофт (31 — Австралія), Каспер Босманс (28 — Бельгія), Габріель Голаят (34 — ПАР), Родріго Ернандес (34 — Мексика), Анна Звягінцева (32 — Україна), Елі Лундгаард (28 — Швеція), Таус Махачева (35 — Росія), Тойін Оджі Одутола (33 — Нігерія), Сондра Перрі (31 — США), Гала Поррас-Кім (33 — Колумбія), Емілія Шкарнуліте (31 — Литва), Якоб Стеенсен (31 — Данія), Деніел Тернер (35 — США), Лаура Уертас Міллан (35 — Колумбія), Маргеріт Юмо (31 — Франція) та групи художників Базель Аббас і Руанн Абу-Раме та Cooking Sections. 

Ці художники відібрані міжнародною відбірковою комісією, до складу якої увійшли: Жулі Букобза (Париж); Наталія Валенсія Араньо (Мехіко); Тетяна Кочубінська (Київ); Тумело Мосака (Кейптаун); Зейнеп Оз (Стамбул) та Ричард Райлі (Лондон). 

Міжнародне журі й визначить володарів головної та спеціальних премій під час нинішньої виставки номінантів у PinchukArtCentre. А сама церемонія нагородження очікується уже в березні.

Нагадаємо, що Future Generation Art Prize — це міжнародна премія в галузі сучасного мистецтва. Вона присуджується кожних два роки і відкрита для участі художників віком до 35 років, які працюють із будь-якими медіа в будь-якій країні світу. 

Володар головної премії отримує 100 тис дол, з них 60 тис. дол. — як грошова винагорода і 40 тис. дол. — як інвестиція в його художню практику. Крім того, присуджуються спеціальні премії на загальну суму 20 тис. дол., яка може бути розділена, на розсуд журі, між кількома художниками — до
5 осіб — для підтримки проектів, що розвивають їхню художню практику. 

 

Крім того, Фонд Віктора Пінчука та PinchukArtCentre представляють виставку The Future Generation Art Prize@Venice 2019. Цей проект стане частиною офіційної паралельної програми 58-ї Міжнародної виставки мистецтв у Венеції — La Biennale di Venezia. Він триватиме у Palazzo Pisani Moretta (Венеція, Італія), з 9 травня по 1 серпня 2019 р.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Останній Перший Популярні Усього коментарів: 1
Випуск №6, 16 лютого-22 лютого Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво