Якщо факти не спростовуються — їх треба забалакати - Внутрішня політика - dt.ua

Якщо факти не спростовуються — їх треба забалакати

6 березня, 13:40 Роздрукувати Випуск №9, 7 березня-15 березня

Замість судів і реальних розслідувань нам пропонують черговий серіал.

© стоп-кадр

Син Гладковського, який опинився в центрі корупційного скандалу, записав відеоанонс "викриттів" — тепер уже самого журналіста Дениса Бігуса, керівника розслідування про Гладковського-сина і Гладковського-батька.

Ролик виконано в тому самому художньому стилі, що й у Бігуса, — із сарказмом, мемами, натяками. Для оприлюднення ролика Гладковський-молодший створив канал "Ваші гроші" — кальку з "Наші гроші" Бігуса. В описі на каналі вказано: "Мене звуть Ігор Гладковський. Я звичайний український підприємець. Мій бізнес — дистрибуція автомобілів в Україну та мікрокредитування. Я сам ніколи не хотів бути публічною особою. Але так сталося, що під час нинішньої передвиборчої кампанії група зацікавлених осіб зробила з мене героя так званого "корупційного скандалу".

Для запису син уже колишнього першого заступника секретаря РНБО Олега Гладковського надягнув таку саму сорочку, як у Бігуса, і скопіював стиль подачі матеріалу. Очевидно, що кожну деталь продумано й добре оплачено, — зйомка, монтаж, сценарій (опрацьовано ключові слова-маркери, що їх використовує Бігус, наприклад "мажор", — Гладковський покрив себе наклейками із цим словом і потім демонстративно відриває їх по черзі). На момент написання відгуку на промо на YouTube там було "накручено" понад 1,1 млн переглядів.

Автор анонса повідомляє: "Що це за розслідування, яке знищує мого батька і мене особисто? Три пункти, щоб пояснити все. Мета номер один — дискредитувати чинного президента Порошенка під час виборчої кампанії. Це головна причина появи розслідування програми "Наші гроші". Для цього вибирають людину, пов'язану міцними робочими стосунками з главою держави. І накривають шквальним вогнем фейків. Людям нав'язується думка: "Команда погана, тому й президент поганий". Такою мішенню для фейків вибрали мого батька".

У фінальній частині відео Гладковський повідомляє головне: "Можемо законно, через суд, за кожний бездоказовий факт виписати "люлей", і дуже скоро ви довідаєтеся, хто зліпив цей фейк і злив його журналістам".

Неясно, кому саме збирається виписувати "люлей" син звільненого чиновника — команді Бігуса чи тим, хто "зліпив цей фейк і злив його журналістам".

Ким саме "нав'язується" ця думка і хто "зліпив фейк" — автор навмисне не каже, тримаючи інтригу, створюючи атмосферу серіалу, підігріваючи цікавість глядача — власника бюлетеня.

Відповідь Гладковського-молодшого очікувана.

Щодня після публікації матеріалу Бігуса на інформаційних каналах, контрольованих родиною Порошенка, оприлюднювалися матеріали, присвячені скандалу. Важко запідозрити АП у спробі заблокувати тему — за нинішніх умов зробити це неможливо. Тому з'явився канал "Ваші гроші".

Я давно спостерігаю за інформаційним полем України і знаю, що існують інформаційні канали-лакмуси, за якими можливо зчитати реакцію їхніх власників на те або інше явище в нашому соціумі. І йдеться не про великі телеканали та їхню редакційну політику або глобальні моніторинги, що також проливають світло на ту реальність, яку для нас конструюють центри ухвалення рішень.

Ідеться про невеликі синхрони, підводки, інтонації. Одним з таких лакмусів є ведучий на відомому телеканалі (прізвища і програми не називатиму з етичних міркувань). Наведу його підводку до сюжету про справу Гладковського:

"Емоція. Здається, саме це мета, якої хочуть досягти фігуранти нашого першого матеріалу. Емоція як реакція на інформацію. Цього тижня в інформаційне поле було вилито багато матеріалів, які, з одного боку, можуть пролити світло на певні процеси, а з другого — вони провокують глядача або читача (залежить від того, як ви отримуєте інформацію) на певну емоцію. І вона, ця емоція, спонукає до висновків і може підштовхнути до вибору. Сюжет про махінації в оборонних закупівлях, історія з виборчими сітками та сюжет про джерела фінансування політичних сил — усе це обурює, але не в багатьох виникає бажання перевірити, а чи правдиві дані, показані суспільству? Мало хто запитає, чому я бачу це саме зараз і саме в такому трактуванні? Пересічний читач, глядач, він не буде цікавитися, а що таке "сірий" ринок озброєнь як явище у світі, які там накрутки, як він працює, яка механіка, у яких випадках у світі йдуть до таких продавців. Звичайний глядач не поринатиме у виборчі технології, щоб зрозуміти, де закінчується білий бік сили і починається темний. А отже, кожна цільова аудиторія повірить у те, що потрапляє під її світоглядну матрицю, — "зрадофіли" повірять у "зраду", "перемогофіли" — у "перемогу". А скільки людей з холодною логікою розберуть кожний кейс на плюси і мінуси наслідків? Мінімум! То, може, — це і є мета? Не розкрити проблему, щоб її вирішити згодом, а викликати емоцію. Ну, якщо так, то нас чекає місяць під гаслом "скандали, сенсації, розслідування", і нинішній тиждень — тільки квіточки".

У цій цитаті викладено всю логіку реакції Банкової щодо ситуації: "Що не можна сховати — треба підкреслити". І "підкреслювати" будуть не так, як це робила команда Януковича 2013 року з дискредитацією незалежних медіа, — згадайте створення спочилої в Бозі "Української кривди" як пародії на найбільший та авторитетний ЗМІ "Українська правда" (у випадку з Гладковським використовується, до речі, цей самий прийом із перейменуванням програми).

Для нинішньої адміністрації головне — не боротися з виробниками невигідного їм контенту, а посилювати канали дистрибуції власного. Для цього задовго до виборів було створено додатково до "5 каналу" ще один, відкрилися центри "роботи з соціальними мережами", навіть зареєстровано кілька кандидатів у президенти — ботів тощо.

Суд або розслідування, про яке каже Гладковський-молодший, — це не головне для них. Ключове — це боротьба смислів, про яку й говорить не названий мною вище журналіст. Він має рацію — нинішнє нестабільне становище кандидата Порошенка зумовлене ще й існуванням технологій, платформ і способів доступу до контенту. Але хіба для когось, а надто для штабу "БПП", це секрет? Моя колега, відповідаючи на запитання про те, як Порошенко переміг на виборах, переспівала відомий куплет: "Он всегда с собой берет видеокамеру".

Яку з технологій обере чинна влада в останній місяць виборчих перегонів?

Їм пощастило, що в справі згадується молода людина, а не виключно чиновник Олександра Турчинова. Сам секретар РНБО завжди із задоволенням просторікує про моральний обов'язок і християнські цінності, — з такою риторикою складно створювати мем-відео. І, попри "піднесений" тон євангеліста Турчинова, як з'ясувалося за п'ять років його влади, усе ще існують такі собі "сірі" ринки й такі собі "виборчі технології". Але, за версією авторів виборчої кампанії Порошенка, до них вони не належать — адже "кандидатів багато, а Президент один" (або згадайте його заяву в грудні, ще до офіційного висування: "Я — Президент України, вони є поки що або лідерами фракцій, або громадськими діячами, які проводять свою кампанію. Я їх своїми опонентами сьогодні не вважаю").

Виходить, поки що не побачимо повтору в українському виконанні звернення генерала Золотова до Олексія Навального після розслідувань останнього про закупівлі в армії Росії, але напевне побачимо, як висловився журналіст у підводці, "скандали, сенсації, розслідування, і нинішній тиждень — тільки квіточки".

Хоча звернення Турчинова чи особисто Порошенка до Бігуса набрало би близько 3 мільйонів переглядів — адже саме це найголовніше сьогодні в нашій країні, а не "розкрити проблему, щоб її вирішити згодом", допоки в тебе в руках є всі інструменти для цього, адже ти сам поки що президент, а не "звичайний ньюсмейкер".

Замість судів і реальних розслідувань нам пропонують черговий серіал (з анонсами, конфліктами, поворотними лініями) із судом у прямому ефірі над журналістом, а не над фігурантами справи, і забалакування проблеми — і це теж, до речі, технологія.

 

 

 

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №24, 22 червня-25 червня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво