Шумів очерет, причали снились...

Поділитися
Шумів очерет,  причали снились... Берег Аджаликського лиману, переданий в оренду.
Лівий берег Малого Аджаликського лиману. Самотні групки очерету по-сирітськи тісняться вздовж краю води. На схилах - сухі торішні бур'яни. А за ними - поля, поля, поля... Володіння агромагната Бахматюка. По сусідству обгороджені землі олігарха Ахметова та ділянки групи компаній "ТІС". Праворуч видніються їхні термінали. А ліворуч удалечині - перевантажувальні комплекси державного підприємства "Морський торговельний порт "Південний".

 

Лівий берег Малого Аджаликського лиману. Самотні групки очерету по-сирітськи тісняться вздовж краю води. На схилах - сухі торішні бур'яни. А за ними - поля, поля, поля...

Володіння агромагната Бахматюка. По сусідству обгороджені землі олігарха Ахметова та ділянки групи компаній "ТІС". Праворуч видніються їхні термінали. А ліворуч удалечині - перевантажувальні комплекси державного підприємства "Морський торговельний порт "Південний".

Це тихе місце на березі лиману, яким ходять великотоннажні судна, стало яблуком розбрату між Одеською обласною держадміністрацією, бізнесом і портовим начальством. Тепер вони судяться. Підключено Генеральну прокуратуру. Якщо спір затягнеться, то замість причалів тут ще довго шумітиме очерет.

Допоки в парламенті вкриваються пилом законопроекти й триває дискусія про концесію та приватизацію портів, землю морського порту "Південний" місцева влада віддає в оренду на 49 років без будь-якого конкурсу, без узгодження з профільним міністерством і фактично за безцінь. І це на тлі конкуренції та навіть боротьби за доступ до акваторії. І рулить цим процесом команда губернатора Міхеїла Саакашвілі.

Головне - місце застовпити, або Як ділили шкіру невбитого чужого ведмедя

Йдеться про земельну ділянку в майже 10 га. Вона складається з двох частин - берегової (5,49 га) і водної (4,46 га).

На цю територію, де можна побудувати чотири причали, претендували дві компанії. Це ТОВ "Енерго продукт Лтд", що входить у холдинг О.Бахматюка та землі якого примикають до цієї території. І компанія "Олсідз Блек Сі", яка перевалює олію через порт "Південний" і використовує для цієї мети приватний причал компанії "ТІС". Її термінал рослинних олій і олійноекстракційний завод розташовані в кількох кілометрах від берега лиману, за землями О.Бахматюка й "ТІСа".

Боротьба за цю ділянку, що пустує, розгорнулася ще торік. Однак, попри зроблені обома сторонами кроки, вся земля дісталася компанії Бахматюка. Рішення щодо 5,49 га на березі винесла Визирська сільрада, а по ділянці в 4,46 га під водою - Одеська обласна держадміністрація.

У відповідь компанія "Олсідз Блек Сі" подала позов у суд на ОДА. А заодно здійняла галас у пресі. Численні публікації, відкрите звернення трудового колективу до губернатора тощо. Обласна влада була змушена відреагувати та пообіцяла врегулювати спір з допомогою незалежних юристів. Зі свого боку компанія "Олсідз Блек Сі" запропонувала обласній владі поділити спірну ділянку в такий спосіб, щоб обидві компанії одержали можливість побудувати по одному власному причалу. А тому, хто швидше впорається із завданням, як приз надати право побудувати ще один причал.

Однак проблема в тому, що землю під акваторією Аджаликського лиману, у тому числі й зазначену спірну ділянку, уже виділено в постійне користування державному підприємству "Адміністрація морських портів України" (АМПУ). Це зробив ще кілька років тому Кабінет міністрів України.

Хронологія. Вода - вам, а земля - нам

Спочатку уряд своєю постановою №1073 від 30 серпня 2007 р. передав акваторію Аджаликського лиману ДП "МТП "Південний", установивши її межі. Потім надав порту землю під нею. Відповідне розпорядження Кабміну №1356-р було прийнято 7 жовтня 2009 р. Після реорганізації підприємств морського транспорту та створення АМПУ до документа було внесено зміни, про що свідчить постанова Кабміну №406 від 3 червня 2013 р. І ДП "МТП "Південний" змінили на його правонаступника ДП "АМПУ". Тому що саме адміністраціям портів передано на баланс стратегічні об'єкти, якими є акваторії. Це зроблено, як сказано в постанові уряду, для недопущення передачі акваторій або їхніх частин іншим суб'єктам господарювання.

Що ж до землі під акваторією, то виконання цього завдання уряд поклав на Одеську ОДА і Держкомзем. Точніше, закріпив. Керівництво області на той час уже підписало розпорядження (№508/А від 8 липня 2009 р.) про видачу дозволу порту на розробку проекту відведення земельної ділянки в постійне користування орієнтовною площею 884 га.

Проте оформлення землі розтяглося на роки. У 2015-му, коли портова влада нарешті узгодила відведення з усіма землекористувачами (а їх 18, у тому числі чотири місцеві ради) і вийшла на фінішну пряму, відділ містобудування та архітектури Комінтернівської райдержадміністрації повернув документацію на доопрацювання. В основному з формальних причин.

До цього часу завершився строк дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки. А дозвіл Одеська ОДА видавала на рік і держпідприємству "МТП "Південний", а в проекті землеустрою землекористувачем значилося ДП "АМПУ". Словом, бюрократія взяла гору. У результаті АМПУ була змушена звернутися в Одеську ОДА з проханням внести зміни до старого розпорядження від 8 липня 2009 р., змінити назву підприємства та відновити термін дії дозволу. Та ба.

Лист АМПУ спрямувала на ім'я губернатора Одеської області Міхеїла Саакашвілі 22 вересня 2015 р. Відповідь порту надійшла аж через півтора місяця за підписом першого заступника губернатора Володимира Жмака. У ній ішлося, що обласна держадміністрація не заперечує, але при цьому вважає за необхідне одержати вже зібрані проектні матеріали по межах земельної ділянки. Але в підсумку, не чекаючи запитуваних паперів, ОДА відразу прийняла рішення щодо передачі частини цієї землі компанії "Енерго продукт Лтд". Розпорядження про видачу дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення 4,46 га під акваторією В.Жмак підписав 13 листопада 2015 р. І далі все закрутилося дуже швидко.

Земельну документацію було розроблено та узгоджено для приватної компанії в найкоротші строки - упродовж двох місяців. І без будь-яких проблем. На прийняття підсумкових документів пішло ще менше часу. Уже 16 січня 2016 р. обласна держадміністрація затвердила проект землеустрою. Відповідне розпорядження скріпив підписом В.Жмак. А 17 лютого 2016 р. голова Комінтернівської РДА Дмитро Наталуха за дорученням облдержадміністрації підписав із ТОВ "Енерго продукт Лтд" договір оренди частини землі акваторії.

Договір же оренди берегової частини було підписано ще раніше, 18 січня 2016 р. Документ скріпив підписом голова Визирської сільради Олександр Токменінов відповідно до рішення сесії сільради від 5 листопада 2015 р. І це попри те, що цю ділянку, щоправда, трохи менших розмірів (4,43 га), раніше вже було узгоджено сільським головою Токменіновим для відведення в користування АМПУ. Про відведення цієї ділянки, як і земель акваторії, адміністрації порту "Південний" свідчить і довідка Держгеокадастру від 6 жовтня 2015 р.

Почім портова земля, або Похід у суд і Генпрокуратуру

Та що особливо вражає, то це розмір орендної плати за берег і дно лиману. Наголосимо, її встановлено не на період будівництва, а на 49 років, з індексацією відповідно до законодавства. Судіть самі: за 4,46 га під акваторією найглибшого водного порту в Україні компанія Бахматюка платитиме 83,6 тис. грн на місяць. Це 5% від нормативної грошової оцінки землі при максимальних 12%, передбачених законодавством.

На таких самих умовах було передано й частину берега. Тільки Визирська сільрада встановила орендну плату ще нижче: за 5,49 га компанія "Енерго продукт Лтд" платитиме 27,5 тис. грн на місяць...

Як випливає з договору, підписаного Комінтернівською райдержадміністрацією, компанія на цих землях збирається побудувати зерновий комплекс із причалами потужністю 10 млн т на рік. Першу чергу на 5 млн т збираються запустити наприкінці 2019 р. Другу - аж наприкінці 2023-го. Якщо це, звичайно, не написано вилами по воді, яку приватна компанія реально отримала разом із землею.

Та справа не лише в орендній платі. Чи зможе ТОВ "Енерго продукт Лтд" реалізувати цей проект у найближчому майбутньому? Які фінансові гарантії подала?Чи головне тут - кілочки поставити. Колишні хазяї компанії "Енерго продукт Лтд", яку в 2013 р. придбав агрохолдинг О.Бахматюка, займалися тим, що скуповували землю навколо лиману. У такий спосіб вони застовпили понад 130 га. А потім сиділи на ній, як собака на сіні, очікуючи покупця. Тепер на ній сидить агрохолдинг "Укрлендфармінг", у якого, відповідно до схеми розвитку порту "Південний", сім великих ділянок навколо Аджаликського лиману. І немає жодної забитої палі.

Як видно з перспективного плану розвитку порту "Південний", узгодженого Міністерством інфраструктури у квітні 2015-го, на земельній ділянці, переданій компанії О.Бахматюка, крім будівництва перевантажувального комплексу, заплановані днопоглиблювальні роботи та будівництво чотирьох глибоководних причалів. За рахунок коштів АМПУ та інвестора. Компанії "Енерго продукт Лтд" серед них немає.

У цьому документі зазначено іншу компанію, підконтрольну О.Бахматюку, - ПрАТ "ПІК", яку агрохолдинг "Уклендфармінг" теж придбав 2013-го. Саме вона, причому вже в короткостроковій перспективі, планує будівництво причалів і перевантажувальних комплексів, але на правому березі лиману, де в неї понад 68 га, що примикають до води.

Отже, Южненська філія АМПУ, яка відповідає за утримання акваторії та відповідає за безпечне плавання суден у порту "Південний", сьогодні через суд намагається скасувати розпорядження Одеської ОДА. Заодно вона звернулася до Генеральної прокуратури з проханням зареєструвати кримінальне провадження у зв'язку зі зловживанням обласними чиновниками своїм службовим становищем при передачі земель водного фонду, зайнятих внутрішніми морськими водами. Відомості про правопорушення було внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань 22 березня 2016 р.

У семи няньок

Конфлікт, який спалахнув навколо земель порту "Південний", не тільки позначив земельні проблеми, а й показав механізми прийняття рішень місцевою владою. І низку інших моментів.

Дивує те, що команда Саакашвілі, яка декларує боротьбу з корупцією та засиллям олігархів, передала землю без аукціону, до того ж інвестору з дуже неоднозначною репутацією та досить сумнівними інвестиційними можливостями. Адже він і так заборгував сьогодні ледь не всьому світу, зокрема численним постраждалим вкладникам двох його збанкрутілих банків, за зобов'язаннями яких він відповідав, як запевнила голова НБУ, і власним майном. І навіть якщо наші регулятори та правоохоронці йому вже все "вибачили", то з комерційними кредиторами (і особливо із зовнішніми) так просто "порішати" все навряд чи вийде...

Міхеїл Саакашвілі не відповів на офіційний запит ZN.UA про прийняті Одеською ОДА рішення. Не відповів на запит і голова Комінтернівського району Дмитро Наталуха, який поповнив команду Саакашвілі торік. Публічно коментарі про ситуацію навколо земель порту "Південний" дає в.о. заступника губернатора Саша Боровик. Однак вони стосуються конфлікту між обласною держадміністрацією та компанією "Олсідз Блек Сі". А спір між ОДА та АМПУ залишається в тіні. Понад те, Боровик, з його ж слів, не в курсі проблеми, пов'язаної з АМПУ.

Однак уся справа у тому, що ця проблема набагато ширша. Порт "Південний", попри проведену реформу, залишається територією, якою розпоряджаються всі, починаючи від сільської ради та закінчуючи Кабміном.

Виступаючи на парламентських слуханнях із питань розвитку туризму в Україні, Саакашвілі назвав сільради "воррадами" та заявив про необхідність забрати в них можливість розпоряджатися морськими пляжами та прибережною зоною. "Їм там робити нічого", - сказав губернатор.Він вважає, що необхідно створити єдиний центр прийняття рішень, який займався би розвитком рекреаційних територій.

Те саме можна сказати сьогодні й про землі навколо порту "Південний". Ними розпоряджаються три сільські та одна міська рада, районна й обласна держадміністрації. І не тільки землею, а й питаннями розвитку порту, без узгодження з АМПУ, Міністерством інфраструктури та Кабміном.

Проблема в тому, що адекватного розмежування земель, хоча на це виділялися гроші з бюджету, так і не відбулося. І сьогодні та сама Визирська сільрада за узгодженням з райдержадміністрацією та райрадою розширила межі села Визирка до самого лиману, додавши собі 2412 га. Тепер територія села, яка становила раніше 216,5 га, виросла до 2628,5 га й міститиме в собі інфраструктуру порту "Південний".

Залученнями інвестицій у портову інфраструктуру теж займаються всі, починаючи від президента Петра Порошенка та закінчуючи районним начальством. А користі! 1 квітня (це не жарт) Комінтернівська райдержадміністрація стала організатором інвестиційного форуму "Перспективи розвитку морських портів України", який відбувся в Одесі в готелі "Брістоль" і звівся до презентації проектів однієї турецької компанії. На форумі, де виступали Міхеїл Саакашвілі й Дмитро Наталуха, не було керівників портів, представників АМПУ та Мінінфраструктури.

Все б нічого, але виникає запитання: якщо сім няньок, то чому й досі на березі очерет шумить, а не будівельна техніка?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі