НЕПОВНОЛІТНІХ КУРЦІВ СТАНЕ МЕНШЕ. ЯКЩО...

Поділитися
Усю глибину підступності й жорстокості помсти американських індіанців європейським завойовникам людство усвідомило лише через кілька сторіч...

Усю глибину підступності й жорстокості помсти американських індіанців європейським завойовникам людство усвідомило лише через кілька сторіч. З’ясувавши, що з допомогою томагавків і стріл перемогти конкістадорів не вдасться, червоношкірі підсунули їм бомбу упо-вільненої дії під назвою «тютюн». Чи розуміли вони, якою воістину неоднозначною зброєю стане їхній «презент», нині судити складно. Але, в кожному разі, мети своєї досягли сповна. Нині у світі курять 1,4 мільярда чоловік, тобто, практично, кожен четвертий житель планети.

У Західній Європі та США давно вдарили на сполох і почали проводити успішні кампанії боротьби з палінням. І тамтешнє сус-пільство дійшло висновку: йти на повідку у згубної звички означає копати собі могилу власними руками. Більше того, паління на Заході оголосили непрестижним, чимось на кшталт поганої хвороби. У нас — інша ситуація. І хай би диміли лише дорослі — зрештою, вони усвідомлюють, що роблять. Тривожить інше — лави українських курців день у день молодшають, дедалі більше й більше дітей та підлітків набувають цієї шкідливої звички.

Чому неповнолітні починають курити? Відповідь проста: курять батьки, старші товариші, герої рекламних роликів і кінокумири, на котрих вони хочуть бути схожими. А ще для підлітків сигарета — спосіб замаскувати невпевненість у собі і намагання здаватися дорослішими. Чи можна зруйнувати ці стереотипи, ефективно протистояти поширенню згубної пристрасті в середовищі неповнолітніх? Так! Але тільки коли всі дорослі — батьки, вчителі, лікарі, продавці й виробники тютюнових виробів разом з представниками державних і громадських організацій — об’єднають зусилля в боротьбі з палінням дітей та підлітків. І тішить, що розуміння цього в нашій країні вже є. Більше того, як ми повідомляли в позаминулому номері «ДТ», в Україні стартувала загальнонаціональна програма запобігання продажу сигарет неповнолітнім у торгових закладах. Нагадаємо, ініціювали почин Держстандарт України, АТ «Філіп Морріс Україна», Українська асоціація споживачів (УАС), Інститут споживача, Східноукраїнський фонд соціальних досліджень, Фонд профілактики хімічної залежності та СНІДу, Всеукраїнська рекламна коаліція, а також рекламні агентства «БігБорд» і ЗАТ «Віллард Груп».

Рішення поставити передусім заслін продажу тютюнових виробів дітям та підліткам зовсім не випадкове. Річ у тім, що УАС, Інститут споживача та Східноукраїнський фонд регіональних досліджень провели опитування в чоти-рьох найбільших містах України. Мета — з’ясувати реальний стан справ щодо продажу сигарет неповнолітнім і ставлення до цієї проблеми продавців тютюнової продукції. Результати анкетування більш ніж промовисто переконують в актуальності й необхідності розпочатої програми. Судіть самі. Маємо, м’яко кажучи, невисоку свідомість вітчизняних продавців, свідченням чого є такі цифри. Тільки близько 59% київських працівників торгівлі та 64% їхніх колег з регіонів вважають паління неповнолітніх соціально значущою проблемою. Лише п’ята частина столичних респондентів упевнено називали відповідні законодавчі акти, які забороняють продаж сигарет неповнолітнім. 74% (!) їхніх львівських, харківських і одеських колег про такі нічого не чули. Практично, кожен третій київський продавець і майже половина львівських, харківських та одеських на запитання «Чи продаєте ви сигарети неповнолітнім?» без усякого сорому заявили: «Так». В опитаних працівників торгівлі також поцікавилися: «Які допоміжні заходи потрібні, щоб запобігти доступу неповнолітніх до тютюнових виробів?». І хоча більшість висловилася за посилення виховної роботи (близько 31%) та впровадження спеціальних інструктажів для продавців (21%), досить багато, поруч із цими заходами, віддають належне спеціальним матеріалам, які можна розмістити в пунктах продажу. Серед загальної кількості проанкетованих майже 14% визнають доцільність таких форм впливу на самих покупців. За необхідність таких заходів висловилися 17% кіоскерів і 15% продавців магазинів.

— «Філіп Морріс Україна» — законослухняна компанія, — говорить керівник по зв’язках з громадськістю «Філіп Морріс Україна» Костянтин Рябенко. — Ми шануємо законодавство й робитимемо все, що від нас залежить, аби й наші торгові партнери були такими самими. Ми поділяємо стурбованість суспільства проблемою підліткового паління й готові сприяти найефективнішим заходам, спрямованим на боротьбу з цим лихом. Наш внутрішній маркетинговий кодекс зобов’язує (і, зазначу, вельми суворо) підтримувати ініціативи, які допомагають запобігати поширенню цієї згубної звички в підлітковому середовищі. «Філіп Морріс Україна» не потрібні гроші дітей. Без них наш бізнес не тільки не постраждає, а, навпаки, виграє.

Чому ми вирішили взяти участь у цій програмі? Насамперед тому, що підтримуємо професіоналів — педагогів, психологів, рекламістів, — котрі знають дітей і вміють з ними ефективно спілкуватися. По-друге, почин схвалили відповідні державні структури. По-третє, акція проходить у тісній співпраці багатьох організацій. І мені ще й ще раз хотілося б закликати всіх — батьків, учителів, продавців, державні й громадські організації — об’єднати зусилля в боротьбі з палінням неповнолітніх. Дуже сподіваюся, що до нашої ініціативи приєднаються й інші виробники тютюнової продукції, і вірю: почин підтримають усі помірковані громадяни України. Перед нами складна соціальна проблема, розв’язати яку зможемо лише спільно.

— Ця акція — нова віха у співпраці громадських організацій та виробників, рекламістів, — переконаний президент Української асоціації споживачів Олег Самчишин. — На старті 2000 року ми розпочали інтенсивні переговори з компанією «Філіп Морріс Україна», яка запропонувала згадану програму. Природно, може виникнути запитання, чому саме виробник тютюнової продукції вирішив провести таку акцію. Річ у тім, що компанії, які досягли певного успіху, мають досвід роботи на ринку, усвідомили: вони — не просто виробники, а люди, відпо-відальні за все, що відбувається в суспільстві. Тому УАС високо оцінила ініціативу «Філіп Морріс Україна» й вирішила її підтримати. Ми, в свою чергу, закликаємо й інших виробників тютюнових виробів приєднатися до почину і вважаємо дії «Філіп Морріс Україна» прикладом того, як мають працювати аналогічні компанії на цивілізованому ринку.

— Ми дуже раді можливості взяти участь у такому значному соціальному заході, — сказав генеральний директор рекламного агентства «БігБорд» Олександр Діденко. — У подібних кампаніях «БігБорд» бере участь уже третій рік поспіль, і ми знаємо, наскільки вони ефективні. Такі акції — взірець справжнього партнерства між бізнес-структурами та структурами державної влади. В усіх містах, де реалізується програма, ми відчуваємо підтримку місцевих адміністрацій, а це — передумова подальшої плідної співпраці.

Звісно, не можна не вітати ініціативу компанії «Філіп Морріс Україна» в їхній спробі протидіяти курінню в молодіжному середовищі. Чудово, що вітрини, касові апарати та двері магазинів у 140 містах України прикрасять яскраві наклейки з промовистими написами. «Стоп продажу сигарет неповнолітнім» і «Стоп підлітковому курінню». Чудово, що на загальнонаціональних каналах у прайм- тайм демонструються ролики: «В Україні продаж тютюнових виробів громадянам, які не досягли 18- річного віку, ЗАБОРОНЕНО законодавством», що на вулицях 25-ти міст з’являться біллборди з логотипом програми. Поза сумнівом, усі ці цілеспрямовані дії дадуть позитивний результат. Але дуже важливо, щоб значущістю проблеми перейнялися батьки неповнолітніх курців. Їхня підтримка в боротьбі з цією страшною звичкою надзвичайно потрібна. Адже саме матусі-татусі, засвідчує статистика, у половині випадків можуть відучити дитину курити, коли тій не байдужа їхня думка й вона дорожить добрими стосунками в родині. А коли ще й кожен продавець тютюнових виробів зрозуміє — не продаючи сигарети неповнолітнім, він не тільки не порушує чинне законодавство, а й виконує свій моральний обов’язок. Тоді матимемо всі підстави вважати, що справа зсунеться-таки з мертвої точки.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі