Регулюючий вплив як елемент "розумного" регулювання в економіці

Поділитися
Сьогодні намітився перехід до так званого розумного регулювання, що передбачає побудову комплексної системи прийняття економічних рішень виходячи з інтересів усього суспільства, зняття адміністративних бар'єрів і прийняття простих законів.

Світова фінансова криза розкрила проблеми діючої системи державного регулювання економіки. Виниклі економічні і соціальні проблеми потребували рішучих заходів із боку держави. Навіть найзатятіші прибічники вільного ринку визнали необхідність державного втручання в економіку.

За різними оцінками, на боротьбу з фінансовою кризою держави всього світу витратили близько 12 трлн. дол. США. На реалізацію антикризових заходів у Республіці Казахстан було виділено близько 10 млрд. дол. з Національного фонду, що дало змогу Казахстану увійти до числа країн із позитивними темпами економічного зростання.

Однак, попри здійснювані антикризові заходи, у світовій економіці дотепер зберігаються високі ризики: боргова криза єврозони, можливість фіскального обриву в США, зниження темпів зростання економіки Китаю. В умовах економічної нестабільності зростає значущість питання про адекватний рівень державного регулювання. Чимало вжитих заходів є неповними, або несвоєчасними, або неефективними. Надмірна зарегульованість створює зайві адміністративні бар'єри для підприємців. Слабка роль держави в економіці підвищує ризики виникнення додаткових витрат як для громадян, так і для самої держави. При цьому часто забувають про тісний взаємозв'язок і залежність усіх цільових груп - адресатів регулювання. Наприклад, бізнес - це не тільки підприємці, а й тисячі робочих місць. А соціальне благополуччя громадян пов'язане насамперед із рівнем зайнятості. Доказом цього є наслідки безробіття в деяких країнах Європи, рівень якої оновлює всі рекорди.

Стало очевидним, що в сучасних умовах економічна політика має здійснюватися за умови дотримання балансу інтересів усіх зацікавлених груп: держави, бізнесу, населення. Тому сьогодні намітився перехід до так званого розумного регулювання, що передбачає побудову комплексної системи прийняття економічних рішень виходячи з інтересів усього суспільства, зняття адміністративних бар'єрів і прийняття простих законів.

Концепція "розумного" регулювання набула поширення з 2010 року в Європейському Союзі і включена ним у стратегію до 2020 року. "Розумне" регулювання полягає в постійному і систематичному вдосконаленні якості регулювання за рахунок комплексної оцінки впливів на кожному етапі прийняття рішення, його реалізації і моніторингу, чіткої координації зацікавлених державних органів і врахування думки всіх цільових груп впливу. Реалізація цих принципів дає можливість приймати чіткі і зрозумілі закони та постійно їх удосконалювати, тобто ефективно управляти регулюванням. Базовим елементом "розумного" регулювання є оцінка регулюючого впливу (ОРВ) на всіх етапах управлінського циклу. ОРВ уже запроваджена та ефективно діє в багатьох країнах. Ретельний аналіз проблем, можливих варіантів політичних рішень, оцінка вигід і витрат кожного варіанта допомагають вибрати найоптимальніший варіант для розв'язання проблеми.

Ряд країн, у тому числі Казахстан, перебувають на початковому етапі побудови цілісної системи ОРВ. Нині у Казахстані всі державні органі проводять соціально-економічну оцінку наслідків тих законопроектів, що ухвалюються. При цьому вони заповнюють спеціальний паспорт з оцінки соціально-економічних наслідків дії прийнятого законопроекту, який складається з таких структурних елементів:

- загальна інформація;

- відповідність законопроекту стратегічним цілям держави;

- соціально-економічні наслідки;

- аналіз вигід і втрат;

- джерело фінансування;

- висновки.

З 2011 року запроваджено наукову економічну експертизу законопроектів Республіки Казахстан. Її здійснює наукова організація, незалежна від діяльності державних органів. Таким чином, у Казахстані створено основу системи ОРВ. Разом з тим, щоб відповідати принципам "розумного" регулювання, необхідно продовжувати роботу з її вдосконалення. По-перше, потрібно забезпечити її централізацію. На нещодавній нараді з питань розвитку підприємництва глава держави заявив про необхідність створити централізовану систему публічного аналізу регуляторного впливу прийнятих норм законів та інструментів регулювання економіки.

"Держава для вибудовування регуляторної системи постійно вдосконалює норми. Та як вони впливають на державу, бізнес і споживача, не завжди прораховує", - наголосив Н.Назарбаєв.

У цьому аспекті важливо забезпечити координацію діяльності з проведення ОРВ державними органами та неурядовими організаціями.

По-друге, "розумне" регулювання потребує проведення оцінки регулюючого впливу на всіх етапах прийняття рішень: від аналізу проблеми до оцінки діючих механізмів держрегулювання. Сьогодні ОРВ більшою мірою концентрується на рівні готового проекту нормативно-правового акта. Це ускладнює внесення концептуальних змін до проекту, тому що зміщує акценти на вже обраний варіант розв'язання проблеми. Як показує практика, ОРВ ефективно проводити вже на стадії оцінки проблеми, коли регулятори мають можливість об'єктивно оцінити сукупність інструментів регулювання. Не менш важливий і постійний моніторинг чинного законодавства. В умовах швидко змінюваної економіки система регулювання потребує постійного оновлення та вдосконалення. Але при цьому не можна забувати про значущість збереження стабільних правил гри. Тут йдеться в основному про спрощення і створення більш зрозумілої нормативно-правової бази, зниження зайвих бар'єрів.

Наприклад, торік у Казахстані перелік дозвільних документів було скорочено на 30%. Цього року прийнято закон, що скорочує кількість дозвільних документів ще на 30%. У результаті в рейтингу Doing Business-2013 Казахстан піднявся на сім пунктів і посів 49-те місце. Розширення механізму ОРВ має також відбуватися не тільки за етапами прийняття і реалізації рішень, а й за рівнями державного управління. Тобто починаючи від законів, які ухвалюються парламентом і підписуються президентом, і закінчуючи рішеннями місцевих державних органів на рівні регіонів, районів, міст. Ми знаємо, що положення законів реалізуються рішеннями уряду, міністерств, губернаторів (у Казахстані - акимів). Ці рішення також потребують оцінки позитивних і негативних ефектів впливу, оскільки в них може бути закладений механізм, який відрізняється від закладеної в законі ідеї, що може негативно позначитися на певних соціальних групах населення. Тільки комплексна система ОРВ, що охоплює всі етапи управлінського циклу і всі рівні державного управління, буде найбільш результативною. А результат цей полягає в прийнятті чітких правил, які зрозумілі людям і враховують інтереси всього населення.

І, по-третє, це підвищення прозорості здійснення ОРВ, запровадження механізмів громадського обговорення прийнятих рішень. Публічні консультації є невіддільним елементом проведення ОРВ у всьому світі. При аналізі регуляторного впливу публічні консультації дозволяють одержати думку цільових груп про регулятивні заходи. Складність полягає в проведенні публічних опитувань, анкетування, інтерв'ю. Попри те, що це потребує великих витрат часу і фінансів, такі заходи необхідно проводити якнайчастіше і з найбільшим охопленням. Із сьогоднішнім рівнем розвитку Інтернету до обговорення проблем регулювання можна залучати широкі кола населення на постійній основі. Великого поширення набула ідея відкритого уряду. Відкритий уряд базується насамперед на активній участі громадян у процесі розробки державної політики. Європейська комісія створила веб-портал Your Voice in Europe, концепцію відкритого уряду прийнято багатьма країнами: Сінгапуром, США, Австралією, Канадою та іншими. У Російській Федерації на початку цього року був створений портал "Відкритий уряд". Для Казахстану також важливо розвивати громадське обговорення проблем і напрямів розвитку державного регулювання. Для цього є всі передумови. За показником "електронна участь" (e-participation) громадян в електронних державних проектах у 2012 році Казахстан перебуває на другому місці у світі.

Таким чином, оцінка регулюючого впливу покликана стати саме тим елементом системи "розумного" регулювання, який допоможе домогтися перевороту в діючому порядку управління економікою, повністю оптимізувавши прийняття державних рішень. Формування нової ідеології регулювання передбачає вдосконалення діючих інструментів оцінки в усіх країнах, незалежно від рівня розвитку системи ОРВ. Тому ті напрями, про які йшлося, актуальні для всіх. І нам хочеться, щоб цей процес відбувався в умовах тісного співробітництва та обміну досвідом. "Розумне" регулювання може виступити як міст між інтересами і цінностями різних соціальних груп, допоможе врахувати думку кожної людини, створити найсправедливіші правила для суспільства.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі