Відмова від чека на складну техніку — підтримка корупції

Поділитися
Відмова від чека на складну техніку — підтримка корупції
Прийняття Верховною Радою урядового законопроекту №5132, що містить норму про обов'язкове використання реєстраторів розрахункових операцій (РРО) при торгівлі складною технікою, викликало тривогу на ринку. На адресу парламентаріїв традиційно посипалися обвинувачення в удушенні малого й середнього бізнесу разом із вимогами вилучити з законопроекту відповідну норму.

Прийняття Верховною Радою урядового законопроекту №5132, що містить норму про обов'язкове використання реєстраторів розрахункових операцій (РРО) при торгівлі складною технікою, викликало тривогу на ринку. На адресу парламентаріїв традиційно посипалися обвинувачення в удушенні малого й середнього бізнесу разом із вимогами вилучити з законопроекту відповідну норму.

Нині для ФОПів першої та другої груп, які торгують технікою на ринках і онлайн, створено безпрецедентно пільгові умови. Але, зауважте, використовують цю можливість собі на благо й великі продавці. Вони задіюють для оптимізації податків десятки, а в деяких випадках і сотні ФОПів, через яких ведеться діяльність по факту одного магазину. Такі схеми - джерело підживлення корупції в країні.

Крім того, онлайн-магазини фактично випадають із поля дії ЗУ "Про захист прав споживачів". Адже в більшості випадків установити особистість продавця і його місцезнаходження неможливо. І у разі придбання неякісного або фальсифікованого товару пост у Facebook залишається чи не єдино можливим способом захистити свої права. Але ж через онлайн продається значний обсяг нелегальної продукції без документів, що підтверджують її якість і походження.

За даними Держстату, оборот непродовольчих товарів у 2015 р. становив 82% у загальному товарообігу країни. У цьому сегменті товарів найбільша (у грошовому вираженні) питома вага припадає саме на технічно складну побутову техніку й електроніку: пральні машини, ноутбуки, домашні кінотеатри, блендери, смартфони…

У країну масово ввозиться техніка за цінами "нижчими, ніж в офіційних дилерів". За більшу частину цієї продукції офіційний дилер не відповідає. Тому її ремонт, відмова або некоректна робота стають головним болем покупця, а не безликого ФОПа, що продав товар через онлайн-магазин. Економія при купівлі згодом може обернутися додатковими витратами на ремонт або повторне придбання техніки.

Фіскальний чек на сьогодні є єдиним надійним, враховуючи фіскальні функції РРО, документом, який може підтвердити факт придбання такої техніки покупцем. На практиці ж покупець найчастіше взагалі не може одержати жодного документа, що підтверджує факт придбання техніки: наданий папірець або не є доказом придбання, або не дає змоги ідентифікувати продавця.

При цьому критики законопроекту №5132 умовчують, що запровадження касових апаратів для ФОПів-торговців технікою - один із кроків, конче потрібних для реальної інтеграції України в Євросоюз. Угода про асоціацію передбачає чимало профільних секторів, де треба буде приводити українське законодавство у відповідність із європейським. І до найважливіших сегментів входить саме захист прав споживачів. Адже права споживача - важливий і невіддільний чинник економічного зростання, тому в європейських реаліях покупець почувається захищеним.

Головним профільним документом, яким керується Євросоюз, є директива 2011/83/ЄС від 25 жовтня 2011 р. про права споживачів. Вона регламентує такі болісні питання, як прозорість цін, чіткість процедур повернення товару, впровадження для всіх членів ЄС єдиної форми відмови від договірних відносин, регламентація права на повернення в 14-денний строк грошей покупцеві. Йдеться передусім про так звані договори, укладені поза діловими приміщеннями, - онлайн-торгівлю та традиційну купівлю-продаж.

Востаннє український Закон "Про захист прав споживачів" приводили у відповідність до вимог ЄС у сфері захисту прав споживачів 11 (!) років тому. Тим часом європейські директиви, покладені в основу закону, вже втратили актуальність і замінені директивою 2011/83/ЄС. До Закону "Про використання РРО в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" взагалі не було застосовано євроадаптацію. У результаті сучасне вітчизняне законодавство в сфері захисту прав споживачів залишається архаїчним, на рівні раннього пострадянського періоду, і слабко корелює з загальноєвропейським, не забезпечуючи на належному рівні захисту прав і економічних інтересів українських споживачів.

Нині норма про використання касових апаратів при продажу складної побутової техніки є мінімально необхідним компромісом між новими вимогами до захисту прав вітчизняних споживачів і українським бізнесом. А українцям настав час зрозуміти, що боротьба за їхні права як покупців і за збереження гаманця починається зі звичайного фіскального чека.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі