Комунальні з шармом Привозу

Поділитися
Комунальні з шармом Привозу © epravda.com.ua
Припустимо, ви - керівник підприємства. Чи зацікавлені ви у своєчасності та правильності зарахування коштів клієнтів на ваш рахунок?

А якщо ваше підприємство комунальне? А якщо ви - мер великого міста та не просто міста, а столиці України, і у вас у підпорядкуванні багато таких підприємств? Зрозуміло, так! Безсумнівно! Адже запитання риторичне...

Кожний бухгалтер, та й звичайний громадянин, який хоча б раз у житті платив через банк, знає, що для здійснення платежу потрібно мати не лише гроші, а й реквізити їхнього одержувача. До них належать: назва та ідентифікаційний код, МФО банку, в якому відкрито рахунок одержувача, і, нарешті, власне рахунок. Якщо помилитися в кожному з цих реквізитів, то гроші або не будуть перераховані, або зависнуть на якийсь час "до з'ясування". Це - мікролікнеп, так би мовити, підготовка до розповіді.

А тепер давайте розглянемо документ, який одержують для оплати всі кияни. Офіційно він називається "рахунок-повідомлення", по-простому - комунальна платіжка.

Документ цей збірний, у ньому з волі історії та КМДА зібрано п'ять (!) видів послуг, що оплачуються різним і не пов'язаним між собою організаціям. Три з цих організацій - "Київкомунсервіс" (одна послуга), "Київводоканал" (друга) і "Київтеплоенерго" (третя та четверта послуги) - позначені в нижній частині рахунку. Реквізити по них у наявності, відносиш платіжку до будь-якого банку, оплачуєш комісію та відправляєш гроші.

А от далі - стоп! Попри те, що в окремому рядку рахунку "Утримання будинків та прибудинкових територій" (УБПТ) виконавцем п'ятої послуги значиться якесь КП "Керуюча компанія N-го району", її реквізити в нижній частині рахунку відсутні.

На перший погляд, нонсенс! Таке саме комунальне підприємство, така сама платіжна система країни, ті самі кошти киян у рахунок наданої послуги. Власне, чому так? Може, проявили недбальство при складанні рахунку, помилилися чи забули через недогляд? Тоді бухгалтер фірми-одержувача не може не помітити аномальної відсутності надходжень, забити на сполох і терміново виправити рахунок, хіба не так? Та ба! Реквізитів для оплати цих самих УБПТ у рахунках киян немає практично два роки!

Тут треба ще дещо пояснити. Способів оплатити комунальні послуги може бути кілька. Найпростіший - через відділення Ощадбанку. Тоді відсутні реквізити - внутрішнє питання банку, клієнту про це думати не потрібно. Другий спосіб - оплатити послуги електронною карткою через платіжний термінал. У цьому разі теж думати не треба, - апарат зчитає штрих-код і сам розбереться, куди та що перерахувати. Третій і найбільш класичний спосіб - звернутися до банку або оплатити зі свого рахунку, про що ми вже говорили. Усі способи рівні між собою та мають досягати одного й того самого результату. І, що принципово важливо, перераховувати гроші на того самого "правильного" одержувача з одними й тими самими реквізитами. Це означає, що в глибині платіжних систем вони мають бути присутніми, адже див не буває! Виявилося, що це тільки в теорії.

Традиційно я (як і переважна більшість киян) користувався послугами відділень Ощадбанку. Але коли в моєму управлінні з волі випадку опинилися комунальні по трьох різних квартирах, і стояння в чергах стало нестерпним, довелося всерйоз задуматися про автоматизацію. Після аналізу можливостей пішов класичним шляхом: відкрив спеціальний рахунок у банку, установив інтернет-додаток і приготувався платити по-європейськи, не виходячи з дому.

Отут і знадобилися відсутні в рахунках реквізити "Керуючої компанії"! Звернувся до найближчого ЖЕКу, і дівчинка-бухгалтер переписала їх від руки з якихось своїх документів. Одержувачем послуги УБПТ виявилося київське комунальне підприємство "ГІОЦ", що розшифровується як "Головний інформаційно-обчислювальний центр". Ну, "ГІОЦ", так "ГІОЦ", тим паче, що ця назва запам'яталася з дуже давніх, мало не з радянських, часів...

Минув рік. Я справно платив, платежі по "відсутніх" реквізитах справно зараховувалися, що, однак, не заважало думати про ситуацію...

Настав січень 2019 р. Звичайно виконавши по второваному шаблону операції за грудень, я виявив, що платежі, відправлені на адресу КП "ГІОЦ", чомусь повернуто на мій рахунок із позначкою "помилково перераховані". Це могло статися або через мою помилку або при зміні реквізитів. Перевірив - помилки не було. Проте й про зміну реквізитів, за здоровою логікою, мали оголосити заздалегідь! Нічого собі, адже сотні мільйонів гривень київської громади не можуть просто так зависнути в повітрі, хтось же про це має думати?!

Кинувся на сайт "Центру комунальних послуг", - тиша, немає ні нових, ні старих реквізитів, ні оголошення про їхню заміну. На сайт "Керуючої компанії Святошинського району" - аналогічно. Зателефонував на "гарячу лінію" 1551, викликав здивування таким запитанням, залишив заявку, за якою ніхто й досі не відповів. Нарешті зателефонував на "гарячу лінію" 247-40-40 "Центру комунальних послуг" КМДА - організації, яка першою мала знати про майбутню зміну реквізитів.

І отут розпочалося! Їхня відповідь зв'язала між собою й дворічну відсутність реквізитів у платіжках, і відсутність нових реквізитів. "Зараз буде змінюватись отримувач комунальних, замість КП "ГІОЦ" буде працювати одеська фірма "ГЕРЦ", - повідомив дівчина-оператор. "Одеська? Я ж дзвоню з Києва!" - "Так, одеська. У них є сайт - GERC.UA, зайдіть на нього, можливо, там знайдете нові реквізити!".

Не встигнувши оговтатися від ідіотизму виконавців, які забули повідомити про майбутню зміну одержувача комунальних коштів, заходжу на зазначений сайт. Жодних реквізитів немає, ні нових, ні старих. Фірма справді одеська, у Києві прямо не представлена, центрів обслуговування клієнтів немає. Телефон "гарячої лінії" відсутній. Серед послуг - розрахунки платіжними картками, про київські комунальні згадування мимохідь, мовляв, так, приймаємо. І крапка. Більш ніж дивно...

Задаю цільовий пошук за тегом "ГЕРЦ, коммунальные, киев, КМДА", який з різними варіаціями може повторити будь-хто охочий. І бачу приголомшливий результат!..

Якщо коротко, то "Городской единый расчетный центр" ("ГЕРЦ") - дітище одеської мерії часів мера Р.Боделана. Програмне забезпечення з російським корінням... Корупційна "мильна опера"?.. Спроба монополізувати розрахунки в різних регіонах, у тому числі "підсадити" під себе "електронний квиток" у міському транспорті?.. Перші згадування про цю фірму в київському контексті починають з'являтися приблизно два роки тому - саме тоді, коли з платіжок зникли реквізити київського КП "ГІОЦ". Стоп, а чи не це є причиною їхнього зникнення? Невже київське комунальне підприємство збираються замінити одеським (!), та ще й з такою дивною репутацією, та так давно?!

Не вірячи результату, намагаюся вивчити ситуацію. Зараз - середина лютого. Якщо справді ця фірма заміняє "ГІОЦ", то нові реквізити, нехай навіть у "секретному" режимі, уже мають бути в тих, хто такі платежі опрацьовує! Де? Та перш за все в Ощадбанку! Іду до найближчого відділення - Київ, вул. Депутатська, 30.

Діалог із оператором:

- Ви обробляєте такі квитанції?

- Так.

- Будь ласка, допоможіть знайти реквізити, куди перерахувати гроші за утримання прибудинкових територій - оцей перший рядок у платіжці!

- Навряд чи допоможемо. Ми не бачимо цих реквізитів.

- А як тоді платите?

- У нас стоїть спеціалізований термінал, який переводить гроші по штрих-коду або вашому абонентському номеру, в роздруківці ми бачимо лише назву - "ГЕРЦ" (!).

- Чому "ГЕРЦ"? Раніше ж був "ГІОЦ"? А його рахунок, код ЄДРПОУ, МФО банку-отримувача?

- Я не можу вам пояснити. Можете ще спробувати через термінал "Привату", - він друкує більше реквізитів.

Із цього випливає багато цікавого. Слово "ГЕРЦ" пролунало від працівника банку, - я навмисне не вимовляв його першим. Платять, але не знають, куди. Якщо вірити оператору, то комунальні гроші проходять через термінал закритого типу, який річ у собі. Як колишній начальник управління автоматизації банку, я дуже сумніваюся в її повній щирості. Або відтоді багато води спливло, і я відстав від життя, в якій (виявляється!), крім системи платежів НБУ, існує ще щось закрите... Запитання!

Далі йду за роз'ясненнями в найближчий "Центр комунального сервісу" КМДА за адресою Київ, вул. Вернадського, 63-А.

Діалог з дівчинкою на ресепшині:

- Добрий день! Мої платежі за старими реквізитами повернулися, я хотів би отримати нові реквізити.

- А з чого ви взяли, що є нові реквізити?

- Мені про це повідомили по вашій "гарячій лінії" 247-40-40.

- Зачекайте, спитаю у начальника.

Іде, повертається через п'ять хвилин з порожнім бланком заяви.

- Заповніть заяву, у встановлений термін ми надамо вам відповідь.

- Яку заяву, яку відповідь? Мені терміново потрібно платити!

- Нічим не можу допомогти!

Враження, що йдеться не про комунальне підприємство, а про надсекретний об'єкт. Відразу без запрошення заходжу до кабінету начальниці.

- Чому не надаєте реквізити?

- Платіть через "Ощад" чи "Приват", - це швидко і зручно.

- Я плачу з власного рахунка, мої платіжки за грудень, зроблені в січні, повернулися. Це можлива втрата субсидії.

- Нічим не допоможу.

Продовжую наполягати:

- Хто отримувач цих коштів - КП "ГІОЦ"?

- "ГЕРЦ".

- Хто це?

- Отримаєте нові платіжки - побачите.

Діалог закінчився.

Спробуємо спокійно розкласти по поличках результати.

Отже:

а) майбутню заміну київського КП "ГІОЦ" на одеський "ГЕРЦ" підтверджено тричі різними виконавцями. На тлі секретності та при дотепер відсутніх реквізитах. Навіть у тих служб, які повинні одержати їх першими та забезпечити коректну процедуру переходу;

б) фірма з більш ніж сумнівною репутацією, принаймні в інтернет-просторі. Це не вирок, але додатковий штрих до оцінки вибору, зрозуміло, якщо такий узагалі відбувався;

в) контактні дані, реквізити, телефон "гарячої лінії" і центри обслуговування "ГЕРЦ" у Києві відсутні, відсутня також інфраструктура обслуговування платежів, тобто фізично така фірма не може коректно надавати закінчену послугу;

г) судячи з інформації в Інтернеті, "ГЕРЦ" претендує на роль фінансової "прокладки" між платниками та комунальними підприємствами Києва. Фінансовий шматок цілком ласий. Якщо припустити, що в Києві прописано до 4 млн чол., то це приблизно 1,3 млн сімей, які щомісяця платять за послугу УБПТ до 400 млн грн, а впродовж року - до 4,7 млрд. Просто притримавши ці гроші на рахунку "прокладки" (кредитні ресурси в будь-якому банку!) і знявши заздалегідь узгоджені "комісійні", можна дуже непогано заробити. Переконливий мотив? От тільки чому одеська фірма має заробляти на коштах киян - це запитання;

д) судячи з інформації на сайті GERC.UA, фірма спеціалізується на розрахунках з допомогою платіжних карт і терміналів, трансакція в яких оплачується клієнтом. Тоді цілком логічно, що класичні банківські перерахування є для них конкуруючими. Ще раз стоп, а як же тоді платять за комунальні юридичні особи - фірми, підприємства? Ще одне запитання;

е) старі реквізити КП "ГІОЦ" зникли з платіжок приблизно два роки тому, але донедавна (грудень 2018-го) банківські платежі по них ще зараховувалися. Це можна пояснити кількома причинами. Або реквізити в платіжках давали привід громадськості задуматися про шляхи руху грошей і стали небезпечними, або спрацювало банальне бажання відрізати конкуренцію з боку банків, або транзитних одержувачів виявилося кілька, і цього теж не хотіли "світити". Останнє особливо цікаве у зв'язку з підкресленою "спеціалізацією" "ГЕРЦ" на термінальних розрахунках: якщо так, то КП "ГІОЦ" допрацьовував із банківськими платниками, а "ГЕРЦ" монопольно підхопив розрахунки через термінали. Може, ті самі, які з'явилися в залах відділень "Ощаду" рік-два тому?

ж) на тлі загравання центральної влади з регіональними "царьками" ("закриємо очі на багато чого в обмін на лояльність і підтримку на виборах") такий ґешефт цілком можна припустити. Далі цілком можемо припустити й банальні схеми навколо КМДА, і - отримайте нового оператора;

з) цілком логічно саме нині устаканити повну схему монополізації, - на носу вибори, чинна влада може змінитися, обірвавши солодке "починання". Тому фірма, яка не має в Києві ні контактних центрів, ні "гарячої лінії", у наступних платіжках терміново має бути оголошена офіційно! Чи не про це говорила чиновниця: "Отримаєте платіжки - побачите"?

Зрозуміло, і викладені факти, і спроба їхнього логічного осмислення не є закінченим доказом корупції. Але запитання має право бути, і не просто бути, а бути поставленим усім киянам, міській владі, СБУ, НАБУ, Антимонопольному комітету, НБУ, Мінфіну, Мінсоцполітики: панове, спробуйтея пояснити громадськості от що:

1. Яка причина заміни київського комунального підприємства "ГІОЦ" на одеську фірму з дуже дивною репутацією?

2. Хто, як і де проводив вибір, тендери, інформував громадськість?

3. Хто відповідає за грубе порушення форми рахунку на оплату послуг, якою є дворічна відсутність реквізитів одержувача комунальних коштів? Хто відповідає за викликану цим дискримінацію "класичних" банківських платників і порушення антимонопольного законодавства?

4. Яким є обсяг платежів, недоотриманих "керуючими компаніями" Києва в січні через "таємну" заміну оператора? Який у них обсяг платежів від субсидіантів, що потрапили до групи ризику? Адже формальна двомісячна недоплата = втраті субсидії. Як постраждалим київським субсидіантам не втратити субсидій?

5. Який комісійний тариф закладено у послуги "ГЕРЦ"? І який - у послуги КП "ГІОЦ"? Хто оплачує вартість трансакцій у термінальній мережі?

6. За рахунками яких транзитних суб'єктів переміщалися кошти платників на шляху до районних "керуючих компаній" за останні два роки - у розрізі способів оплати (через термінали відділень Ощадбанку, термінали платіжних карток, класична банківська оплата), хронології затримок і регіональної належності обслуговуючих банків?

7. Якими є функції та, за великим рахунком, подальша доля КП "ГІОЦ", що існував дотепер на гроші київської громади? Якщо це підприємство справді не могло впоратися з покладеними на нього завданнями та підлягало заміні, то хто це допустив?

8. Хто сертифікував програмне забезпечення фірми "ГЕРЦ", з особливим застереженням на російський слід у його історії? У якому регіоні (країні) розташовуються сервери цієї компанії? Де та як опрацьовуються персональні дані мільйонів киян? Яка уразливість усього цього за умов гібридної війни?

Такі от нериторичні запитання.

На завершення дуже хочу наголосити, що зовсім не ставлюся упереджено до мерії та КМДА. Пам'ятаєте відомий каламбур: "Я не злопам'ятний, просто злий і пам'ять у мене хороша!". От скажіть, ну чим історія з "ГЕРЦ" відрізняється, наприклад, від історії з фірмою-"прокладкою", яка монополізувала в Києві евакуацію неправильно припаркованих авто? Чи знайдете хоча б п'ять розбіжностей?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі