Економія газу без економіки коштів

Поділитися
За благородними і патріотичними намірами зменшити енергоспоживання нерідко приховується "шкурне" бажання окремих місцевих чиновників, керівників підприємств та організацій поживитися з бюджетних коштів, спрямованих на виконання енергоощадних заходів.

Проголошена урядом стратегічна мета - максимально звільнитися від російської газової залежності - знаходить розуміння в суспільстві. Але за благородними і патріотичними намірами зменшити енергоспоживання нерідко приховується "шкурне" бажання окремих місцевих чиновників, керівників підприємств та організацій поживитися з бюджетних коштів, спрямованих на виконання енергоощадних заходів. У результаті благі наміри економії енергоресурсів і в такий спосіб - зменшення залежності від їх імпорту зводяться нанівець.

Ще у 2014 р. Кабмін, опинившись у надскрутних умовах скорочення поставок та значного подорожчання російського газу, вдавався до спорадичних кроків задля економії споживання блакитного палива. Але поки що вони не дали ефекту комплексного оздоровлення економіки, зменшення її енергоємності, а скидалися швидше на гасіння пожежі. Промисловості було наказано механічно заощадити 30% газу, бюджетним організаціям - 10%. Ще одним із заходів жорсткої, але не завжди обґрунтованої економії стало часткове заміщення природного газу альтернативними видами палива, зокрема, твердим паливом.

8 серпня 2014 р. уряд прийняв постанову №369 "Деякі питання соціально-економічного розвитку окремих територій". З державної скарбниці обласним бюджетам і бюджету Києва передбачалося виділити 500 млн грн на заходи з енергозбереження, а саме - на модернізацію котелень, що дало б змогу перевести їх на альтернативні газу види палива.

З цієї суми бюджетних субвенцій невелика Тернопільська область отримала аж ніяк не жалюгідну суму - 12,4 млн грн. Департаменти освіти, охорони здоров'я, культури, соціального захисту населення облдержадміністрації у закритий спосіб ще у вересні-жовтні 2014-го відібрали і подали на затвердження керівництву виконавчої влади список з 19 об'єктів теплогенерації, будівництво чи реконструкція яких мала би забезпечити економію споживання в обсязі понад 6 млн кубометрів газу щороку.

Проте сума у 12,4 млн грн виявилася непідйомною для її освоєння підрядними організаціями до кінця 2014-го. На сім об'єктів розпорядники коштів - згадані департаменти та управління капітального будівництва ОДА - не знайшли підрядників, які власним коштом і на власний ризик, не чекаючи виплати авансу з боку органів Держказначейства, виконали б роботи. Тому для реконструкції обладнання і систем опалення Тернопільщина використала лише 4,5 млн грн, які було спрямовано на реконструкцію 12 котелень (паливних) - в педагогічному інституті м. Кременця, психоневрологічному інтернаті в Теребовлі, одній сільській школі, двох лікарнях, трьох дитсадках, трьох котельнях системи облтеплокомуненерго та обласному центрі профілактики та боротьби зі СНІДом.

Історія "освоєння" навіть цієї невеликої суми ілюструє, як благородну справу заміщення дорогих енергоресурсів дешевшими можна перетворити на аферу, компрометуючи саму ідею економії енергоспоживання.

Отож на початку вересня 2014-го на замовлення комунальної установи Тернопільської облради "Обласний центр профілактики і боротьби зі СНІДом" генеральний проектувальник - підприємець Р.Бондарчук виготовив проект "Встановлення твердопаливного і електричного котлів з улаштуванням системи опалення" (у згаданій організації) вартістю 23,5 тис. грн. За технічними параметрами це являло собою не реконструкцію, а будівництво нової системи опалення. Експерти Тернопільської філії ДП "Укрдержбудекспертиза" не зіставляли заявлені ціни із середньозваженою ринковою вартістю котлів, матеріалів і робіт. Вони вважали за головне, щоб ці суми вписалися у вартість проекту. І хутенько, через два дні після виготовлення проекту, було надано позитивний експертний звіт: документацію розроблено "з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об'єкта будівництва".

Вже це вказувало на те, що держбюджетні кошти мали заздалегідь визначеного освоювача.

У жовтні 2014 р. у Львові на студентку Ольгу Міхненко було зареєстровано ТОВ "Вектор-вест". Найменшого досвіду у реконструкції та будівництві котелень це товариство не мало. Однак за Законом "Про здійснення державних закупівель", коли сума робіт менше 1 млн грн, то конкурсних торгів проводити не потрібно. І тому "Вектор-вест" без зайвого клопоту і без конкурсу стало підрядником на виконання робіт в обласному центрі профілактики і боротьби зі СНІДом. Сума підряду - майже 785 тис. грн. Упродовж листопада-грудня фірмі-підряднику було перераховано зазначені кошти.

Та не змовчало керівництво облради. Її голова Василь Хомінець на початку грудня звернувся в управління внутрішніх справ області з проханням здійснити перевірку дотримання вимог законодавства щодо цільового використання коштів субвенції, призначеної на реалізацію проекту енергозбереження в обласному центрі профілактики і боротьби зі СНІДом. Під час розгляду цього звернення працівники управління Державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС в Тернопільській області виявили факти необґрунтованого завищення вартості виконаних робіт і ціни твердопаливного котла на вказаному об'єкті на загальну суму понад 150 тис. грн. Тому наприкінці грудня слідчий відділ Тернопільського міськвідділу УМВС в області відкрив кримінальне провадження за ознаками правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 Кримінального кодексу України, за фактом розтрати бюджетних коштів, виділених на облаштування котельні, з боку замовника робіт ("Обласний центр профілактики і боротьби зі СНІДом") і підрядної організації - ТОВ "Вектор-вест". За що посадовцям загрожує обмеження або позбавлення волі на строк до п'яти років.

Найцікавіше було попереду.

"Для перевірки законності використання всієї суми коштів, виділених на реалізацію цього проекту, та встановлення завданих бюджету збитків знадобилося провести ревізію фінансово-господарської діяльності центру. 26 грудня відповідну ухвалу постановив Тернопільський міськрайсуд. Та коли на початку січня 2015-го працівники Держфінінспекції спільно з ДСБЕЗ УМВС в області прибули до згаданого центру, головний лікар Володимир Носко відмовив їм у проведенні ревізії, обстеженні об'єкта та доступі до бухгалтерських документів, які засвідчують використання згаданих держбюджетних коштів. Відтак, суд виніс нову ухвалу про подовження терміну ревізії. На сьогодні вона триває. За результатами проведеної ревізії буде встановлено остаточну суму збитків, завданих державним інтересам", - переконує виконувач обов'язків начальника УМВСУ в Тернопільській області Олександр Богомол.

З іншого боку, не варто передчасно радіти, що після встановлення котельні на твердому паливі обласний центр профілактики і боротьби зі СНІДом позбувається залежності від дорогого природного газу. Нині, за офіційною інформацією обласної ради, він витрачає на опалення 45 тис. грн на рік. А при переході на тверде паливо утримання чотирьох кочегарів з мінімальною зарплатою, які за технологією повинні цілодобово обслуговувати котельню, обійдеться установі у 43 тис. грн за опалювальний сезон.

"До цієї цифри слід додати витрати на придбання дров, які замінять аналогічну теплотворну здатність газу. Потрібно буде витратити ще не менш як 20 тис. грн", - каже начальник відділу виконання обласних програм і бюджету виконавчого апарату облради Володимир Чубатий.

Тож неважко підрахувати економічний "ефект" від реалізації цього проекту - не менш як 63 тис. грн за опалювальний сезон. Проект виходить збитковим.

З освоєнням держбюджетних коштів, спрямованих на реконструкцію котелень (паливних) на інших об'єктах області, теж далеко не все чисто і гладко. Роботи з реконструкції комунальних котелень під тверде паливо виконувалися в райцентрах Монастириська, Гусятин і Підволочиськ. Посадові особи замовника робіт - обласного комунального підприємства "Тернопільтеплокомуненерго" та підрядника - ПМК-12 ТОВ "Тернопільбуд" внесли недостовірні відомості в акти виконаних робіт, завищивши їх вартість. За результатами перевірки, проведеної ДСБЕЗ УМВС в області, цими днями слідчий відділ Тернопільського міськвідділу УМВС в області відкрив ще одне кримінальне провадження за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 366 Кримінального кодексу ("службове підроблення").

Держфінінспекція в рамках кримінального провадження ще не визначила остаточної суми збитків, завданих державним інтересам, але вже зараз зрозуміло, що вона становить не менш як 100 тис. грн. Якщо справа дійде до суду, і суд визнає винуватими певних осіб, то вони відбудуться нетяжким покаранням - штрафом до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 4250 грн, або обмеженням волі на строк до трьох років.

Тернопільщина споживає незначні порівняно з іншими регіонами обсяги природного газу - 800 млн кубометрів на рік. Але резерви для заміщення блакитного палива використовує далеко не всі. Як стверджували розробники обласної програми енергозбереження та енергоефективності на 2010–2014 рр., економічний потенціал торфу в області дає змогу замістити понад 86 млн кубометрів газу, надлишки соломи - 40 млн, відходи деревини - понад 34 млн кубометрів. Тож можливості для економії дорогого палива на Тернопіллі не такі вже й мізерні. Тим не менш, реалізовуються явно збиткові проекти, як, наприклад, в обласному центрі профілактики і боротьби зі СНІДом. А поганий приклад, як відомо, заразний.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі