Чи прийшов той син?

Поділитися
Відповіді міністра освіти і науки І.Вакарчука на актуальні запитання журналістів «Дзеркала тижня»(№4, 2008 р.) у багатьох освітян України оживили вже давно втрачену надію...

Відповіді міністра освіти і науки І.Вакарчука на актуальні запитання журналістів «Дзеркала тижня»
(№4, 2008 р.) у багатьох освітян України оживили вже давно втрачену надію. Усі без винятку проблеми, порушені в інтерв’ю, турбують нас не один рік. Ми шукаємо шляхи їх вирішення, а коли напрацьовуємо плідні ідеї, вони губляться саме в міністерських кабінетах.

Повністю підтримуємо дум­ки про стан гуманітарної освіти, які висловили на шпальтах газети Г.Клочек, О.Слоньовська, Л.Сімакова, О.Ісаєва, Б.Шалагінов та інші науковці. Щоб зрушити з місця цю глобальну проблему, насамперед необхідно переглянути: Державні стандарти базової та повної середньої освіти — тому що вони є основою навчальних програм; програми — тому що відповідно до них мають створюватися підручники; підручники — тому що вони значною мірою забезпечують якість літературної освіти.

На жаль, усі ці три ланки є недосконалими. Для прикладу наведу прорахунки, які стосуються шкільної дисципліни «Зарубіжна література».

По-перше, розробляючи Державні стандарти, важливо враховувати специфіку літературної освіти й додати до тексту літературний канон — перелік художніх творів, які ввійшли до золотого фонду світової літератури. Сьогодні твори для обов’язкового читання визначають на свій смак і розсуд чотири-п’ять осіб — члени авторського колективу програми, що й спричиняє безконечні дискусії.

По-друге, відсутність альтернативних програм призвела до того, що наявну недосконалу програму нав’язано всім і кожному, а Міністерство освіти і науки не підтримує жодної спроби обговорити програми, жодного побажання з їх удосконалення.

Програма, яку затвердило МОН України із зарубіжної літератури (керівник авторського колективу Ю.Ковбасенко), з’явилася окремим виданням лише в 2005 році. Її аналіз, зроблений науковцями, довів, що вона значно поступається чинним програмам як змістом, так і методичним забезпеченням.

На жаль, автори програм, за якими вже навчаються учні 5, 6, 7 класів, не зробили якісного аналізу попередніх програм (а їх є вже понад десяток), щоб уникнути їхніх недоліків і використати здобутки. Тому нові програми і за змістом, і за методичним забезпеченням є кроком назад у системі програмотворення в Україні.

По-третє, аксіомою є те, що за недосконалими програмами важко створити досконалі підручники, а якщо їх пишуть не фахівці, а люди, які хочуть заробити на дітях, — це великий гріх.

Колектив учених-методистів кафедри методики викладання світової літератури Національного педагогічного університету ім. М.Драгоманова протягом останнього десятиліття вивчав і узагальнював досвід створення шкільних підручників та хрестоматій. До роботи було залучено 30 викладачів методики викладання літератури, 150 учителів загальноосвітніх шкіл, понад 100 студентів заочної форми навчання, які викладають у школі цю дисципліну. Останні відповіли на цільову анкету. Усім було запропоновано однакові запитання, а саме: Чи відповідають композиція та зміст підручників чинним програмам із світової літератури? Який їхній науково-теоретичний рівень? Визначте достоїнства й недоліки теоретико-літературних статей підручників, хрестоматій. Які функції виконують запропоновані в підручниках запитання і завдання, чи відповідають вони специфіці вивчення світової літератури в середніх класах? Чи враховували автори підручників, хрестоматій якість перекладів художніх текстів?

Критичне вивчення зарубіжного й вітчизняного досвіду підручникотворення, відповіді на запитання анкети допомогли провести нові самостійні творчі пошуки в цьому напрямі. Було розроблено концепцію створення шкільних підручників та хрестоматій.

Одним із головних положень концепції є теза, що і підручники, і хрестоматії мають бути спрямовані передусім на розвиток творчої особистості учня. Це посібники творчості. Одна з найсуттєвіших сторін духовного життя сучасної людини — її причетність до творчості в широкому розумінні цього слова. Досвід показує, що соціальну творчість, як і талант, можна розвивати, виховувати, шліфувати... І тут на допомогу приходить посібник творчості — найдо­сконаліша основа для розуміння гармонійних стосунків людини і навколишнього світу.

Для забезпечення якісної літературної освіти на кафедрі за роки незалежності було підготовлено й захищено понад двадцять кандидатських і чотири докторські дисертації. В науку прийшли люди, закохані у справу свого життя, з великим науковим потенціалом. Але, на жаль, цей потенціал активно не задіяний Міністерством освіти і науки. У двері МОН ми стукали, але марно.

Нема в світі Правди,

не знайти, немає.

Хто забуту Правду

нині відшукає?

Нема в світі Правди,

не знайти до скону,

Правда — під п’ятою

лютого Закону.

Тепер свята Правда сидить

у темниці,

а вельможна Кривда —

з панами в світлиці.

Правду зневажають,

як сірому голу,

а Кривда сідає

до панського столу.

Тепер святу Правду

топтано ногами,

а вельможну Кривду

поєно медами.

Правдо, мати рідна,

орлице крилата,

де ж той син, що прийде

тебе відшукати?

Стане Бог великий йому

на підмогу

І вкаже, єдиний, праведну

дорогу.

Цю пісню «Про правду й неправду» співав славетний кобзар з Чернігівщини Остап Вересай. За її виконання кобзаря кілька разів заарештовували. На що сподіватися науковцям України сьогодні? Чи прислухається до крику нашої душі нове керівництво МОН?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі