Зменшення податку на прибуток: шлях до паралічу індустрії програмного забезпечення

Поділитися
З моменту набрання чинності законом №9744 господарську діяльність підприємств індустрії програмного забезпечення буде паралізовано.

У Верховній Раді зареєстровано законопроект №9744 від 23 січня 2012 року, відповідно до якого ставка податку на прибуток для підприємств індустрії програмного забезпечення має бути встановлена у розмірі 16%.

Усе б гаразд, та от лихо: з моменту набрання чинності законом №9744 господарську діяльність підприємств цієї сфери буде паралізовано.

Перш ніж розбиратися в причинах, які призведуть до паралічу, необхідно відповісти на одне важливе запитання: за рахунок чого виробництво програмного забезпечення (ПЗ) є високорентабельною сферою економіки будь-якої країни світу? Здебільшого завдяки наявності у підприємств нематеріальних активів у вигляді виключних майнових прав на комп’ютерні програми і бази даних, а також можливості надавати ліцензії на використання цих об’єктів авторського права і одержувати за здійснення цих операцій винагороду у вигляді роялті.

Тепер перейдемо безпосередньо до суті питання. Річ у тім, що при сплаті ставки податку на прибуток, відмінної від установленої в п. 151.1 ст. 151 Податкового кодексу України (нині ставка податку на прибуток становить 21%), починає діяти заборона на включення роялті, нарахованого резидентові, в інші витрати платника податків (підпункт 2 п. 140.1.2 ст. 140 ПКУ). Це означає, що юридичні особи не будуть зацікавлені в придбанні ліцензій на використання комп’ютерних програм і баз даних у виробників програмного забезпечення, тому що не зможуть включати роялті в інші витрати підприємства. Слід зазначити, що в інші витрати платника податків включається роялті, нараховане за використання комп’ютерних програм і баз даних, призначених для обслуговування підприємства та управління ним. До таких програмних продуктів належать інформаційно-правові системи, системи управління підприємством, програми для автоматизації бухгалтерських завдань та інші. Таким чином, через діюче обмеження на включення роялті в інші витрати платника податків у розробників ПЗ різко скоротяться можливості заробітку, тому що замовники зможуть оплачувати ліцензії тільки за рахунок прибутку підприємства.

Звичайно, можна припустити, що деякі підприємства виживуть у цих умовах, надаючи послуги з налаштування програмного забезпечення та його тестування, а також надаючи інші послуги у сфері інформатизації підприємств. Однак тільки на цих послугах індустрії програмного забезпечення не зробиш ні високорентабельною галуззю економіки України, ні точкою її зростання.

Тому якщо держава і законодавці справді хочуть створити преференції та додаткові можливості для розвитку підприємств індустрії програмного забезпечення, то одночасно з ухваленням законопроекту №9744 необхідно вилучити з ПКУ підпункт 2 п. 140.1.2 ст. 140.

Однак якщо з ПКУ буде вилучене це обмеження, то розробники ПЗ зможуть замість ставки податку на прибуток у розмірі 16% застосувати нульову ставку податку на прибуток (п. 154.6
ст. 154 НКУ). Справа в тому, що обмеження на включення нарахованого резидентові роялті в інші витрати платника податків поширюється і на підприємства, які застосовують нульову ставку податку на прибуток (див. DT.UA №27 від 22 липня 2011 року, «Неймовірно, але факт: в Україні запущені правові механізми технологічного застою»).

Для того щоб застосувати нульову ставку податку на прибуток, підприємство має виконувати дві умови:

- розмір доходів кожного звітного податкового періоду наростаючим підсумком з початку року не повинен перевищувати 3 млн. грн.;

- розмір нарахованої за кожен місяць звітного періоду заробітної плати працівникам, які перебувають з платником податків у трудових відносинах, має бути не меншим від двох мінімальних заробітних плат.

Застосувати нульову ставку податку на прибуток зможуть як існуючі малі підприємства, так і нові юридичні особи, створені шляхом виокремлення з великих підприємств підрозділів розробників програмного забезпечення.

Необхідно зазначити, що для створення сприятливих умов роботи підприємств, які застосували нульову ставку на прибуток, необхідно зняти ще одне наявне в ПКУ обмеження. Річ у тім, що у разі застосування нульової ставки податку на прибуток останній має спрямовуватися лише на переоснащення матеріальної бази, на повернення кредитів, отриманих на ці цілі, а також на поповнення обігових коштів підприємства (п. 152.11
ст. 152 ПКУ). У цій нормі закону бракує ще одного напрямку витрачання коштів, що залишилися в розпорядженні підприємства: створення нематеріальних активів, якими можуть бути виключні майнові права на комп’ютерні програми і бази даних. Наявність нематеріальних активів дає змогу їхньому власникові отримувати дохід від надання ліцензій на використання комп’ютерних програм і баз даних.

Таким чином, для створення сприятливих умов розвитку індустрії програмного забезпечення і перетворення її на високорентабельну галузь економіки України необхідно внести до ПКУ такі зміни:

- вилучити з ПКУ підпункт 2
п. 140.1.2 ст. 140;

- дозволити суми коштів, які звільнені від оподаткування, спрямовувати на створення нематеріальних активів, внісши відповідні зміни до п. 152.11
ст. 152 ПКУ.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі