З допомогою держкомприродресурсів в україні торік було розв’язано чимало проблем у галузі надрокористування

Поділитися
Минулого року Державний комітет природних ресурсів України виконав масштабні роботи з розвідки надр...

Минулого року Державний комітет природних ресурсів України виконав масштабні роботи з розвідки надр. Завдяки діяльності цього органу державної влади було знайдено і підготовлено до подальшої експлуатації 51 нафтогазовий об’єкт, зокрема вісім — на шельфі. Загалом було відкрито понад мільйон тонн нафти та мільярд кубічних метрів природного газу на площі, що перевищує 256,5 кв. км.

Найважливіше завдання сьогодення для України — поліпшення стану паливно-енергетичного комплексу країни. Адже в сучасних економічних умовах стабілізація і приріст видобутку нафти й газу, приріст запасів та їхнє ефективне використання — це одні з найсерйозніших проблем сировинної бази вуглеводнів. І Державний комітет природних ресурсів України не лише впорався з цим завданням, а й досяг у його вирішенні значних результатів. Щоб не бути голослівними, наведемо приклади.

Підсумки

Державний комітет природних ресурсів України було створено указом Президента 2004 року. Тоді подібне рішення пояснювалося необхідністю навести лад у сфері геології та використання надр. Проте вже сьогодні впевнено можна стверджувати, що стан справ у галузі поліпшився.

Державний комітет природних ресурсів України є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр, а також з топографо-геодезичної, картографічної діяльності.

За минулий рік було виплеснуто чимало емоцій із приводу того, чи потрібна взагалі країні подібна структура. Втім, про роботу комітету найкраще свідчать не емоції, а конкретні цифри.

З цілковитою впевненістю можна заявляти про позитивні результати роботи голови комітету та його працівників. За даними Державної податкової адміністрації України, 2004 року до бюджету України від збору за геологорозвідувальні роботи надійшло 424,0 млн. грн. «Наприкінці року була оплата понад заплановане до бюджету у розмірі 24,5 млн. грн.», — заявив голова Державного комітету природних ресурсів України Микола Злочевський.

Для порівняння: 2003 року надходження від збору за виконані геологорозвідувальні роботи становили 352,4 млн. грн., 2002-го — 252,2 млн. грн.

Крім цього, як повідомив Микола Злочевський, за оперативними даними, до бюджету 2004 року перераховано 235,5 млн. грн. як плата за користування надрами, переплата на 1 січня 2005 року становила 3,1 млн. грн.

За минулий рік комітет розробив 46 нормативно-правових актів, більшість із яких було прийнято Верховною Радою і Кабінетом міністрів. Було також розроблено нову редакцію Кодексу України про корисні копалини, а також запропоновано зміни до Закону «Про нафту й газ».

Також Держкомприродресурсів видав 595 спеціальних дозволів (ліцензій) на використання природних копалин у користування за позиціями: по нафті і газу — 116, твердих копалинах — 390, воді — 89.

НАК «Нафтогаз України», а також її дочірні компанії отримали 2004 року 24 спеціальні дозволи на видобуток газу й нафти. Зокрема, ДК «Укргазвидобування» було видано 13 ліцензій, а ДК «Чорноморнафтогаз» — 5. НАК «Надра України» отримала 2004 року 26 спеціальних дозволів на геологічні дослідження.

Ліцензій пропонували багато

На початку грудня 2003 року Верховна Рада, ухваливши Закон «Про Державний бюджет України на 2004 рік», зобов’язала Кабінет міністрів у наступному році продавати ліцензії на право користування надрами лише на аукціонах, доручивши Кабміну затвердити порядок їхнього проведення. Кабмін постановою від 26 травня 2004 року затвердив порядок проведення таких аукціонів. У бюджеті-2004 було передбачено 150 млн. грн. надходжень від аукціонного продажу ліцензій. У липні Універсальна товарна біржа «Контрактовий дім УМВБ» виграла тендер на проведення аукціонів з продажу ліцензій на право користування надрами, оголошений наприкінці червня Держкомітетом природних ресурсів.

У листопаді 2004-го Державний комітет природних ресурсів виставив на аукціонні торги на Універсальній товарній біржі «Контрактовий дім УМВБ» 81 об’єкт загальною стартовою ціною 168,82 млн. грн.

На першому аукціоні пропонували ліцензії на право користування родовищами золота, мінеральних вод, граніту, каоліну, нафти й газу, вапняку, піску, германієносного вугілля та суглинку загальною стартовою вартістю 24,434 млн. грн. Зокрема, на аукціон були виставлені ліцензії на право користування золотоносними родовищами Балка Золота та Балка Широка (Дніпропетровська область), стартові ціни становлять відповідно 0,2453 і 0,0709 млн. грн. Геологічну інформацію про ці родовища вилучили зі статутного фонду державної компанії «Українські поліметали». На аукціоні також можна було придбати ліцензії на право користування нафтогазоносними родовищами — Перехрестівська площа (Сумська область) за стартовою ціною 7,043 млн. грн., Великобогачанська і Гаркушинська площі в Полтавській області — 6,25 і 0,808 млн. грн. відповідно, Боринська площа (Львівська область) — 1,502 млн. гривень, східна частина Червоноярського родовища (Харківська область) — 0,464 млн. грн. Крім того, пропонувалася ліцензія на право користування Рижанівским родовищем каоліну в Черкаській області за стартовою ціною 5,9095 млн. грн.

«Сам факт, що на аукціон виставлялися ліцензії, та ще в такій кількості, свідчить про успішну роботу Державного комітету природних ресурсів і робить усі претензії до нього безпідставними і надуманими», — вважає Віктор Милосердов, директор Інституту досліджень у галузі ПЕК.

Потрібне рішення

«Ще один немаловажний крок керівництва комітету — впровадження минулого року класифікації надр. До цього в Україні на державному рівні надра навіть не були класифіковані», — розповідає В.Милосердов.

Державний комітет природних ресурсів запропонував вести класифікацію запасів корисних копалин залежно від умов їхнього видобутку, керуючись указом Президента від 19 червня 2003 року. Цим документом було затверджене рішення Ради національної безпеки та оборони «Про негайні заходи з підвищення ефективності надрокористування в Україні». На думку Держкомітету, прийняття постанови дасть змогу створити надрокористувачам рівні економічні умови розробки родовищ корисних копалин із різними природними та економічними чинниками, а також сприятиме залученню інвестицій до цієї сфери господарської діяльності.

Кабінет міністрів запропонував класифікувати запаси корисних копалин залежно від умов їхнього видобутку на добувані, важкодобувані й дотаційні. Це рішення було відображено в постанові Кабміну «Про внесення змін до Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр» від 5 липня 2004 року.

Пояснимо: добувані запаси — це родовища корисних копалин, видобуток, переробка й реалізація яких за нинішніх умов, з урахуванням використання українських традиційних технологій, є економічно доцільними (із рентабельністю видобутку понад 10%).

Важкодобувані — родовища, розробка яких із застосуванням традиційних технологій економічно недоцільна, але які можна розробляти як рентабельні в майбутньому, з допомогою новітніх нетрадиційних технологій.

Дотаційні — родовища з запасами корисних копалин стратегічного або загальнодержавного значення, невисокої якості, що можуть бути видобуті й перероблені з допомогою традиційних технологій лише за умови надання податкових пільг, субсидій, дотацій та іншої підтримки за рахунок державного чи місцевого бюджету.

Важкодобувані та дотаційні запаси родовищ враховуватимуться окремо в Державному балансі корисних копалин із зазначенням конкретних користувачів надр.

Чорноморський приклад

2004 року Держкомприродресурсів підготував 17 нафтогазоперспективних об’єктів під глибоке буріння. Нагадаємо: 2001 року таких об’єктів було лише п’ять.

Ліцензії на підготовлені об’єкти комітет готовий виставити на аукціон одразу після створення відповідної законодавчої бази, а кошти від їхнього продажу поповнять бюджет держави.

У районі Прикерченського шельфу Державний комітет природних ресурсів України за рахунок бюджетних коштів підготував шість нафтогазових перспективних об’єктів. Водночас «Чорноморнафтогаз» 2004 року отримав від комітету ліцензію на буріння глибокої свердловини на об’єкті Суботина. Очікується, що завдяки родовищу будуть значно збільшені запаси нафти й газу. Бурові роботи на об’єкті тривають. Таким чином, комітет створює всі умови для плідної діяльності кримської компанії.

Статтею 9 Закону України «Про Державний бюджет на 2005 рік» передбачено, що цього року продаж спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами також здійснюватиметься на аукціонах. Проект законодавчого акта, який передбачає проведення аукціонів, підготовлено й найближчим часом буде внесено на розгляд на засіданні Кабміну. Поки що в Держкомприродресурсів немає правових підстав для надання спеціальних дозволів, що змушує окремих нетерплячих суб’єктів господарювання нервуватися. Проте найближчим часом цю проблему буде вирішено й можна буде отримати необхідні дозволи. Цього року Держкомітет планує також збільшити не лише обсяги буріння, а й видобуток нафти й газу на третину.

«Я розумію нетерпіння «Чорноморнафтогазу» у питанні отримання ліцензій, але Комітет природних ресурсів працює в правовому полі й тому має діяти в рамках закону. А закон говорить, що з видачею ліцензій потрібно почекати», — коментує ситуацію Милосердов.

На думку експерта, торік Державний комітет природних ресурсів виконав величезну роботу. «Якщо дадуть її закінчити цього року, Україна зможе значно приростити свої запаси», — зазначив Милосердов.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі