Тарифна недомовленість. Уперше за п’ять років великий оператор відключив від своєї мережі колег по ринку

Поділитися
Протиріччя між великими і малими гравцями українського ринку мобільного зв’язку вилилися у відкритий конфлікт...

Протиріччя між великими і малими гравцями українського ринку мобільного зв’язку вилилися у відкритий конфлікт. Першого березня УМЗ заблокувала доступ до своєї мережі для українського «Голден телекому». Щоправда, без можливості телефонувати одне одному абоненти обох операторів не залишилися: зв’язок між мережами організували із допомогою «транзитних маршрутів пропускання трафіка».

Подібних спроб великих операторів діяти за «правом сильного» на ринку не спостерігали вже п’ять років — відтоді, як альтернативних операторів відключав «Укртелеком». Тоді експерти вбачали проблему в авторитаризмі і заполітизованості керівників держоператора. Сьогодні йдеться про кардинальний переділ ринку на користь великих гравців, який уже прогнозувався «ДТ» (№46 від 2 грудня 2006 року)…

За інформацією «Голден телекому» (ГТ), о 00.31 1 березня засоби технічного моніторингу компанії зафіксували блокування доступу до мережі УМЗ. Громадськість дізналася про це з прес-релізів обох компаній; абоненти серйозних проблем із дозвоном не відчули.

Причиною припинення доступу компанії «Голден телеком» до мобільної мережі УМЗ у безпосередніх точках взаємоз’єднання мереж компаній стало розірвання з 1 березня ц.р. договору на взаємопідключення мереж і надання телекомунікаційних послуг між ТОВ «Голден телеком» і ЗАТ «Український мобільний зв’язок». За даними УМЗ, ініціатива розірвання договору в односторонньому порядку виходила від ГТ. За даними «Голдену», УМЗ затягло переговорний процес з укладання нового договору до фактичного спливання строку дії старого. Факт той, що компанії не змогли домовитися з питань вартості інтерконекту.

Сьогодні, за інформацією ГТ, хвилина дзвінка з мережі УМЗ на фіксовану мережу компанії коштує 18 коп. Хвилина ж дзвінка з фіксованої мережі ГТ на мережу УМЗ коштує 50 коп. (в УМЗ, щоправда, дорікнули колегам у розголошенні конфіденційної інформації про ставки доступу). При дзвінках на мобільні телефони в компаній є тарифний паритет: обидві платять одна одній по 50 коп.

Із «Київстаром» у «Голдену» конфлікту поки не виникло, тому приводу розголосити ставки доступу між цими компаніями не було. Однак переговори між цими двома компаніями ще далекі від завершення.

«Голден телеком» у такій ситуації не самотній. За інформацією керівництва ЗАТ «УРС» (ТМ «Білайн Україна»), озвученою на зустрічі з журналістами на початку лютого, компанія платить провідним операторам за хвилину дзвінка на їхні мережі 12 центів (60 коп.). За даними гендиректора «Білайн Україна» Сергія Миронова, ставки інтерконекту щодо Beeline симетричні: за хвилину доступу до її мережі компанії платять стільки ж, скільки вона сплачує за хвилину доступу до їхніх мереж. За неофіційними даними, 50 коп. платить за це і ЗАТ «Астеліт» (ТМ life:).

Для порівняння: у ряді тарифних планів УМЗ вартість хвилини дзвінка в будь-якому напрямку становить від 29 до 50 коп. (у тому числі без плати за з’єднання). «Київстар» також має тарифні плани з кінцевою вартістю хвилини міжмережного дзвінка в 30—35 копійок. Тобто, як і прогнозували експерти «ДТ», великі оператори знизили свої тарифи до значень, менших за вартість інтерконекту.

У невеликих мобільних операторів мало конкурентних можливостей для реагування на таку тарифну політику. Експерти сходяться в думці, що, наприклад, тариф у 50 коп. за хвилину міжмережного дзвінка в тарифних планах life:) — дотується компанією. Так само як і тариф 29 коп. у тарифному плані «29» від «Білайн».

Не будемо докладно розписувати приховані додаткові витрати абонента, які містяться в подібних тарифних планах обох операторів. Результат все’дно один: спроби невеликих операторів установлювати конкурентоспроможні тарифи обертаються катастрофічним зниженням їхньої дохідності. Аж до збитковості, як у «Астеліту». А спроби інвесторів цих компаній дотувати конкурентоспроможні тарифи призводять до демпінгової ситуації.

До речі, українські CDMA-оператори, як правило, приваблюють клієнтів низькими тарифами на дзвінки на мережі фіксованих операторів, тоді як телефонувати на мобільні мережі їхнім абонентам доводиться за державними «граничними тарифами» (приблизно удвічі вищими за вартість інтерконекту).

У «Голден телекомі» з великими операторами спробували домовитися. Інформацію про хід переговорів із «Київстаром» обидві компанії не розголошують. А з УМЗ події розвивалися таким чином.

Після того, як НКРЗ знизила з 1 листопада 2006-го граничний тариф для дзвінків із фіксованих мереж на мобільні на 20%, «Голден телеком» звернувся до УМЗ із пропозицією переглянути розрахункові такси. Оператор запропонував єдину ставку — 30 коп. за хвилину в обидві сторони, як для фіксованої, так і для мобільної мережі. Наприкінці грудня 2006-го ГТ направив ЗАТ «УМЗ» відповідний проект договору про надання телекомунікаційних послуг. Для обгрунтування даного тарифу посилалися на аналіз відкритої фінансової звітності ВАТ «МТС» (власника УМЗ), відповідно до якого розрахункова ставка за доступ на мережу УМЗ, починаючи з четвертого кварталу 2006 року, не повинна перевищувати 0,3 грн. за хвилину трафіка.

В УМЗ назустріч не пішли. Там вирішили, що самостійний розрахунок «Голден телекомом» дохідності хвилини трафіка УМЗ є некоректним, «оскільки сьогодні в Україні відсутня єдина методика розрахунку собівартості телекомунікаційних послуг». Діючі ставки, на думку УМЗ, були розраховані «у строгій відповідності з вимогами Закону «Про телекомунікації», і в даний час немає причин їх переглядати. Крім того, представники УМЗ стверджують, що використовують єдині ставки доступу до своєї мережі для всіх операторів, і не бачать сенсу відмовлятися від цієї політики.

Першого лютого ц.р. обидві компанії зустрілися за столом переговорів, однак безрезультатно. «Голден телеком» вирішив звернутися до посередництва Національної комісії регулювання зв’язку. Нагадаємо: відповідно до статей 57 і 61 Закону України «Про телекомунікації», комісія зобов’язана втручатися в спори між операторами з питань взаємопідключення мереж, якщо оператори не досягають угоди й один із них звертається до держоргану.

23 лютого відбулися вже тристоронні переговори, які до вирішення спору теж не привели. НКРЗ зайняла нейтральну позицію, обмежившись складанням протоколу зустрічі і протоколів розбіжностей.

З одного боку, НКРЗ, відповідно до статті 18 Закону «Про телекомунікації», має встановлювати порядок взаєморозрахунків між операторами. Проте на сьогодні відповідний документ комісією ще не розроблено, і порядок взаємопідключення мереж регулюється наказом НКРЗ №155 від 8 грудня 2005 року «Про взаємопідключення мереж». Там сказано, що ставки взаєморозрахунків є предметом договірних відносин між операторами. Тож формально НКРЗ має підстави як умити руки в цьому конфлікті, так і втрутитися.

Відповідно до норми закону, НКРЗ має ухвалити рішення протягом місяця (тобто до 23 березня). «Голден телеком» висловив також намір звернутися з цього приводу в АМКУ. Причому після першоберезневого відключення в компанії тільки зміцніли в цій думці: з погляду її представників, спроба УМЗ утримати ставку доступу всередині України на рівні 50 коп. свідчить про намір блокувати розвиток малих і середніх операторів, що є проявом монополізму.

Якщо Антимонопольний комітет визнає УМЗ домінуючим оператором, тарифи на доступ до його мереж потраплять під регулювання НКРЗ. Голова АМКУ Олексій Костусєв заявив на недавній прес-конференції, що очолюваний ним орган ретельно вивчить ситуацію на ринку мобільного зв’язку і зробить відповідні висновки.

Проте 1 березня, у день, коли фактично сплинув строк договору, що діяв між компаніями, УМЗ пішла на відключення всієї мережі «Голден телекому». Сторони конфлікту висловлюють намір іти до кінця. ГТ, яка не може дозволити собі працювати на збиток, домагатиметься від НКРЗ і АМКУ рішень, що змінять ситуацію на її користь. Там також не проти залучити до цих звернень інших невеликих операторів. УМЗ теж не збирається створювати прецедент поступок невеликому оператору.

Компанії звинувачують одна одну в неповазі до абонентів. Але абоненти, на відміну від подій 2002 року, саме відключення і не помітили. Сьогодні трафік між УМЗ і ГТ йде транзитом, через мережі закордонних операторів. За неофіційною інформацією технічних спеціалістів обох компаній, умови підключення до мереж УМЗ міжнародних операторів іноді настільки м’якші за умови для вітчизняних компаній, що «гнати» трафік через Європу для ГТ навіть вигідніше, ніж напряму.

Даний конфлікт має ще кілька причин і наслідків. За часом він збігся зі зміною керівництва УМЗ: компанію очолили менеджери з московського офісу «МТС». На презентації планів УМЗ на поточний рік президент «МТС» Леонід Меламед проголосив стратегію «монетаристського підходу» — комплексу заходів, спрямованих на підвищення рентабельності бізнесу.

Грубо кажучи, перед новим керівництвом поставлено завдання вичавити з ринку все можливе, щоб обігнати головного конкурента коли не щодо частки, то бодай за загальною фінансовою ефективністю. Тому ні відмовлятися від досить солідних доходів від інтерконекту, знижуючи ставки, ні вже тим більше піддаватися тиску «малих цього ринку» нове керівництво, яке прибуло до Києва із значно жорсткішими ринковими реаліями, не стане.

«Голден телекому» навряд чи вистачить важелів впливу, щоб «передавити» УМЗ самотужки. Надія на піар. Наприклад, використати досить вагомий негатив стосовно УМЗ, який накопичився на ринку. Або об’єднати під своїми прапорами малих операторів, які зіштовхуються з такими проблемами. Втім, аби інші оператори підтримали ГТ чимось дієвішим, аніж спільні декларації, наприклад, спільним піар-бюджетом, потрібно, напевно, щоб УМЗ повідключало і їх.

Примарною є й надія на держрегулятор і АМКУ. Як правило, великому бізнесові легше домовитися з державою, ніж невеликим компаніям — варто лише нагадати про податкові відрахування в бюджет... Тому, швидше за все, підтвердиться найпесимістичніший прогноз: дрібних операторів витиснуть із ринку, і в кращому разі вони залишаться у своїх невеличких нішах.

Коли верстали номер. Національна комісія з питань регулювання зв’язку (НКРЗ) у четвер звернулася з листом до ЗАТ «Український мобільний зв’язок» (УМЗ), одного з найбільших операторів мобільного зв’язку країни, з проханням негайно відновити доступ до своєї мережі споживачів ТОВ «Голден телеком».

Як повідомило агенції «ІнтерфаксУкраїна» джерело, близьке до НКРЗ, Нацкомісія в листі апелює до озвученого 23 лютого в ході переговорів між двома операторами за участю НКРЗ запевнення представників УМЗ, що надання телекомунікаційних послуг для споживачів «Голден Телекому» не припинятиметься.

За його словами, це було також зафіксовано у спільному протоколі зустрічі.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі