Росія ризикує піти шляхом Греції: розрахунок влади на світле майбутнє не виправдався - ЗМІ

Поділитися
Росія ризикує піти шляхом Греції: розрахунок влади на світле майбутнє не виправдався - ЗМІ Розрахунок російської влади на світле майбутнє не виправдався © Ведомости
Орієнтуючись на невиправдано оптимістичні – як тепер з'ясувалося – прогнози, уряд РФ брав на себе дорогі і довгострокові зобов'язання. Експерти тепер радять прораховувати ризики, проводити реформи і накопичувати резерви.

Ні зростання держборгу, ні секвестр бюджету не допоможуть Росії впоратися з нестачею доходів: її варіант – заощаджувати, постановила робоча група при російському Мінфіні. Щоб досягти цього, доведеться посилити бюджетні правила, радять експерти, пише в середу газета "Ведомости".

На те, що середній темп зростання економіки Росії в 2013-2017 роках виявиться в 10 разів менше, ніж у 2003-2007 роках (0,7 проти 7,5%), уряд не розраховував: ще півтора роки тому прогнози передбачали зростання у найближчі роки в середньому на 3,2%. До 2018 року економіка відстане від планів щодо зростання на 13%, а якщо брати ще докризову концепцію довгострокового розвитку РФ від 2008 року, то розрив між планами і реальністю буде майже дворазовим.

Він означає щорічну втрату 3-4,5% ВВП доходів, говориться в доповіді робочої групи при Мінфіні, представленому керівником Економічної експертної групи Євсеєм Гурвичем.

Орієнтуючись на невиправдано оптимістичні – як тепер з'ясувалося – прогнози, уряд приймав дорогі і довгострокові зобов'язання: різке збільшення пенсій, зарплат в держсекторі. Вони росли і в кризові періоди, а в періоди економічного зростання – ще більше, наприклад зростання зарплат бюджетників в середньому за 10 років удвічі перевищувало зростання бюджетних доходів: так формувався розрив між зобов'язаннями та можливостями їх фінансування. Точно така ж асиметрія формується зараз в оборонному секторі.

"Ситуація безнадійна, якщо уряд реагує конструктивно", – заспокоює Гурвич, приклад конструктивного підходу – заморожування індексації зарплат в держсекторі і передбачуване скорочення індексації пенсій. Але якщо не привести зобов'язання у відповідність з доходами, Росія може піти по шляху Греції, яка кілька років перебуває в стані рецесії і бюджетної кризи – механізм його формування той же.

Спосіб скорочення роздутих зобов'язань – реформи: скорочення держсектора, відмова від найбільш неефективних витрат (наприклад, базової пенсії працюючих пенсіонерів) та підвищення ефективності інших (наприклад, адресність соціальної підтримки).

Ризики бюджету та соціально-економічні дуже високі, підтримала експертів перший заступник міністра фінансів Тетяна Нестеренко. Але ніхто не живе "в моделі ризиків", поскаржилася вона: "Всі вважають, що, якщо щось трапиться в банківській системі, у монополіях, держава прийде і почне все розрулювати". Саме політичний устрій такий, що ніхто не розмірковує про довгострокові наслідки, продовжила вона.

Відкладене підвищення пенсійного віку – одна з причин поточної проблеми з індексацією пенсій: нарощувати її не можна скорочувати більш ніж на рік-два теж, інакше пенсія може виявитися нижче прожиткового мінімуму, навів приклад ціни відкладених реформ директор Науково-дослідного фінансового інституту Мінфіну Володимир Назаров.

У Росії за 2000-2014 рр. чим нижче були ціни на нафту, тим менше були і позики: в середньому зниження ціни нафти на кожні $ 10/бар. скорочувало позики на 0,5 п. п. ВВП. Тобто стратегія "вирішувати проблеми по мірі їх надходження" для Росії контрпродуктивна: спроба шокової ситуації втримати витрати, фінансуючи їх за рахунок зростання держборгу, тільки збільшує ризики нових шоків – дорогі позики будуть відволікати все більшу частину доходів на виплати боргу.

Однак і різкий секвестр неможливий, перераховують автори доповіді причини: частина зобов'язань просто не може бути змінена, різке скорочення витрат несе політично неприємні наслідки, знижує довіру до бюджетної політики, а також ще більше поглиблює кризовий спад економіки.

Експерти пропонують посилити бюджетні правила, взявши за базову ціну нафти її середнє значення за 10 років, а за 31 рік – середню за цикл. У 2014 р. вона склала б $ 55/бар. – близько до прогнозної ($ 50/бар.), потім зростала б приблизно на 1% в рік. Всю різницю між розрахунковою і фактичною ціною нафти – заощаджувати.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі