РИНОК ІНТЕРНЕТ-ПОСЛУГ: ПЕРІОД ПЕРВИННОГО ФОРМУВАННЯ ПРОЙДЕНО

Поділитися
На кінець 2002 року 70% компаній зі списку Fortune використовували у своїй роботі Інтернет. Обсяг електронних угод, що укладаються з допомогою Інтернету, зріс до 300—500 млрд...

На кінець 2002 року 70% компаній зі списку Fortune використовували у своїй роботі Інтернет. Обсяг електронних угод, що укладаються з допомогою Інтернету, зріс до 300—500 млрд. доларів. Частка малого бізнесу в електронній комерції сягнула 27%. Тепер звернемося до українських реалій. Що сьогодні пропонують провайдери, якими є динаміка ринку та його перспективи?

Вибір провайдера

Не просте завдання, і не тільки тому, що вибирати доводиться в умовах великої кількості провайдерів. Сфера інтернет-послуг ще далека від досконалості, на шляху свого формування вона лише подолала перший етап — період первинного накопичення капіталу. Скінчилися часи, коли провайдером могла оголосити себе будь-яка компанія, що орендує канал в операторів першого рівня.

Останні мають власні канали передачі інформації у світову мережу. Повною мірою до першого рівня можна зарахувати «Укртелеком», Golden Telecom, Digital Generation і компанії, що використовують власні супутникові канали.

Причому «Укртелеком» прагне бути основним провайдером послуг на всіх рівнях. Монопольне становище дозволяє реалізовувати цю мету. Однак, на думку експертів, нестабільна якість каналів, не досить кваліфікована технічна підтримка, прагнення домінувати в усіх ринкових нішах викликають недовіру насамперед із боку провайдерів першого та другого рівня, а ознайомлення з тарифною політикою нерідко відлякує пересічного споживача. Однак більшість провайдерів першого рівня як зовнішні канали використовують орендовані в «Укртелекому» зовнішні волоконнооптичні канали.

На думку аналітиків, до трійки найбільших інтернет-провайдерів України входять IPTelecom, LuckyNet, Golden Telecom.

Комутовані-некомутовані: кого більше?

Є два варіанти підключення до Інтернету: комутований і некомутований. Комутований доступ (dial-up) — через телефонний дзвінок до оператора з подальшим з’єднанням. Некомутований доступ — постійне з’єднання з провайдером: через виділену лінію, телефонну лінію (технології xDSL), з допомогою телевізійного кабелю чи по радіоканалу з прийомом-передачею через антени.

Dial-up має перевагу в ціні. Але насправді придатний він лише для приватних користувачів. Чим більша потреба у використанні Інтернету, тим частіше в такому разі займатиметься телефонна лінія, за яку слід платити окремо.

Однак, за словами Валентина Прокопченка, керівника сектора розвитку послуг компанії Golden Telecom, поки що більшість користувачів вдається до комутованого доступу. Частка тих, хто використовує некомутований доступ, — усього 10%, щоправда, їх кількість стабільно зростає.

Директор департаменту прямих продажів компанії IPTelecom Сергій Кукса вважає, що кількість клієнтів по виділених каналах сьогодні збільшується динамічніше, ніж по комутованих. За його даними, у Києві є близько 3,5 тис. виділених ліній, а обсяг ринку становить 5,2—5,7 млн. дол. Усі великі компанії намагаються перейти на виділені канали.

І ще. За даними досліджень, проведених компанією «Воля»:

— 87,6% респондентів вважають, що використання Інтернету на підприємстві виправдане з комерційної точки зору;

— 48,9% підприємств підключені до Інтернету вже один-три роки, 34,6% — понад три роки, 15,4% — менше року;

— 62,2% підприємств зараз працюють в Інтернеті через телефонну лінію, лише 32,4% мають виділені лінії. Водночас у 54,3% фірм немає можливості говорити по телефону, одночасно використовуючи Інтернет.

Dial-up дорожчає, виділені канали дешевшають

Якщо два роки тому підключитися по виділеній лінії коштувало близько 1,5 тис. дол., то сьогодні це ж, приміром, у IPTelecom можна зробити за 420 дол. А в LuckyNet узагалі пропонують підключення за одну гривню. Щоправда, реально це здійснюється за 1920 грн., які лягають на депозит.

Таке різке зниження вартості підключення пояснюється здешевленням устаткування, зростанням конкуренції між провайдерами. Протягом 2002 року вартість підключення по виділених лініях знизилася більш ніж удвічі. Дешевшають зовнішні канали, як супутникові, так і наземні. Хоча різке зниження цін інколи ставить операторів на межу банкрутства.

На думку Павла Блоцького, директора компанії Digital Generation, деякі провайдери, роблячи ставку на низькі ціни, заганяють себе в ситуацію, коли доводиться заощаджувати на устаткуванні, на розширенні зовнішніх каналів, наймати низькооплачуваний і менш компетентний персонал. Все це позначається на якості послуги, що надається клієнту, для якого в окремих випадках погана якість каналу може вилитися в набагато більші збитки, ніж економія на тарифах.

За оптоволокно й «останню милю»!

Що стосується технології побудови, виділені лінії мало чим різняться. 99% провайдерів орендують їх в «Укртелекому», і тільки одиниці доводять свої лінії. Але клієнт відчує різницю, коли порівняє лінії від різних провайдерів. Основний вплив на якість Інтернету має як пропускна здатність і якість зовнішнього каналу, так і «остання миля», тобто якість кабелю, прокладеного до клієнта, а також технологія передачі сигналу в кабелі та використовуване обладнання. Важливу роль відіграє й рівень кваліфікації персоналу провайдера.

Golden Telecom будує виділені лінії в основному на базі власної мережі, тобто зона обслуговування абонентів обмежується тими районами і будинками, куди приходять комунікації компанії.

IPTelecom ставить лише синхронне устаткування: швидкість прийому дорівнює швидкості передачі. Його устаткування також передбачає різноманітні способи захисту інформації.

Компанія «Воля» для організації «останньої милі» використовує мережу кабельного телебачення, в якій дані Інтернету передаються поруч з аналоговими та цифровими телевізійними сигналами.

Ці провайдери використовують в основному волоконнооптичні зовнішні канали, що забезпечують надійніший зв’язок, порівняно з супутниковими каналами. Зв’язок із супутником має певну часову затримку, порівняно з наземним з’єднанням. Втім, ця різниця становить сотні мілісекунд, що при використанні найпоширеніших сервісів Інтернету практично не помітна «на око».

Тарифна політика

Майже всі українські провайдери мають схожі підходи в тарифній політиці, хоча розібратися в них із нальоту не так уже й просто. В одних пакетах передбачено абонентну плату за певну швидкість (до 64 кбіт/с, до 128, 256 кбіт/с і вище) із базовою кількістю трафіку (1, 2, 4 Гбайт) і додатковою оплатою трафіку понад ліміт (від 400 грн. на місяць). І «скажені» тарифи на необмежену кількість трафіку на певних швидкостях (тисяча гривень на місяць), що пов’язано з необхідністю сплачувати «Укртелекому» за передачу великих обсягів інформації через його зовнішні волоконнооптичні канали.

Частина операторів узагалі не «світять» свої ціни, заявляючи: «все вирішується в кожному конкретному випадку під конкретні рішення для конкретного клієнта». Так, GoldenTelecom прямо не заявляє про свої ціни.

LuckyNet пропонує нові тарифні плани «Україна», що декларують швидкість «до 8 Мбіт за секунду». Це означає здійснення зв’язку на максимально можливій швидкості на лінії абонент— провайдер. Заковика полягає в тому, що таку швидкість можна розвинути лише на коротких (до 1,5 км) і якісних (до 300 Ом) виділених каналах, яких не так уже й багато. Ця швидкість тим більше не може гарантуватися далі, при виході на зовнішні канали, оскільки сумарна пропускна здатність виділених ліній клієнтів у десятки разів перевищує пропускну можливість зовнішнього каналу провайдера. У результаті клієнт має ту смугу в зовнішньому каналі, яку йому вдається отримати, конкуруючи з іншими клієнтами.

Тарифи IPTelecom вирізняються своєю визначеністю та прозорістю для клієнта. При цьому, незалежно від швидкості підключення (від стандартної 128 кбіт/с до 2 Мбіт/с), гарантується робота саме на вибраній швидкості навіть при виході на зовнішні канали. Так само стійке з’єднання гарантується і Digital Generation. Суть такої політики полягає в тому, що клієнтові гарантується та пропускна здатність, яку він замовив, а на випадок збоїв системи здійснюється негайна технічна підтримка.

«Кабельний» Інтернет

З’єднанню через виділену телефонну лінію є альтернатива: радіопередача даних у зоні прямої видимості, xDSL через телефонну лінію з можливістю використання телефона для розмов і, звісно ж, зв’язок через телевізійний кабель. Послуги надають кілька провайдерів. Як правило, вони одночасно є операторами кабельного телебачення. Інтернет по каналах мережі кабельного телебачення дозволяє уникнути залежності від вартості послуг операторів телефонного зв’язку, що дає змогу встановлювати тарифи на нижчому рівні. При цьому ніхто не відбирає можливості одночасно переглядати програми цифрового телебачення.

Катерина Гончарова, начальник відділу маркетингу компанії «Воля»:

— Доступ в Інтернет по мережах кабельного телебачення набуває дедалі більшої популярності у світі. Пов’язано це передусім зі зростанням потреби користувачів у високошвидкісних з’єднаннях, яких не може забезпечити dial-up доступ. А виділені лінії — це досить дороге і заморочливе задоволення для домашніх користувачів, так само як і для малих та середніх офісів. Кабельний Інтернет у такому разі виступає технологією доступу в Інтернет, яка є найоптимальнішим поєднанням ціни та якості. Оскільки немає потреби в побудові виділених ліній (доступ дається на базі наявної мережі кабельного телебачення, яке вже сьогодні заходить у кожну квартиру), то вартість організації такого з’єднання набагато дешевша. Крім того, технологія кабельного Інтернету не потребує встановлення відповідної частини устаткування передачі даних окремо для кожного користувача на майданчику провайдера, що також здешевлює підключення абонента. Висока пропускна здатність систем, а також можливість для клієнтів зв’язуватися безпосередньо, без участі зовнішніх інтернет-серверів, дозволяє реалізовувати багатокористувацький доступ до корпоративних баз даних, спільну роботу декількох користувачів над одним документом.

З цією метою в найближчому майбутньому наша компанія планує запустити послуги VPN — створення захищеного виділеного зв’язку між офісами, що перебувають у зоні охоплення кабельною мережею.

***

Прогнози фахівців зводяться до того, що провайдери кабельного телебачення захоплять значну частину ринку домашніх користувачів, а також малого і середнього бізнесу. Однак через обмеженість загальної пропускної смуги каналу і відсутність можливості отримати індивідуальний канал із гарантовано високою пропускною здатністю, для великих корпоративних клієнтів більш привабливим рішенням є xDSL, а надалі — оптоволоконні комунікації.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі