Продавці штучного клімату

Поділитися
Побутує думка, що з настанням осені попит на кліматичну техніку падає до нуля. Фахівці ж стверджую...

Побутує думка, що з настанням осені попит на кліматичну техніку падає до нуля. Фахівці ж стверджують протилежне: з настанням холодів вільну нішу кондиціонерів з успіхом займають зволожувачі, очищувачі й іонізатори повітря, а також головні «законодавці мод» зимового сезону — обігрівачі.

Виникла й нова тенденція — завбачливі покупці почали купувати кондиціонери про запас, благо нові імпортні моделі оснащені обігрівальною і противірусною функціями. Деякі гравці ринку пояснюють це зростанням доходів покупців: кілька років тому купівля кондиціонера було виключно привілеєм забезпечених людей. Тепер продажі стали масовими, а планка купівельної спроможності опустилася до громадян із середньостатистичними доходами, як це сталося кілька років тому з мобільним зв’язком. Противники цієї версії стверджують, що винуватцем посиленого інтересу до кондиціонерів стали кліматичні аномалії, які викликали ажіотажний попит на кондиціонери цього літа. Внаслідок чого фірми-виробники і продавці виявилися не готовими задовольнити його.

Але найбільш правдоподібним поясненням позасезонного інтересу до кондиціонерів стали колосальні черги на встановлення і монтаж кліматичної техніки, що розтяглися цього літа мало не на місяць уперед. Близько півтора десятка онлайнових магазинів і близько десятка їхніх реальних спеціалізованих побратимів так і не змогли забезпечити жителів Києва жаданою прохолодою...

Загадковий успіх універмагу в Детройті

Перша згадка про кондиціонери належить до 1815 року, коли француз Жанн Шабаннес отримав британський патент на метод «кондиціювання повітря і регулювання температури в житлах та інших спорудах».

Цю ідею втілив у життя лише 1902 року американський інженер-винахідник Вілліс Каррієр, який склав промислову холодильну машину для Бруклінської друкарні у Нью-Йорку. Проте цей прообраз першого кондиціонера створювався зовсім не для комфортного клімату, а як засіб боротьби з вологістю, що згубно позначалася на якості друку.

Через рік у Кельні сталася дуже примітна подія: мандрівні аристократи буквально ломилися в невеличкий театр міста, де навіть у найспекотніші дні панувала незвична приємна прохолода. Перша охолоджувальна техніка зчинила фурор серед європейців. Не менш приголомшливим був потік відвідувачів в один з універмагів Детройта, де 1924 року вперше встановили систему кондиціювання. Оборот магазину за лічені дні зріс утричі!

Протягом десятиліть лідерами в галузі розробки систем вентиляції та кондиціювання повітря були американські компанії. Наприкінці 50-х років ситуація змінилася докорінно — ініціатива перейшла до японських виробників, які досі утримують першість у цій індустрії.

В Україні на прилавках магазинів із вітчизняної техніки можна побачити хіба що іонізатори повітря, а про вітчизняні кондиціонери нічого не чули навіть продавці.

«Наш інтернет-магазин кліматичної техніки «Холодок» відкрився 2005 року, — розповідає його директор Євген Целковський. — Кондиціонерів в Інтернеті тоді ніхто не продавав, ніша була цілком порожня. Ми стали піонерами в цій справі, і час показав, що ідея була правильна. Вже через рік з’явилося багато послідовників, нині таких магазинів у країні понад десяток, якщо не брати до уваги безлічі приватних підприємців. Мінуси високої конкуренції полягають не в боротьбі за покупців — їх поки що вистачає на всіх, а в запозиченні ідей, реклами та текстів...

Боротися з нечесними суперниками якимись правовими методами — марна річ: у нашому законодавстві про захист авторських прав — повна плутанина. Та й що візьмеш із маленької контори, в якій сидять два студенти? Ми пішли іншим шляхом — розмістили на своєму сайті велику статтю про тих, хто нечесно грає.

Нині в нашому бізнесі ще можна починати з нуля — багато хто так і робить. Але досвід підказує, що більшість магазинів, які живуть за рахунок невеличкої націнки на товар, швидко закриваються. Магазини off-line виживають за рахунок обслуговування локальних районів, а в інтернет-магазини заходять усі — тут потрібно вирізнятися, мати власне обличчя. Але, щоб показати свій бренд, треба постійно рекламуватися, а це пов’язано з витратами».

Ще одна особливість: серед українських продавців кліматичної техніки дуже мало таких, які працюють якісно. Якщо зараз на ринок прийдуть компанії, що запропонують сервіс високого класу, — вони швидко потіснять наявні. Ніша ще є, але тільки для тих, хто готовий вкладати у справу не тільки гроші, а й знання і вміння.

У Росії цей бізнес розвиненіший, там є асоціація учасників кліматичного ринку, яка лобіює їхні інтереси. На сайтах російських інтернет-магазинів розміщено матеріали вчених, які вивчають ці проблеми.

В Україні такого вдумливого підходу поки що не ви робили, сподіваюся, згодом ми теж навчимося ставитися до цієї проблеми серйозно...

У віртуальному магазині

Нині розкид цін на кліматичну техніку дуже широкий: від найдешевшого мобільного кондиціонера вартістю близько 300 доларів до найдорожчих побутових кондиціонерів вартістю дві-три тисячі умовних одиниць.

Продавці стверджують, що найбільшим попитом користується дешева техніка, саме її так важко купити в розпал літнього сезону.

Тільки за минулий рік, за оцінками фахівців, обсяг продажів кондиціонерів зріс удвічі.

Що стосується рентабельності, то вона, як і раніше, залежить від сезонного чинника — влітку зростає, взимку — знижується. Рівень прибутку великою мірою залежить і від стратегії продавців — деякі фірми воліють ввозити імпортну техніку власними силами, підвищуючи надбавки на товари. Інші (до них належить і магазин «Холодок») воліють працювати з представництвами фірм-виробників в Україні. Це дозволяє розширити асортимент, оскільки зрозуміло, що жодна українська торгова компанія не може самостійно ввозити таку велику кількість найменувань товарів кліматичної техніки.

«Магазини off-line не можуть собі дозволити широкий вибір товарів такого типу, — коментує Євген Целков­ський. — Зазвичай у таких торгових точках кондиціонери представлено двома-трьома моделями. В Інтернеті можна вибрати будь-який, порівняти ціни, замовити доставку — це переваги онлайнової торгівлі. На нашому сайті представлено понад 30 виробників кліматичної техніки. Покупці знають, що коли в нас немає якогось виробу, то його не знайти ніде.

Деякі клієнти (особливо молодь) вважають, що в інтернет-магазинах усе відбувається віртуально. Насправді це такий самий магазин, як і будь-який інший — із великим штатом працівників, бухгалтерією, службою доставки. Єдине, чим ми відрізняємося від звичайних магазинів, — не потребуємо великого складу. Крім того, у звичайних магазинах практикується самовивезення товару, а ми доставляємо абсолютно все. Відповідно, витрати на перевезення та перенесення товару (ліфти в багатоповерхівках не працюють) у нас набагато більші — наша техніка досить габаритна».

Продажі в інтернет-магазинах різняться в основному аудиторією покупців. Відповідно до статистики, клієнти віртуальних магазинів — люди освіченіші і більш забезпечені.

Правда, досі існує контингент людей, які не знають про таку торгівлю або бояться нею користуватися, — це зазвичай домогосподарки й пенсіонери...

Безпідставні чутки про шахрайство в інтернет-торгівлі досить істотно шкодять онлайновим магазинам. Продавці цього ринку стверджують, що такі випадки в нашій країні просто неможливі — якщо в Росії, де розвинена торгівля on-line за безготівковим розрахунком, ще трапляються факти невчасної доставки або невиконання зобов’язань із боку магазинів, то в Україні все відбувається за готівкову.

Покупець вибирає потрібний товар на сайті, телефонує в магазин, спілкується з менеджером і розраховується за покупку тільки після її доставки й уважного ознайомлення з відповідними документами.

До речі, характеристики та інструкції на кліматичну техніку слід вивчити досконало. Якщо вони викликають сумнів (наприклад, написано, що вплив приладу на людину не вивчено) від покупки краще відмовитися. Бувають і курйозні випадки, коли покупці купують очисник повітря у підвальне приміщення, де немає доступу до вентиляції, або встановлюють іонізатори в бутиках підземних переходів — сподіваючись, що це поліпшить мікроклімат. Продавці намагаються пояснити таким клієнтам, що коли надходження кисню проблематичне, купувати таку техніку безглуздо...

Кондиціонер — проти пташиного грипу

Попит на кондиціонери взаємозалежний із попитом на іншу кліматичну техніку: той, хто піклується про мікроклімат у домівці, обов’язково купує й інші прилади.

Зволожувачі — другий за попитом товар, вони затребувані цілорічно, оскільки взимку вологість повітря знижується природним шляхом, а влітку повітря сушить кондиціонер, здатний витягнути за день із кімнати відро води!

Очищувачі, іонізатори, фонтани й ароматизатори — попит на той чи інший товар виникає спонтанно, й інколи його важко пояснити.

«Нині ми спостерігаємо якийсь незрозумілий рекламний галас навколо іонізаторів повітря, — розповідає Євген Целковський. — Виробники пов’язують їх з ім’ям Чижевського, хоча його так звана люстра 50-х років зовсім не схожа на сучасні іонізатори. Кращі вони чи гірші — це питання відкрите, доки ніхто не представив висновків якоїсь експертизи. Зате в різних інструкціях про Чижевського написано багато.

Навколо кліматичної техніки виникає безліч міфів, наприклад стверджують, що кондиціонери сприяють поширенню так званої хвороби легіонерів — інфекції, яка уражує легені. Торговці кондиціонерами запевняють, що це стосується тільки систем централізованого кондиціювання, які мають багато труб і охоплюють величезні площі. У побутових же кондиціонерах ця інфекція не розвивається. Однак немає жодних документальних підтверджень тієї чи іншої версії.

Побутує думка, що кондиціонери нібито вбивають негативні іони, корисні для організму. З’єднуючись у металевих частинах кондиціонерів із позитивними іонами, вони взаємознищуються, внаслідок чого повітря стає нежилим. Але й тут знаходиться спростування: сітка, через яку проходить повітря у теплообмінник кондиціонера, настільки велика, що окремих іонів їй просто не затримати, тому ніякого взаємознищення не буває.

Нині практично всі моделі кондиціонерів оснащено двома-трьома фільтрами — антибактеріальними, антивірусними, зволожувальними. Важко судити про їх ефективність. На семінарах у Туреччині й Пущі-Водиці нам розповідали про якісь плазмові генератори, які вбивають навіть віруси пташиного грипу...»

Справді, різноманітні типи кондиціонерів — настінні, під стелю, напільні, касетні й канальні — мають, судячи з реклами їхніх виробників, багато незаперечних переваг. Це знижений рівень шуму, що дозволяє встановлювати кондиціонер навіть у дитячій кімнаті, автоочищення від пилу, протиалергенний та інші захисти. Сучасні кондиціонери від провідних японських виробників обігрівають приміщення, збагачують його киснем і виконують безліч корисних функцій.

Порятунок від спеки — через суд

Минулого літа Київ потряс небувалий скандал — черга на встановлення кондиціонерів розтяглася на три-чотири тижні наперед.

Збуджені від спеки покупці штурмували всі магазини кліматичної техніки, але відповідь була одна: «Чекайте».

Виявилося, що розгадка цього явища, яке вдарило і по доходах дилерів, — проблема сезонності. Монтажних бригад, що обслуговують такі магазини за схемою бригадного підряду, небагато. Якби попит на кондиціонери тримався весь рік, монтажники не сиділи б без роботи. А що їм робити взимку?

Заповнити порожню нішу з настанням літа намагаються різні шабашники, але солідні магазини не хочуть мати з ними справи: інша техніка — ще так-сяк, а ось робота кондиціонерів на 70% залежить від якості монтажу. Відпрацює кондиціонер свій термін чи ні, залежить від кваліфікації монтажників, а відповідати доведеться магазинові...

«Сьогодні ми працюємо з представництвами іноземних фірм на умовах субпідряду, — пояснює Євген Целковський. — З обсягами наших продажів просто неможливо утримувати таку кількість бригад. Це тим більш актуально, що деякі кондиціонери (особливо відомих брендів) потребують надзвичайно точного монтажу. У всіх японських виробників є свої сервіс-центри. Непрофесійний монтаж дуже небезпечний для кондиціонерів. Деякі фірми намагаються знайти вихід зі становища з допомогою монтажників іншої спеціалізації, тобто влітку — кондиціонери, взимку — обігрівачі. Легше фірмам, які у сфері своєї діяльності мають справу з промисловими кондиціонерами: їх встановлюють не з настанням спеки, а коли йде реконструкція або будівництво споруди.

Але великі замовлення бувають далеко не завжди. Крім того, ці брига­ди не взаємозамінні на 100%, адже специфіка побутового і промислового кондиціонерів різна...

І виробники, і продавці кондиціонерів із побоюванням очікують наступного літа — з кожним роком глобальне потепління дедалі більше дається взнаки.

Багато хто згадує історію, яка гуляє сайтами, про те, що відомий режисер Микита Михалков замовив у свій будинок систему кондиціювання, але чи то монтажники вчасно не змонтували, чи була інша причина — дійшло до суду.

Суд присудив фірмі виплатити неустойку за затримку обслуговування...

Що принесе українським продавцям штучного клімату наступний сезон?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі