ПОЗБАВЛЯТЬ ПІЛЬГ — ПІДВИЩАТЬ МИТА ЛІКВІДАЦІЯ ПІЛЬГ ВІТЧИЗНЯНИМ АВТОВИРОБНИКАМ ДЛЯ ІМПОРТЕРІВ ОБЕРНЕТЬСЯ ПІДВИЩЕННЯМ УВІЗНИХ МИТ, А ДЛЯ ПОКУПЦІВ — ПІДВИЩЕННЯМ ЦІН...

Поділитися
Автозаводи почали «плодитися» Відповідно до Закону України «Про стимулювання виробництва автомо...

Автозаводи почали «плодитися»

Відповідно до Закону України «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні», підприємства, котрі залучили певну кількість інвестицій, одержують від держави низку податкових пільг (на сплату ПДВ, мита, податків на землю та прибуток). Якщо підприємство планує випускати легкові автомобілі, необхідно залучити 150 млн. дол. США, для пільгового виробництва вантажівок і автобусів — 30 млн., автозапчастин та комплектуючих — 10 млн. дол. Умова отримання податкових пільг, крім внесення інвестицій у грошах, — затвердження Кабінетом міністрів програми розвитку підприємства.

З 1998-го по 2003 рік записаними в законі пільгами користувався лише один національний виробник — Запорізький автозавод (нині — ЗАТ «ЗАЗ», раніше — СП «АвтоЗАЗ-Daewoo»). У другій половині 2003 року помітно активізувалися решта вітчизняних автовиробників. У серпні 2003 року зареєстрував свою інвестиційну програму Львівський автомобільний завод (спільне підприємство з ЛАЗом), а у вересні пройшов процес схвалення й інвестпроект Луцького автозаводу. В автомобільному середовищі циркулюють чутки, що такі програми інвестування розробили ще два складальних заводи, а також кілька компаній з виробництва комплектуючих для автомобільних підприємств. Таким чином, якби Закон «Про стимулювання» виконувався й далі, вже у 2003—2004 роках в Україні почали б працювати ще кілька автовиробників, які отримали б низку податкових пільг.

Стоп машина...

Але безхмарне майбутнє найавтомобільнішої країни Східної Європи розвіяв... Президент України. Своїм указом він скасував постанову Кабміну, яка затверджує інвестиційну програму ЛуАЗу, а також доручив урядові розробити законопроект із позбавлення пільг (як таких, що не відповідають нормам ГАТТ/СОТ) решти автовиробників. Європейська комісія (ЄК) уже давно стурбована значними пільгами, якими користується вітчизняний автовиробник. Особливо не подобається європейцям пільга зі сплати ПДВ.

Переговори щодо пільговиків із Єврокомісією велися кілька років поспіль. У результаті українська сторона підписала кілька угод з ЄК, у яких ідеться про можливі преференції українському автовиробникові. Зокрема європейці не заперечують проти тимчасового збільшення мит на імпортні автомобілі, завдяки чому вітчизняний виробник опиниться у вигідніших ринкових умовах. Швидше за все, саме зараз настав час реалізовувати підписані рішення.

Але чомусь Президент поки що скасував пільги лише Луцькому автозаводу, який планував випускати вантажівки й автобуси. Львівський автозавод (спеціалізація — автобуси та вантажівки) і Запорізький автозавод (легковики), залишилися у правовому полі Закону «Про стимулювання», тобто податкові пільги для них існують. Понад те, фахівці запевняють: навіть у разі скасування цього закону зазначені підприємства зможуть у судовому порядку повернути «свої» пільги. Адже закон захищає внесені інвестиції. Отож указом позбавити ЗАЗ і ЛАЗ пільг не вдасться, що не цілком узгоджується з обіцянками української сторони Європейській комісії.

Не зовсім зрозуміла аргументація зі скасування пільг ЛуАЗу: заступник глави адміністрації Президента Павло Гайдуцький заявив журналістам, що ЛуАЗ виробляє на рік близько 1500 автомобілів. Це менше 2% від того, на що був фактично розрахований закон. Але в законі нічого не сказано про обсяги виробництва, зате чітко визначено обсяги інвестицій. Заявлені інвестиції (не менше 30 млн. дол.) ЛуАЗ зобов’язався залучити — в інвестиційній програмі заводу, затвердженій Кабміном, фігурувала сума в 496 млн. грн., із яких 165 млн. грн. — інвестиції для виробництва вантажівок. Голова спостережної ради ЛуАЗу Олег Свинарчук припускає: «Люди, котрі коментували Президентові інвестиційну програму, не володіють ситуацією на підприємстві. Насправді вантажні автомобілі й автобуси, передбачені інвестиційною програмою заводу до 2007 року, в Україні ще не випускаються, а те, що ми випустили, становить не 2%, а 100%».

Дороги, яких ми не вибираємо

Проте Президент зобов’язав Кабінет міністрів у двомісячний термін розробити й подати на розгляд у парламент законопроект, що передбачає скасування пільг автовиробникам, відповідно до домовленостей України і Єврокомісії в рамках дій зі вступу країни в СОТ. Нагадаємо, що в парламенті вже перебувають на розгляді два таких законопроекти. Один із них, №3677, передбачає залишити пільги за виробниками, які ними вже користуються, й істотно підвищити мита на готові імпортні автомобілі та машинокомплекти для їх складання. Інший проект, №3677-1, передбачає скасування більшості податкових пільг і невелике підвищення імпортних мит. Щоправда, після набуття чинності президентським указом проект №3677 істотно переробили. Зокрема в ньому пропонується значно знизити мита на імпорт автомобілів (порівняно з попереднім проектом) — до 20% на нові легковики. Втім, в оновленому проекті імпортні мита все одно набагато вищі, ніж ті, що діють нині (від 2%, залежно від об’єму двигуна).

Тепер черга Кабміну внести свій законопроект, у якому має бути скасовано пільги автовиробникам, а натомість вказано реальні шляхи захисту вітчизняного автопрому перед імпортом. Виходячи з домовленостей з ЄК, пільги автозаводам уряд запропонує зменшити, а мита на іномарки — підвищити. Отже, для потенційних покупців нових автомобілів прийняття такого закону означатиме одне — підвищення цін на автомобілі. Наскільки це підвищення буде істотним, значною мірою залежить від народних обранців.

Думки експертів

Олег Назаренко,
генеральний директор Всеукраїнської асоціації
автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД)

Позицію автомобільних імпортерів було сформовано на засіданні ВААІД: наша організація виступає за збереження «статусу кво» на авторинку. Сьогоднішня ситуація на українському авторинку дозволяє розвиватися як виробникам, так і імпортерам автомобілів. Однак, відповідно до указу Президента, законодавство, що регулює оподаткування на авторинку, змінюватиметься в частині ліквідації пільг автовиробникам. Ми розуміємо, що це торкнеться й імпортерів, чимало яких стануть виробниками. Тому ВААІД готова спільно з урядом виробити й економічно обгрунтувати такі преференції національним виробникам, які б відповідали нормам СОТ і Єврокомісії. Водночас ми виступаємо проти істотного підвищення імпортних мит, що насамперед вдарить по гаманцях українських споживачів, а в перспективі призведе до тінізації вітчизняного авторинку.

Богдан Нечаєв, заступник міністра промислової політики

Ми поступово змінюємо законодавство таким чином, щоб воно відповідало стандартам Світової організації торгівлі. І сьогодні настав час державі діяти відповідно до міжнародних договорів в автомобільній галузі. Водночас завдання уряду — захищати інтереси вітчизняного виробника. І в домовленостях між Україною та Європейською Співдружністю є пункти про преференції для наших виробників. Насамперед — захист національного ринку від імпортної продукції. Цього можна домогтися у різний спосіб, у тому числі — за рахунок збільшення імпортних мит на автомобілі.

Таріел Васадзе, голова спостережної ради ЗАТ «ЗАЗ»

Указ стосується насамперед ВАТ «ЛуАЗ» і на цьому етапі ЗАЗу не торкається. Статтею 4 Закону «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні» встановлено: «Законодавчі акти, прийняті після набуття чинності цим законом, які скасовують або зменшують пільги, визначені ним, не поширюються на підприємства з виробництва автомобілів... котрі мають інвестицію виключно у грошовій формі, зареєстровану у встановленому законодавством порядку». Чинність закону можна призупинити, але з обов’язковим запровадженням належного компенсаційного механізму регулювання ринку, тобто з підвищенням мита.

Європейська комісія наполягає на скасуванні пільг зі сплати ПДВ, при цьому з комісією було узгоджено підвищення ставок ввізних мит до 30%, що дозволило б створити рівні конкурентні можливості для всіх автовиробників і забезпечило б надійний захист ринку на перехідний період, що повністю відповідає умовам вступу країни в ГАТТ/СОТ.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі